search

Mediernes problem i en nøddeskal

Jeg har mistet overblikket over alle de gange, jeg har undret mig over, hvorfor det er journalister flokkes om at dække de samme begivenheder, når én journalist fra Ritzau havde været mere end

Jeg har mistet overblikket over alle de gange, jeg har undret mig over, hvorfor det er journalister flokkes om at dække de samme begivenheder, når én journalist fra Ritzau havde været mere end nok? Pressemøder forekommer mig således at være et usandsynligt spild af tid. For hvor kunne de ressourcer, man bruger på ligegyldigt fyld, være blevet brugt meget bedre på andre ting, der ville have spredt det journalistiske net mere fintmasket over større dele af samfundet og dermed nyhedsstrømmen.

Derfor glæder det mig også, når Jeff Jarvis samler den samme tråd op og klart og tydeligt artikulerer, hvori mediernes problem reelt set består: for meget repetition og alt for lidt original produktion, hvor det essentielle er at tilføre ny værdi:

How much of the dwindling, precious journalism resource we have – on national and local TV, radio, newspapers, and magazines – goes to original reporting, to real journalism? How much goes to repetition and production?

Journalism can’t afford repetition and production anymore.

Every minute of a journalist’s time will need to go to adding unique value to the news ecosystem: reporting, curating, organizing. This efficiency is necessitated by the reduction of resources. But it is also a product of the link and search economy: The only way to stand out is to add unique value and quality.

Hvor svært er det at fatte?

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen