Væksten ligger på Internettet, både når det gælder tidsforbrug og annoncekroner, og der skal Politiken være endnu bedre med. Sådan lyder rådet fra mediebureauet Mediacoms direktør Ulrik Falkner Thagesen til Tøger Seidenfadens strukturelle omlægninger.
Mediacom rådgiver til dagligt firmaer omkring annoncering, og på det område ser direktør Ulrik Falkner Thagesen klart den største fremtid på nettet. Så selvom Thagesen synes, Politiken er godt med på web-fronten, er det alligevel der, avisen bør styrke sig.
»Politiken er jo en intellektuel avis, og det er den målgruppe, der har taget Internettet til sig. Men de er ikke stærke nok på det digitale endnu. Ser man på New York Times, så er web-udgaven større end papirudgaven. Man skal sørge for at lokke folk ind på nettet, og så finde nogle måder at kapitalisere det på.«
Ulrik Falkner Thagesen tror ikke på abonnentsordninger på Internettet, men han tror godt, man ville kunne få folk til at betale for at læse artikler enkeltvis, bare beløbet er lille nok.
»Aviserne er ikke gode nok til at genbruge deres indhold, og det er noget, web’en er oplagt til. Papiravisen smider man jo bare væk. Jeg kunne godt forestille mig at sammensætte min egen Politiken af 10 kulturartikler på nettet, hvis jeg nu ikke gider høre deres holdninger til ind- og udenrigspolitik. Den forretningsmodel har de ikke fundet.«
Thagesen forestiller sig en fremtid, hvor de trykte aviser bliver mere specialiserede, hvor nyhedsdækningen er skåret fra. Derfor er han principielt enig i den linje, Politiken hidtil har lagt, med en mindre nyhedsfokuseret papiravis.
»Problemet er bare, at hvis man har en holdning, som er meget markant, så må man acceptere, at man mister nogen. Og så må man finde ud af, om man er noget for alle eller meget for få,« siger Ulrik Falkner Thagesen.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.