search

Mejeri vil kræve million af B.T. for ‘lort i økofløde-historie’

Økomejeri vil kræve erstatning, efter B.T.-historie om afføring i fløde har fået kritik i Pressenævnet. »Der er ingen reelle konsekvenser for mediet, så de vil gøre det igen,« siger advokat Knud Foldschack. Han mener, Pressenævnet skal kunne udskrive bøder.

Økomejeri vil kræve erstatning, efter B.T.-historie om afføring i fløde har fået kritik i Pressenævnet. »Der er ingen reelle konsekvenser for mediet, så de vil gøre det igen,« siger advokat Knud Foldschack. Han mener, Pressenævnet skal kunne udskrive bøder.

I juni 2010 bragte B.T. overskriften 'Fandt afføring i økofløde' på avisens website. Samtidig sendte de historien til Ritzau. Snart spredte den sig i de danske nyhedsmedier.

Historien handlede om det selvstændige Øllingegaard Mejeri. Desværre var der ikke hold i påstanden om, at der var afføring i fløden. B.T. rettede også senere rubrikken til 'Fandt jord i økofløde'.

Mejeriet tog sagen til Pressenævnet, hvor de vandt i august 2010. Men ifølge advokat Knud Foldschack, der er arbejdende bestyrelsesformand i Øllingegaard Mejeri, var skaden sket.

Det skriver Politiken i dag.

»Det er tæt på at være hamrende ligegyldigt at vinde. Kendelsen kan man hænge op over sengen som et trofæ, og det er så det, for sagen var jo eksploderet. Der er ingen reelle konsekvenser for mediet, så de vil gøre det igen«, siger Knud Foldschack til Politiken.

Han mener, B.T. bør straffes økonomisk for fejlen. Over for Politiken vurderer Foldschack, at historien har kostet Øllingegaard Mejeri mindst 1 million kroner i udgifter til prøvetagning, advokatomkostninger og tabt omsætning. 

Hvis ikke B.T. betaler erstatning, vil Knud Foldschack gå til domstolene.

»Vi har ventet med sagen, så offentligheden kunne få historien på afstand. Det reelle tab er givetvis meget større, fordi det gik ud over et guldrandet brand, som stod for kvalitet. Desværre er skandaleværdien af en god historie ofte større for medierne end de 50.000 kroner, som de typisk skal betale i erstatning,« siger han.

Foldschack foreslår også, at Pressenævnet skal kunne udskrive bøder. 

På B.T. erkender de, at der var tale om en fejl i historien. To bakterier blev forvekslet med hinanden, forklarer chefredaktør Olav Skaaning Andersen.

Han er skeptisk over for Øllingegaards krav om erstatning.

»De skal kunne dokumentere et tab, og jeg tror reelt ikke, at mejeriet har solgt mindre på grund af artiklen,« siger Olav Skaaning Andersen til Politiken.

Han fortæller også, at han endnu ikke har modtaget et krav om erstatning fra mejeriet.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen