Preben Sepstrup og Anker Brink Lund udgør den dyamiske forskningsduo, som i samarbejde med Rambøll Management nu skal analysere den danske mediestøtte for derefter at fremlægge forslag til, hvordan pengene skal fordeles i fremtiden. Kun en ting er sikkert før arbejdet går i gang:
”Taget falder ned, uanset hvilke forslag vi fremlægger,” som Preben Sepstrup formulerer det.
Både han og Anker Brink Lund er udmærket klar over, at de bevæger sig ind i et minelandskab. Særligt når det gælder de tre store lunser: momsfritagelse, distributionsstøtte og licens er der lagt op til et showdown af dimensioner. Momsfritagelsen på bladsalget betyder for eksempel liv eller død for den danske dagbladsbranche. Men de to garvede kæmper i dansk medieforskning ryster ikke på hånden.
”Det er sprængfarligt, men det er jo også blandt andet derfor, det er så spændende,” siger Anker Brink Lund, som understreger, at forskernes opgave ikke er at beslutte, hvordan mediestøtten skal se ud, men kun at pege på mulighederne for at få mere ud af statens investeringer.
”Vi vil naturligvis holde fast i, at vi er med i projektet som forskere, og i første omgang er det vores opgave at analysere mediestøtten til bunds og se på, hvilken virkning den har haft historisk,” siger Preben Sepstrup.
Den del af arbejdet skal være afsluttet til september 2008, hvor der vil blive afholdt en midtvejskonference. Derefter begynder anden fase, hvor det handler om at forudsige, hvilken betydning eventuelle ændringer i støtten vil have i de kommende år.
"Vi vil lave en så saglig økonomisk og strukturmæssig analyse som muligt, og det er væsentligt, at forslagene bliver forskningsbetingede og politisk neutrale. Det kan vi så muligvis kun opnå ved at fremsætte flere forskellige forslag," siger Preben Sepstrup.
Læs Mediesekretariatet presemeddelelse om, at Rambøll vandt udbudet af forskningsprojektet.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.