search

Menu: Fastfood og færdigretter

Kommunikationsbranchen får nemmere ved at få budskaber igennem, når TV 2s nye nyhedskanal går i luften, og de husstandsomdelte gratisaviser når brevsprækkerne.KOMMUNIKATION. En kommunikationsbranche i vækst kan ende som vinder af den krig på nyheder, der er skubbet i gang med lanceringen af to nye landsdækkende gratisaviser og TV 2s nye nyhedskanal.

Kommunikationsbranchen får nemmere ved at få budskaber igennem, når TV 2s nye nyhedskanal går i luften, og de husstandsomdelte gratisaviser når brevsprækkerne.

KOMMUNIKATION. En kommunikationsbranche i vækst kan ende som vinder af den krig på nyheder, der er skubbet i gang med lanceringen af to nye landsdækkende gratisaviser og TV 2s nye nyhedskanal.

»Konkurrencen kan blive så hård, at det kan ende med, at flere journalister må forfalde til fastfood og færdigretter,« siger Jeppe Kjær Veddinge, souschef i pr-bureauet Geelmuyden.Kiese.

Som udgangspunkt kalder han det for 'skønt med nye platforme', medmindre danskerne får lede ved, at brevsprækken bliver fyldt med gratis nyheder.

Den indbyrdes krig i mediebranchen gør også, at der ikke er så mange ressourcer tilovers til at matche en kommunikationsbranche i vækst.

»De mange nye medier får i høj grad mediebranchen til at fokusere på deres indbyrdes kamp. Det kan give kommunikationsbranchen, der generelt set opruster, gunstige vilkår for at få deres budskaber igennem,« siger Nete Nørgaard Kristensen, ph.d. og adjunkt på Københavns Universitet.

Hun har udarbejdet den første danske undersøgelse af kommunikationsbranchens forhold til medierne.

I den forbindelse svarede 407 kommunikationsmedarbejdere sidste år på et spørgeskema. Undersøgelsen viser, at kommunikationsbranchen allerede på det tidspunkt oplever, at journalister i stigende omfang bruger de informationer, der stilles til rådighed – det er blandt andet færdige historier, tilbud om interview og fotografier.

»Det er blandt andet udtryk for, at redaktionerne ikke har ressourcer til at grave historier frem,« siger Nete Nørgaard Kristensen.

Halvdelen af kommunikationsfolkene mener ikke, at journalisterne reelt er kritiske over for de informationer, de får stillet til rådighed, mens 9 ud af 10 kommunikationsfolk siger, at journalisterne bør være kritiske over for deres kilder, viser undersøgelsen fra Københavns Universitet.

Derudover siger 40 procent af de adspurgte fra kommunikationsbranchen, at journalisterne 'slet ikke' eller kun 'i nogen grad' efterkontrollerer de informationer, som kommunikationsbranchen stiller til rådighed.

»De nye medier vil kunne øge produktionspresset på journalisterne. Det vil gå ud over det opsøgende journalistiske arbejde og efterkontrollen af det enorme informationsflow, der allerede nu strømmer ind på redaktionerne,« siger Nete Nørgaard Kristensen.

Hun ser det også som en mulighed, at den øgede konkurrence tvinger nogle medier til at skærpe kvalitetsjournalistikken for at skabe en niche på markedet. Generelt set oplever Jeppe Kjær Veddinge, ligesom Gerda Grønning, pressemedarbejder i Ældre Sagen, at journalister de senere år har fået mindre tid til research på grund af konkurrencen i branchen.

»Journalister i dag er klemte. De har mindre tid til research end for 10 år siden. Der er ikke altid tid til at få en second opinion,« siger Gerda Grønning, der i 20 år har arbejdet med kommunikation.

En presset mediebranche er dog ikke eneste forklaring på, at kommunikationsbranchen oplever, at journalister i stigende grad bruger deres informationer.

Kommunikationsbranchen selv har oprustet mandskabsmæssigt, samtidig er branchen blevet bedre til at tilpasse sig mediernes ønsker og behov, siger Nete Nørgaard Kristensen.

»Vi lader ikke bare guldet eller affaldet ligge. Vi er blevet bedre til at dossere selv,« som Jeppe Kjær Veddinge fra Geelmuyden.Kiese siger.

Ikke alle kommunikationsfolk ser det som et gode, hvis medierne bliver mere pressede på ressourcer og derfor i højere grad tager imod færdige undersøgelser, fotos og cases.

Susanne Svenningsen, kommunikationschef i Mødrehjælpen, siger, at de som organisation kan blive overset i spalterne, fordi Mødrehjælpen ikke har pengene til at holde en stor, velsmurt kommunikationsafdeling kørende.

»Det er ikke altid nok at have en god historie. Journalisterne vil også have tal og undersøgelser. Vi har bare ikke altid pengene til at få lavet undersøgelser, der underbygger vores budskaber,« siger hun

Derfor vil Susanne Svenningsen gerne have journalister med tid til at være opsøgende og tid til at researche. Samme melding kommer fra Børnehjælpsdagen.

»Vi arbejder med børn, der er anbragt uden for hjemmet. Artikler om børnene egner sig ikke til hurtige, overfladiske medier. Emnet kræver en seriøs behandling, ellers bliver det uetisk,« siger Klaus Gjede, direktøren for Børnehjælpsdagen, der selv er tidligere journalist.

Kommentarer
2
Emma Nørgaard Jakobsen
16.02.09 08:49
Re: Menu: Fastfood og færdigretter
god menu!
Fremhævet af Journalisten
Christina Nørgaard Paulsen
07.06.10 10:47
Re: Menu: Fastfood og færdigretter

Denne ret er bare udsøgt! Aldrig har jeg smagt noget så delikat.. Mmmmmh!

Dette udsøgte hestekød er bare så smagfuldt, saftigt og mørt. Jeg savlede da jeg åd det.

Elsker det af hele mit hjerte. Jeg tilbeder det hver nat. Håber aldrig denne ret vil udgå!

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen