search

Mediestøtten holder dagblade oven vande

Uden mediestøtten ville mange danske dagblade synke til bunds, men det er usikkert, om nutidens niveau for støttekroner kan holde ind i fremtiden.

Uden mediestøtten ville mange danske dagblade synke til bunds, men det er usikkert, om nutidens niveau for støttekroner kan holde ind i fremtiden.Information kan præstere et regnskab med overskud på fem millioner kroner de seneste tre år, men uden mediestøtten havde der stået 70 millioner kroner med røde tal.

Ud over nicheaviserne Information og Kristeligt Dagblad ville giganten Berlingske Media og mange lokalaviser også køre med underskud uden støtte fra staten. Det skriver Børsen i dag.

Selvom ingen forventer, at støtten til de danske dagblade helt forsvinder, så kan der være udsigt til, at mediehusene må indstille sig på smalkost i fremtiden. Det vurderer Anker Brink Lund, professor i medieledelse ved CBS:

»Dagspressen har mistet noget af sin særstatus i støttedebatten. Det er svært at argumentere for den privilegerede position i et mediebillede, der er stadig mere konvergerende og broget,« siger han til Børsen.

Kommentarer
17
Niels Riis Ebbesen
03.10.12 17:09
Afskaf mediestøtten

Alle journalister burde ha' en frygtelig dårlig smag i munden, når de sidder og skriver deres smørerier om "dovne Robert" og andre som modtager offentlige ydelser, for de arbejder jo selv i branche, der er på offentlig forsøgelse.

Afskaf mediestøtten, den er jo kun et kæmpe stort og meget dyrt beskæftigelsesprojekt, som gør, at samtlige danske dagblade kan har en hær af spaltehøkere ansat, der kun producerer noget holdningsløst mainstream journalistik, og der er ikke nogen medier, som gider eller vil skille sig ud fra mængden af middelmådighed.

Uden mediestøtten, der vil alle udgiverne og journalisterne ha' to enkle valg, enten kan de lave et medie der indeholder noget jounalistik, som er så fremragende, at forbrugerne er villige til at købe og betale for det, eller de kan vælge lukke butikken, og finde sig et job i en helt anden branche.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
03.10.12 19:57
Re: Mediestøtten holder dagblade oven vande

Hvad med licensen? Den holder vel også DR oven vande? Og TV2-regionerne? Afskaf licensen og lad tv- og radiokanalerne arbejde på markedsvilkår.

Jeg har i mange, mange år forsvaret DR, men min sympati med foretagendet er svundet i takt med, at krybben er blevet tom. Som dagblads-journalist bliver man gang på gang skudt i skoene, at man er på bistand, og at man kun begår ligegyldigheder. Måske, men med jævne mellemrum kan jeg godt se et samfundsmæssigt formål med noget af det, jeg foretager mig.

Jeg ved ikke, hvad meningen er med "Den Store Bagedyst" og anden wannabe-kommercielt tv fra Ørestaden, men jeg får ofte lyst til at udbryde: Køb den store tv-pakke fra Yousee og lad DR indgå som en af kanalerne. Så kan DR producere og sælge alt det, de vil, og jeg kan frit vælge om jeg vil se med - og betale til gildet.

 

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
04.10.12 07:49
Re: Mediestøtten holder dagblade oven vande

Jeg er meget enig, tvangslicensen til DR er det tætteste man kan komme på en skatteopkrævning, uden at kalde det for en skat. Princippet i opkrævningen af medielicensen ville jo svare til, at alle der har en postkasse, de skulle være tvunget til at betale for abonnementer på mindst to aviser og et par magasiner, for når de har en postkasse, så har de jo muligheden for at kunne modtage disse medier.

Jeg er også meget enig i, at de forskellige DR og TV2 kanaler bør splittes op i en række selvstændige selskaber, de kan så hver især vælge deres målgruppe, som de kan producerer udsendelser til, og som de så kan sælge på helt alm. markedsvilkår.

Jeg vil meget gerne betale for de TV- og radioprogrammer, som jeg ser og lytter til, men li'som jeg frit kan vælge hvilke aviser og blade jeg vil købe og læse, så vil jeg også frit kunne vælge, hvilke programmer som jeg vil købe.

Men det der forarger mig aller mest, det er godt nok, at DR og TV2 må bruge licens midler til at producere og drive nogle store web-sites, som påfører alle andre on-line medier en ublu konkurrence, for i praksis så forhindrer det, at dagbladene kan aftale, at de allesammen vil begynde at opkræve betaling for deres nyheder på Internettet, da det straks vil medføre, at brugerne i hobetal søger over på DR's og TV's nyhedssider, som de jo allerede har betalt for via medielicensen.

Og der er i hvert fald ingen saglige argumenter for, at DR og TV2 skal levere public service på Internettet, der findes nemlig næsten en mill. dansksprogede hjemmesider om ethvert tænkeligt emne, og der er stort set gratis adgang til dem allesammen, så dansk egenart og kultur er på ingen måde truet på world wide web.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
William Husted
04.10.12 09:17
Re: Mediestøtten holder dagblade oven vande

Kære Niels,

Bare lige for en ordens skyld: TV2 Danmark er ikke licensfinancieret men derimod 100 procent reklamefinancieret. Det er væsentligt for, om argumenterne i dit indlæg holder.

Bedste hilsner,

William Husted

Fremhævet af Journalisten
William Husted
04.10.12 09:23
Re: Mediestøtten holder dagblade oven vande

Og, nå ja...Foruden reklamefinancieringen fik TV2 Danmark pr. 1. januar 2012 også lov til at kræve brugerbetaling.

Bedste hilsner,

William Husted

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
04.10.12 10:48
Re: Mediestøtten holder dagblade oven vande

Alle TV2's regioner er licensfinancirede, og der er ikke og har aldrig været 100% vandtætte skodder mellem økonomien i TV2 og regionerne. Der produceres f.eks. masser at indslag ude i regionerne, som også sendes af TV2 og TV2 news. Og TV2 regionerne har også web-sites med nyheder, som konkurrerer med alle de web-medier, som drives på helt alm.  markedsvikår.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Thomas Nielsen
04.10.12 10:49
Re: Mediestøtten holder dagblade oven vande

Kære Niels Riis Ebbesen.

Det er så dejligt nemt at sidde bag sit tastatur og himle op om at fjerne mediestøtten, når man er bruger af gratis nyheder på internettet.

Jeg kender ikke hele din baggrund, men kan konkludere, at den i hvert fald ikke indeholder særlig stor viden om forholdene på dagblade.

Uden dagbladene kommer der IKKE mere kvalitetsjournalistik, som du efterfølgende kan nasse dig gratis til på nettet.

Uden dagbladene bliver der IKKE lavet kvalificeret journalistik fra alle de lokale byråd, hvor hverken TV2 eller DR kommer ud - trods deres regioner...

Uden dagbladene vil der ikke blive skrevet historier om helt almindelige mennesker, som rent faktisk KAN noget. Men der vil være rigelige mængder af gratis historier på nettet om deltagere i realityshows.

Uden dagbladene får vi endnu mere overfladisk studenterskriveri om Vild med Dans og deslige.

Uden dagbladene kommer der endnu mere copypaste og genbrug, som du så kan nasse dig til på en masse forskellige (men alligevel ens) hjemmesider.

Uden dagbladene vil der komme langt mere politisk spin direkte ud, når et uddannet personale ikke længere findes til at sortere i skidt og kanel.

Om du vil det eller ej, spiller de daglige aviser en stor rolle i samfundet.

Uden dem bliver du og andre borgere snydt af politikere, spekulanter og lobbyister, så vandet driver.
Men du vil ikke opdage det... Til gengæld har du heller ikke betalt for det.

P.S. Uden de lokale, regionale og landsdækkende dagblade vil der heller ikke være nær det samme arbejde til fotografer, grafikere og webdesignere som dig selv. 

 

Venlig hilsen

Thomas Nielsen
Dagbladsjournalist uden dårlig smag i munden over den samfundsvigtige mediestøtte.

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
04.10.12 11:19
Re: Mediestøtten holder dagblade oven vande

Det er jo ligegyldigt om det kaldes licens eller brugerbetaling, for så længe TV2 er en most cyrry kanal, så kan alle de danske TV-seere, som får deres signaler via et fællesantenneanlæg, ikke frit vælge om de ønsker at købe TV2.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
William Husted
04.10.12 11:51
Re: Mediestøtten holder dagblade oven vande

Kære Niels,

Jeg arbejder selv på en TV2-region, og jeg kan forsikre dig om, at der bliver betalt på markedsvilkår for alt det der udveksles mellem TV2 Danmark og TV2-regionerner. Begge veje. 

Hvis man ikke ønsker offentligt betalt public service, så fred være med det. Personligt mener jeg noget andet.

Bedste hilsner,

William Husted 

Fremhævet af Journalisten
Erik Lismann
04.10.12 11:59
Re: Mediestøtten holder dagblade oven vande

En flot liste med påstande. Ku' være sjovt at høre, hvor mange af dem, der er belæg for. Er der en Detektor-medarbejder i nærheden? Detektor, du ved, som startede på radio og tv - og nu er blevet "nasset" af visse dagblade :) 

Fremhævet af Journalisten
Lasse Glavind
04.10.12 12:55
Re: Mediestøtten holder dagblade oven vande

Kære Thomas Nielsen

 Nu var det vist ikke dagbladene, Niels Riis ville af med, men mediestøtten. Det er væsentligt at skille de to ting ad i debatten, ellers ender den nemlig - som den plejer - i et spinagtig forsvar for en opreklameret mediebetjening af det danske demokrati, som vi reelt ikke har - jævnfør dit eget panegyriske skrift. Når det fx lykkes dagbladene at forvandle ordet 'mediestøtte' (du kalder den "samfundsvigtig") til 'demokratistøtte'i Dyremoses dagbog, så er det langt mere spin og et forsvar for eksisterende virksomheder end et forsvar for den fri og kritiske journalistik. Det er altså ikke nødvendigvis en katastrofe for dansk journalistik, hvis Berlingske Medier lukker - måske vil det endda viser sig, at en ophævelse af Berlingskes de facto monopol på de annoncefinansierede lokalaviser her i København kunne åbne op for en langt mere substantiel lokaljournalistik og ny initiativer - hvem ved - og det er altså en mærkelig bagstræberisk argumentation, når svaret fra journalister ved kritik af mediestøtten altid er, at verden og det danske demokrati ville bryde sammen uden - det vil de næppe, men de vil afgjort se anderledes ud.

De fleste er vist enige om, at dagbladene i mange år har været inde i en langsom dødspiral - og vi får nu igen bekræftet, at respiratoren hedder mediestøtten. Det passer altså ikke, når Information på forsiden skriver, at man er"uafhængig af økonomiske interesser" - man er særdels afhængig af statsstøtte - men de mulige konsekvenser af det faktum er ikke noget, den ellers selvbevidste avis ønsker at henlede læsernes opmærksomhed på. Nogle hævder ligeledes, at Børsen ville lukke i morgen, hvis man fjernede firmaes ret til at trække avisabonnementer fra.. Derfor har Niels Riies da også en pointe, når han pege på, at mediernes vinkling på fx 'Dovne Robert' og Lisbeth Knudsens opfordringer på lederplads til at slagte de hellige køer, når der skal spares på statens budget, virker hykleriske, når man samtidig spinner helt vildt for at bevare sine egne skattefinansierede privilegier.

Der er desværre ofte  en meget stor diskrepans mellem journalisternes selvbillede, forskernes forskningsresultater på området og læsere og seeres oplevelser af mediernes relevanskriterier og lødighed. Ifølge forskerne er der større og større afstand mellem journalisternes idealforestillinger om sig selv (som i din tekst) og så den beskrivelse de samme journalister i andre sammenhænge giver af deres muligheder for at lave et ordentligt stykke arbejde (læs kritisk journalistik) - her er der tilsyneladende en stor og uerkendt modsætning. Måske er det denne modsætning, mediebrugere som Niels Riis og mange andre i øvrigt reagerer på, når de vil af med medeistøtten. Folk kan godt mærke (se og læse) at der er forskel på det journalister siger, de gør, og det de gør. Men når 'menigmand' - indrømmet - mere eller mindre formfuldendt eller polemisk - forsøger at rejse debatten om den åbenlyse diskrepans - så mødes folk enten med tavshed eller (som i dit tilfælde) med en vognborg af paradeargumenter, hvorfor der skydes på alt, der bevæger sig - "her går det godt, send flere penge". Den mangel på anerkendelse er måske i virkeligheden det, der får kritikerne til at trække 'så lukker vi lortet-kortet' Hvis der aldrig er noget at komme efter andet end luftige afvisninger, så er der jo heller ingen debat.

Det er muligt - endda meget muligt, at der er brug for en eller anden form  for mediestøtte for at sikre den kritiske journalistik og den demokratiske debat, menomr der i den sammenhæng også er brug for status quo, det er noget mere tvivlsomt.

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
04.10.12 16:23
Re: Mediestøtten holder dagblade oven vande

William Husted skrev: "Jeg arbejder selv på en TV2-region, og jeg kan forsikre dig om, at der bliver betalt på markedsvilkår for alt det der udveksles mellem TV2 Danmark og TV2-regionerner. Begge veje." 

Hvad er markedsvilkår, hvis TV2 selv skulle drive og bemande en lokal redaktion ude i hver af regionerne, eller sende et TV-hold af sted fra Odense, til enhver afkrog af landet, når der var noget vigtigt, som de bare måtte dække, så ville det med garanti være hundrede gange dyrere, end at betale en region nogle få tusinde kroner for et indslag.

Og ja jeg mener, at alle DR's og TV2's kanaler bør privatiseres, udviklingen er jo for længst løbet fra ideen om, at det skal være staten som ejer og driver de elektroniske medier.

Det gav god mening med en statsejet TV-station, dengang DR begyndte at sende TV, og til dels også da TV2 blev grundlagt, for dengang var der ikke nogle danske medier, som var så store, og havde så mange penge, at de kunne etablere og drive en landsdækkende TV-station, og så havde alternativet været, at det var et stort udenlandsk TV-selskab, som havde sat sig på det danske marked.

Men nu om stunder kræver det jo ikke en vild stor investering, at etablere og drive en radio- eller TV-station, og derfor bør staten afvikle deres ejerskab af DR og TV2, og de kanaler som er i stand til at producere noget som forbrugerne vil købe og betale for, de vil så overleve og være gode arbejdspladser, og hvis der er kanaler som ikke kan overleve på markedsvilkår, så må de jo bare lukke butikken.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Fremhævet af Journalisten
Ingebritt Eriksen
04.10.12 16:42
Re: Mediestøtten holder dagblade oven vande

 

Undskyld mig, men er du sikker på, at du lever på den samme planet, som os andre? Skal vi vædde med, at det dagblad du arbejder for, mindst 5 gange om dagen citerer noget nogen har sagt på facebook eller Twitter? Og skal vi vædde med, at du selv sidder og nasser idéer til artikler ved at læse blogs dagligt?

Det er så komisk, at det næsten, NÆSTEN er synd for dagbladene at de ikke selv har fattet, hvor betydningsløse, de er. 

 

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
04.10.12 17:43
Re: Mediestøtten holder dagblade oven vande

Hej Thomas Nielsen, jeg sidder ikke bag et tastatur og himler op, jeg forholder mig derimod til en kendsgerning, som koster de danske skatteydere ca. 6.5 milliarder kroner om året.

Jeg synes også det kunne være interessant, hvis du havde forklaret os, hvorpå du bygger den konklusion, at jeg kun sidder og læser gratis nyheder på Internettet.

I dit indlæg opruller du også en masse ulykker, som du mener vil regne ned over det danske samfund, hvis vi ikke har nogle trykte dagblade. Jeg har på intet tidspunkt ytret ønsker om at lukke nogle dagblade, jeg har kun et fromt ønske om en afskaffelse af mediestøtten, momsfritagelsen, og portostøtten. 

Jeg mener ikke, at du på nogen måde har belæg for at hæve, at det alene er på de trykte medier, at der skabes kvalitetsjournalistik, jeg har set masser af eksempler på god og dårlig journalistik i alle typer medier.

Nu om stunder handler meget nyhedsformidling om, at journalisterne på alle typer medier sidder og skriver hver deres version af de samme nyheder og historier, og her kan man altså ikke se nogen forskel på, om nyheden / historien er "født" i et trykt, elektronisk eller digitalt medie. Men det er stensikkert, at hvis  en given nyhed / historie er interessant nok, så breder den sig som et steppebrand til alle medier. Og i skyndingen er det jo også flere gange sket, at en usand historie er blevet viderbragt af de fleste medier.

Og så kan det godt ske, at du ikke har en dårlig smag i munden over, at de danske skatteydere, år efter år skal være med til at finansiere din månedsløn. Men prøv lige at tænke på, at din månedsløn nok er sådan ca. det dobbelte af, hvad en kassedame i Netto får, og så tillader du dig, at være indigneret over, at hun ikke har råd til at abonnere på den avis, som du er med til at producere.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
04.10.12 21:29
Re: Mediestøtten holder dagblade oven vande

Der florerer mange myter om, hvordan journalister tænker og er (hvis nogle er I tvivl, så besøg den nye midtersøgende netavis Pio…og bliv bekræftet i journalisternes politiske observans - vi er langt ude til højre), og jeg skal bestemt ikke kunne afvise, at der er forskel på sjællandske, fynske og jyske journalister i deres måde at arbejde og optræde på.

Men her fra Jylland -  med de markedsvilkår, der gælder her – så sidder man altså som journalist og beskæftiger sig med historier, som til en vis grad ikke bliver taget op af mange andre medier.

Desværre – kan man så sige – viser de sivende læsertal, at historierne åbenbart ikke er ophidsende nok til at flere vælger at købe avisen. Det er jo surt. Indrømmet. Jeg påtager mig naturligvis en del af ansvaret. Men jeg vil hævde igen og igen, at det er historier, der er nødvendige, hvis vi skal have en forudsætning for at have samfundet til at hænge sammen. Spørgsmålet er naturligvis, om vi – eller skulle jeg spørge ”I” til nogle debattører herinde – ønsker det?

Jeg har fingeren nogetlunde på pulsen, og min påstand er, at folk i vid udstrækning ikke mener, det nytter noget at fortælle en historie i pressen. De gider ikke. De ved ikke, hvad det kan flytte. De interesserer sig ikke for debatten.

 Jeg har et stort netværk, men må desværre konstatere, at jeg meget sjældent bliver kontaktet. Med mindre folk altså lige vil sælge noget. Penge er jo noget helt andet. Det er vigtigt. Så skal folk nok være der.

Måske viger folk fra at kontakte mig som journalist, fordi de ikke bryder sig om mig, fordi de tvivler på, at jeg kan løfte deres historie, eller fordi de tror, jeg skriver løgn. Min påstand er – heldigvis for mit eget væsen kan man sige -  at folk ikke interesserer sig for, at en historie kommer ud. De tror jo, at de ved, hvordan tingene er skruet sammen, fordi de hører det ved pølsevognen. De tror, det er nok at stå og small-talke sammen med andre, der er enige med dem selv. Skidt være med, at de ikke aner, hvad der er op eller ned på en historie, for politikerne er alligevel dumme.

Det er ikke nok at small-talke, og det er ikke hensigtsmæssigt, at politikerne bare er dumme i folkets øjne, og at folket bare er uinteresseret stemmekvæg blandt politikerne. Men det er ikke avisernes problem. Det er samfundets problem, og derfor skal aviserne og journalisterne naturligvis acceptere, at mediestøtten skal væk. Intet ansvar - ingen penge.

Der vil fortsat være medier – det vil bare være medier for de velbjærgede. Dem, der vælger privatskoler og private hospitaler – og fred være med det. Engang var jeg også så naiv, at jeg troede på det store fællesskab, men efterhånden som Danmark brækker i mange mentale stykker, er det en illusion.

Derfor: Snup mediestøtten, men snup licensen samtidig. Hvorfor opretholde et sammenhold, som vi ikke ønsker? Hvorfor have noget at være fælles om, når vi søger nye fællesskaber? Når jeg skal til fællesspisning i borgerforeningen fredag aften, er det vel på en måde mere givende end at føle noget for Folketingets arbejde, ikke sandt?

Jeg og mine kolleger her på provins-pressen er helt almindelige, engagerede mennesker, der dybest set brænder for samfundet. Store ord, måske, men mange års erfaring har ikke givet mig grund til at tro andet. Sådan har jeg det selv. Jeg er måske ikke dygtig nok til at få mine historier ud over rampen, men bare rolig: Ring til mig, og jeg skal komme med ti gode ideer, som hvis de bliver formidlet rigtigt, kunne give debat, hvis folk ellers gad. Og havde tid til debatten. Og læste avisen. Fremtiden bliver naturligvis, at de ti debatskabende ideer bliver til ti informative artikler formidlet af diverse presseafdelinger.

Fair nok. Jeg skal nok klare mig. Jeg vil fortsat prøve at holde mig opdateret, og jeg ved, hvilke tråde, der skal trækkes i. Også selv om den lokale – eller landsdækkende – avis er gået neden om og hjem, og Danmarks Radio fylder fladen med livsstilsprogrammer.

Jeg er hamrende træt af, at journalister så ofte bliver gjort til virkelighedsfjerne monstre med skyhøje lønninger og et liv langt fra folket. Det passer ikke ind i min dagligdag. Er I sådan i København?

At jeg som journalist så ikke er i sync med befolkningen, accepterer jeg nødtvunget, men det er altså ikke viljen, der mangler. Det må være evnerne. Derfor ok – snup mediestøtten, men brug pengene fornuftigt, ikke?

PS: Jeg forlader dagbladsbranchen om få dage, men smutter over i en del af journalistikken, hvor der er portostøtte, så jeg skal nok fortsætte med at føle en vis skyld, indtil det politiske flertal - og det er jo et spørgsmål om befolkningen - fjerner både støtte og skyld.

 

Fremhævet af Journalisten
Lasse Glavind
05.10.12 09:17
Re: Mediestøtten holder dagblade oven vande

Hej Henrik Lind

 Tak for et fint og meget personligt indlæg i debatten. Jeg kan ikke helt finde ud af, om du er i fare for at miste gejsten helt - det ville være synd - men det er efter min mening de her virkelighedsbeskrivelserr og upolerede erfaring fra hverdagen, som skaber rum for en mere nuanceret og forhåbentlig konstruktiv debat. En journalist, der interviewer sig selv uden filter og tør vise sin tvivl.

Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
05.10.12 10:35
Re: Mediestøtten holder dagblade oven vande

Hej Lasse

Næ nej, har ikke mistet gejsten. Det sker vist aldrig. Men har altid tvivlet. Faktisk siden jeg begyndte på DJH i 1991 ;-)

 

Hilsen

Henrik, som foretager frivilligt jobskifte snart. 

Fremhævet af Journalisten