Merete Eldrup vil have reklame-breaks på TV 2

For at redde TV 2s økonomi er der brug for at tage alle midler i brug. Adm. direktør Merete Eldrup efterlyser nu muligheden for reklamer midt i programmerne. (opdateret)

For at redde TV 2s økonomi er der brug for at tage alle midler i brug. Adm. direktør Merete Eldrup efterlyser nu muligheden for reklamer midt i programmerne. (opdateret)

De har det allerede på TV 3. Ligeledes på SBS-kanalerne: De forkætrede reklameafbrydelser.
Men nu skal det også være tilladt at sende reklamer midt i tv-programmerne på TV 2.
Det mener i hvert fald stationens adm. direktør, Merete Eldrup, der i dagens udgave af Business taler om de kommende konsekvenser af digitaliseringen.
»Lige nu er vi nødt til at være åbne over for alt, og flere reklamer er helt sikkert en mulighed,« siger Merete Eldrup til avisen.

Over for Journalisten.dk understreger hun dog, at det naturligvis ikke må ske på bekostning af seernes lyst til at kigge med.

»Mit budskab er bare, at vi er åbne over for at se på stort set alle indtægtsformer. Men selvfølgelig kræver det, at vi ikke skræmmer seerne væk – ellers er vi lige vidt,« siger hun til Journalisten.dk. 

Problemet for TV 2 er, at seertallene har været stærkt faldende i de seneste år, og dermed også reklameindtægterne. En udvikling, som kun vil blive forstærket, når digitaliseringen for alvor gennemføres til næste år, hvor det analoge tv-signal slukkes.
Alle erfaringer fra de øvrige skandinaviske lande viser således, at de gamle nationale tv-stationer tabte markante seerandele på grund af det elektroniske sluk.

»Vi sidder og regner på alle tænkelige måder, vi kan tjene penge på,« fortæller Merete Eldrup til Business og tilføjer, at et tidligere bud var, at TV 2 på grund af digitaliseringen ville komme til at miste 80-100 millioner kroner i reklameindtægter om året, men at hun ikke kan give et konkret tal på de nuværende forventninger.

Politisk er der dog næppe stemning for at tillade reklamebreaks på TV 2. Socialdemokraterne og Ny Alliance siger til gengæld, at de er villige til at se på mulighederne for længere reklameblokke. Business har ikke haft held til at få en kommentar fra kulturminister Brian Mikkelsen.

 

 

1 Kommentar

Christian Vestergaard
23. DECEMBER 2008
Re: Merete Eldrup vil have reklame-breaks på TV 2
Meget modigt af Mette Eldrup, at hun tager hul på fremtiden.

At fremtiden for tv2, som vi kender det nu, ser dyster ud, kan der ikke være tvivl om. Men jeg tror på mange måder, at man kan betragte mange af de danske kulturinstitutioner - herunder tv2 - som en dygtigt fremavlet bestand af fønix-fugle. Ganske som den mytologiske fugl, har danske kulturintitutioner igennem historien gennemlevet lignende cykluser, hvor asken efter midlertidig undergang, genføder nye, friske institutioner.

At reklameafbrydelser er vejen til tv2's undergang, vil sikkert blive nævnt mange gange i den kommende debat. I forhold til ovenstående analogi, er det blot naturligt, at reklamerne enten bliver symbolet for en genfødsel af et nyt og anderledes (men levedygtigt) tv2. Eller det bliver tv2's undergang, og danner dermed en askehob af hvilken en ny og anderledes (og igen dermed levedygtig) udgave af tv2. Måske er den så ny og rebelsk, at den ligefrem tager navneforandring... Men det ændrer ikke på, at den er en ny og smuk fønix-fugl, født af en dansk traditions kulturaske.