Den kradsende krise får mediesociolog Ida Willig til at opfordre aviserne til at overlade dag-til-dag-nyhederne til Internettet. I stedet skal betalingsaviserne satse på de klassiske avisgenrer og udkomme sjældnere.
Store internationale aviser vil fyre stakkevis af medarbejdere. Det samme kan ske i Danmark, og derfor opfordrer mediesociolog Ida Willig de nuværende dagblade til at lægge stilen helt om og i stedet satse på at blive få dages-aviser.
Hun tager udgangspunkt i den amerikanske professor i journalistik Philip Meyers beskrivelse af fremtidens eliteavis. Han mener, at aviserne taber til Nettet, hvis de ikke ændrer kursen. I stedet kan den klassiske avis få indflydelse på samfundet ved at satse på analyser og undersøgende journalistik.
Ida Willig kan allerede nu spore den strategi blandt danske dagblade. Blandt andet hos Politiken, som har nyhedsanalyser på forsiden.
»Ingen af de danske morgenaviser har dog endnu taget skridtet og stillet sig selv spørgsmålet: Er det nødvendigt at udgive en trykt avis syv dage om ugen, når stort set alle danske mediehuse samtidig tilbyder konstant nyhedsopdatering på Internettet,« skriver Ida Willig i en mediekommenter i Information.
Opfattelsen underbygges også af den svenske professor i medieøkonomi Robert Picard, som spår, at aviserne kun overlever, hvis de satser på de klassiske avisgenrer, udkommer få dage om ugen – kombineret med en konstant opdatering på Nettet.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.