Medvirkende dybt utilfredse med DR-serie om black metal

7 ud af 19 danske medvirkende i dokumentarserien ’Satans Sorte Vinyler’ kritiserer serien offentligt. ”Jeg tager først stilling, når de henvender sig til os,” siger producenten

DR-dokumentarserien ’Satans Sorte Vinyler’ om musikgenren black metal har fået skarp kritik på sociale medier fra folk i black metal-miljøet.

Nu siger tre medvirkende i dokumentaren til Journalisten, at de fortryder at have medvirket og føler, at redaktionen bag programmet åbenlyst har brudt aftaler med dem og ført dem bag lyset.

Derudover har fire øvrige medvirkende åbent kritiseret dokumentaren i tråde på sociale medier.

En af de medvirkende er Ole Frostholm, der ejer metalforretningen Mephisto i København.

”Programmet er stort set præcis det, jeg fra dag et har sagt, at jeg ikke ville være en del af,” siger han til Journalisten.

Overdrevent fokus på nazisme

Han blev i november 2020 kontaktet af produktionsselskabet DocEye, som står bag serien, og han har løbende leveret interviews og baggrundsmateriale til redaktionen.

I Ole Frostholms optik har han fungeret som sparringspartner for redaktionen og bidraget med omfattende baggrundsviden om black metal-genren og kulturen. Han har også formidlet kontakt til øvrige medvirkende.

I den forbindelse har han også flere gange understreget over for redaktionen, at de nynazistiske bevægelser i black metal ifølge ham udgør en forsvindende lille del, og han har udtrykkeligt sagt, at han ikke ville deltage i et program med fokus på den del af genren.

Alligevel mener han, at DocEye i det endelige produkt har haft for meget fokus på de i hans optik få nynazistiske bands i black metal-miljøet.

”Jeg blev forsikret om, at nazi-delen ikke ville være i fokus, om end de selvfølgelig ville komme ind på, at den subgenre også eksisterer. Jeg havde aldrig brugt tid på programmet, hvis jeg havde vidst det på forhånd,” siger Ole Frostholm.

En anden medvirkende, Steffen Saxtorph, bakker op:

”Hvis jeg vidste, hvordan hele serien ville ende ud, havde jeg ikke deltaget. Det emailpitch, jeg modtog som det første, hvor de beskriver, hvad de vil med programmet, er overhovedet ikke sådan, det er endt ud i mine øjne,” skriver Steffen Saxtorph, der foretrækker at gå under kunstnernavnet Saxtorph.

Kritikken af programseriens fokus på de nazistiske bands i black metal-miljøet fremgår også af de kritiske tråde på sociale medier.

Lovede at holde nazisme ude i mail

Producent på serien, Christian Volfing, som er medejer af DocEye, afviser kritikken:

”Det er enormt ærgerligt, at nogle medvirkende har den oplevelse. Jeg kan godt forstå, at man kan blive overrasket over vægtningen, men det er nu engang det, vi gør som journalister,” siger Christian Volfing.

Til Journalistens spørgsmål afviser Ole Frostholm, at det for ham handler om at blande sig i redigeringen og den journalistiske proces.

”Over for mig siger de, at det kun er en lille del, fordi de vil have alle aspekterne med. Det er der ikke noget i vejen med. Det er et faktum, at der er nazister i black metal. Det er en del af black metal-scenen, så selvfølgelig skal det med. Det skal bare ikke fylde så meget. Det blev fremlagt på en anden måde, og resultatet er blevet noget helt andet, end det jeg troede,” siger Ole Frostholm.

Christian Volfing mener dog ikke, at redaktionen har givet de medvirkende et misvisende indtryk af seriens præmis.

”Jeg synes, alle har været klar over, hvad det var, de skulle medvirke i – i hvert fald, hvilke emner det ville omhandle, ” siger Christian Volfing.

De medvirkende er langtfra enige.

Ole Frostholm medvirker under titlen ’Black Metal-ekspert’. Jacob Jorp

De mener ikke, at vægtningen i programmet er retfærdig og repræsentativ rent journalistisk.

Det er især programmets fokus på genren ’nationalsocialistisk black metal’, også kaldt NSBM, der fylder hos de kritiske medvirkende.

Saxtorph har siden den første kontakt med DocEye frabedt sig at blive sat i kontekst med genren. Journalisten har set mailkorrespondancer mellem de medvirkende og redaktionen, der underbygger, at de har frabedt sig at blive koblet til nynazisme.

”Ved at blive sat i kategori med nynazisme kan der opstå en masse problemer for mig fremadrettet, såsom at miste alle mine pladekontrakter eller at blive et offer for Antifascistisk Aktion. Det er ikke for sjov, jeg har gjort klart, at jeg INTET med nynazisme skal have at gøre,” skriver Saxtorph i et skriftligt svar til Journalisten.

I mailtråden med DocEye bliver han lovet, at han ikke vil komme til at blive koblet til genren.

”Jeg kan godt garantere dig for, at du ikke vil blive sat i bås med NSBM,” står der i mailen fra DocEye, som Journalisten har set.

Men i det færdige program hører man Saxtorphs musik under overskriften ’Nazisme i Danmark?’, hvilket Saxtorph selv ser som netop at sætte ham i bås med nazisme.

DocEye: Vores løfte gælder ikke musikken

Ifølge DocEye er det ikke en kobling til nazismen at afspille Saxtorphs musik under overskriften ’Nazisme i Danmark?’:

”Aftalen var, at vi kunne bruge musikken i serien. Det har ikke været specificeret, at der var scener, det ikke måtte medvirke i. Det er første gang, vi bliver gjort bekendt med den klage, og vi tager os selvfølgelig af det, hvis han selv henvender sig til os,” siger Christian Volfing.

DocEye bruger Saxtorphs musik i alle episoder og under flere forskellige overskrifter.

Efter interviewet med Journalisten har Christian Volfing gennemgået korrespondancen mellem DocEye og Saxtorph igen:

”Han giver os faktisk tilladelse til at bruge hans musik frit i serien,” siger Christian Volfing i et efterfølgende opkald til Journalisten.

Men er det ikke lidt modstridende at bruge musikken på det tidspunkt, når man har garanteret ham, at han ikke bliver sat i bås med det?

”Altså hans interview har vi garanteret, og det ville være problematisk, hvis vi havde brugt det i forbindelse med NSBM, men ikke musikken.”

I mailen står, at I garanterer, at ”du” ikke bliver sat i bås, ikke at I garanterer, at hans ”interview” ikke bliver sat i bås. Er hans musik ikke en forlængelse af ham?

”Når vi skriver, om vi må bruge hans musik frit i serien, og han skriver ja, så synes jeg, det er helt fair.”

Saxtorph er et band, hvor Saxtorph selv skriver om sine egne private følelser. Han betragter musikken som en del af sig selv.

”Jeg går da stærkt ud fra, at en aftale er en aftale. Det er underordnet, om det er mine udtalelser eller min musik som underlægningsmusik,” skriver Saxtorph i et skriftligt svar til Journalisten.

Onsdag tog han afstand fra genren og dokumentaren i et Facebook-opslag.

Uenighed om præmis

En anden medvirkende, der har udtrykt kritik, og som også har klaget til DocEye, er forsanger i bandet Denial of God, Ustumallagam, der også går under det borgerlige navn John Ærenlund.

I programmet vises et klip af Ustumallagam, der afviser at svare på et spørgsmål om, hvorvidt han har begået hærværk mod blandt andet kirker. Han fortæller, at præmissen for at deltage var, at han ikke ville svare på bestemte spørgsmål.

”Vi aftalte, at vi skulle snakke om musikken, og jeg meldte ud, at der var ting, jeg ikke ville snakke om, som hærværk. Jeg blev rimeligt irriteret, da de brugte det klip, for de spurgte om det alligevel.”

Det er jo dem, der er journalisterne, det er dem, der har redigereringsretten og vælger vinklerne. Du er jo ”bare” en kilde. Hvorfor skal du blande dig i redigeringen?

”Helt sikkert. Det er 100 procent deres valg. Men da jeg gik ind til interviewet, havde vi jo en aftale, og da jeg så alligevel blev spurgt ind til det, der blev jeg hylet ud af den. Længere er den ikke. Men at bruge det klip får mig til at se ud, som om jeg har noget at skjule, og det var jo ikke det, der var meningen,” siger Ustumallagam.

Han fastholder, at aftalen var, at de skulle tale om selve black metal-genren:

”De misbruger mine ord, og de bryder en aftale, og det er sådan set det, der gør mig sur. Jeg er helt med på, at jeg ikke skal være med til at redigere – selvfølgelig skal jeg ikke det, men hvis man har en aftale om, at vi ikke skal snakke om det, så skal vi ikke snakke om det. Vi skulle kun snakke om min musik og genren generelt. Ikke om hærværk,” siger han.

Alligevel blev han af vært Jonas Visti spurgt om hærværk mod kirker i programmet, hvilket han opfatter som et brud på aftalen med redaktionen bag.

”At bruge stykket, der bryder aftalen, får mig til at se ud, som om jeg har noget at skjule,” siger Ustumallagam.

Efterfølgende er lydklippet fra spørgsmålet også brugt i en diskussion om kriminalitet blandt musikere i ’Kulturen på P1’.

”Jeg kan godt tåle, at folk tror, jeg er en bussemand, men at nogen bryder en aftale, er utilgiveligt,” siger Ustumallagam.

Ifølge Christian Volfing er der tale om en kommunikationsbrist mellem journalisterne fra DocEye og værten Jonas Visti, som gennemførte interviewet.

”Det er vores fejl, og det kan jeg kun beklage. Jonas Visti har været vært på programmet, og journalist under de interviews, han har lavet. Han har ikke været en del af redaktionen, og han har ikke været med til at tilrettelægge,” siger Christian Volfing.

Opfordrer til at kontakte kundeservice

Han mener dog aldrig, at Ustumallagam er kommet med et ultimatum om, hvad han ville og ikke ville snakke om, men blot sagt, at han ”nok ikke ville svare.

Både DocEye, Jonas Visti og DR har undladt at gå ind i kritikken på sociale medier og opfordrer i stedet til at sende klager til DR’s kundeservice eller på mail til DocEye.

”Vi står på mål for serien, men hvis vi har lavet fejl, kan jeg kun forholde mig til de klager, der kommer ind til os,” siger Christian Volfing.

Journalisten har også forsøgt at forelægge kritikken for seriens DR-redaktør, Jonathan Herrik, men gennem en pressemedarbejder vil han kun svare på skrift:

”I programmet behandler vi den danske Black Metal-kultur på godt og ondt, og derfor kommer vi omkring flere aspekter af miljøet og kulturen – naturligvis også med et kritisk blik. Det er den præmis, som de medvirkende er blevet briefet om,” lyder det blandt andet i svaret.

Her kalder redaktøren det også ”ærgerligt”, hvis slutresultatet er anderledes i forhold til de medvirkendes forventninger.

”Det har vi nu en dialog med et par af de medvirkende om. Jeg er dog ikke bekendt med, at der skulle forelægge en aftale om emner, vi ikke skulle spørge til.”

En af kilderne, Journalisten har talt med, overvejer at klage til Pressenævnet.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage
chevron_left
chevron_right