Medierne skal spørge, før de tjekker dig for adblockere

Det er ikke lovligt, når netmedier automatisk tjekker, om læserne blokerer annoncer - det kræver nemlig samtykke først, fastslår Europa-Kommissionen i et svar til Journalisten. Danske Medier vurderer, at juraen er uafklaret, men vil orientere sine medlemmer og forsøge at få ændret reglerne

Det er ikke tilladt at tjekke en brugers computer eller smartphone for de såkaldte adblockere, hvis netmediet ikke har brugerens samtykke først.

Det oplyser Europa-Kommissionen i et skriftligt svar til Journalisten.

Svaret kan få alvorlige konsekvenser, da det kan betyde, at en lang række medier i Europa overtræder EU’s lovgivning om privatliv på nettet.

14 procent bruger adblockere

Ifølge interesseorganisationen Danske Medier bruger cirka 14 procent af de danske medielæsere adblockere, som erstatter annoncerne på nettet med tomme hvide felter.

Som modtræk tjekker flere netmedier automatisk, om en læser gør brug af adblocker, når læseren besøger hjemmesiden. Nogle medier vælger at blokere de annoncesky læsere, medmindre han deaktiverer sin adblocker eller betaler for sit besøg. Andre medier spørger høfligt, om brugeren vil droppe adblocker, så mediet kan tjene penge på at vise annoncer.

Men uanset hvad man bruger oplysningerne til, så er det altså ulovligt at lede efter adblockere på læsernes computere og smartphones, hvis man ikke spørger først, ifølge Europa-Kommissionen. Det er Nathalie Vandystadt, talsperson med ansvar for det digitale indre marked, der udtaler sig på Europa-Kommissionens vegne.

Kræver oplyst samtykke

Hendes skriftlige svar er langt og juridisk, men budskabet er klart: Hvis et netmedie undersøger din computer for adblockers uden din tilladelse, så er det i strid med EU-reglerne for databeskyttelse og privatliv på nettet.

”Hvis detektion af adblockers (rent teknisk) medfører, at man lagrer eller tilgår information på brugernes terminaludstyr (computere, smartphones), så kræver det oplyst samtykke fra brugeren, forud for at websites påbegynder en sådan detektion,” lyder det fra Nathalie Vandystadt til Journalisten.

Hun tilføjer, at dette ”oplyste samtykke” kan gives på samme vilkår som for cookies. Det betyder på de fleste hjemmesider, at brugeren skal klikke OK i en boks for at tilgå hjemmesiden. Hun oplyser, at det ikke vil være nok at orientere brugeren – der skal ske en aktiv handling, som accepterer vilkårene, for eksempel ved et klik.

Journalisten har kontaktet Erhvervsstyrelsen, som er den danske tilsynsmyndighed med ansvar for at håndhæve EU's lovgivning om privatliv på nettet.

Tilføjelse 24/6: Du kan læse interviewet med Erhvervsstyrelsen her.

Danske Medier: Det er uafklaret

Interesseorganisationen Danske Medier anerkender, at det potentielt kan være i strid med EU-retten at tjekke brugerne for adblockers uden samtykke. Men digital chef Allan Sørensen kalder det uafklaret. Derfor er Journalistens svar fra Kommissionen også det klareste svar, han har hørt om.

»Den juridiske situation er uafklaret. Hvis du læser direktivet helt ordret, så står der ganske rigtigt, at uanset hvilken form for information, du vælger at tilgå fra en brugers computer, så kræver det forudgående samtykke,« forklarer Allan Sørensen.

Men så er det vel også ulovligt, hvad medierne gør?

»Det er svært at sige, for der er undtagelser. En undtagelse er, at man gerne må indhente oplysningerne, hvis det er en nødvendig funktion for at få sitet til at fungere. En bruger kan mene, at han stadig kan få adgang til en artikel med adblocker. Men fra udgivers synspunkt kan man mene, at vi skal vide, om du har legitim adgang eller ej, før du får lov at se indholdet.«

Vil orientere alle medlemmer

Europa-Kommissionen oplyser til mig, hvordan reglerne skal fortolkes. Er du uenig i deres fortolkning?

»Det kan jeg ikke sige noget om endnu. Spørgsmålet er først rejst i sidste uge, og vi er i færd med at undersøge det. Alle er meget optagede af det her lige nu,« siger Allan Sørensen.

Danske Medier vil nu skrive ud til alle deres medlemmer.

»Jeg forventer, at vi i næste uge vil orientere vores medlemmer om sagen, og at man bør overveje at bede om samtykke til adblock detection på samme måde, som man i dag beder om samtykke til cookies,« siger Allan Sørensen.

Vil påvirke EU-politikerne

Han understreger dog, at Danske Medier ikke er i tvivl om, hvad de principielt mener: Det skal være fuldt lovligt for medier at afvise brugere, der benytter sig af adblocker.

»Selvfølgelig skal det være helt legitimt for medierne at undersøge, om en bruger har lov at tilgå indholdet. Hvis mediet betinger sig, at brugerne modtager annoncer for at se indholdet, så skal medierne have mulighed for at undersøge det.«

Derfor er både Danske Medier og den europæiske mediebranche også i fuld gang med lobbyarbejdet i Bruxelles for tiden. Et nyt direktiv for databeskyttelse er nemlig undervejs, som kan ændre reglerne på dette område. Der er indkaldt høringssvar med frist den 4. juli, oplyser Europa-Kommissionen.

»Det synes åbenlyst, at reglerne aldrig har været møntet på det her område. De har været møntet på, at ingen skal kunne tilgå og lagre information på dit udstyr uden dit samtykke. Her er der tale om et script, der måler, om du har et stykke software installeret, og ikke lagrer noget,« siger Allan Sørensen.

Opdatering 24/6 klokken 12.48: Journalisten har interviewet Erhvervsstyrelsen, som vurderer, at det er lovligt, hvis medier bruger "cookie-lignende" teknologi til at scanne for adblockers. Læs interviewet med dem her.

4 Kommentarer

Michael Bernth
8. MAJ 2016
Jeg tror ikke at media
Jeg tror ikke at media queries om browser størrelse er omfattet da det ikke indbefatter lagring af brugers oplysninger via fx cookies.
Karsten Jensen
8. MAJ 2016
Niels - hvilke plug-ins er
Niels - hvilke plug-ins er der tale om?
Niels Riis Ebbesen
5. MAJ 2016
Adblockere er forældede,
Adblockere er forældede, blandt nørder cirkulerer der nogle forskellige browser plug-in's, der virker på den måde, at reklamerne bliver hentet sammen med sidens øvrige indhold, men reklamerne bliver ikke vist på brugerens skærm, og afsenderen af reklamerne har ikke nogle muligheder for at checke dette, da reklamerne responderer til reklameudbyderens servere, hvis der er sådan nogle kontrolfunktioner indbygget i dem.

Og det er nok kun et spørgsmål om kort tid, førend disse nye browser plug-in's, bliver spredt på ud til alle og enhver.
Nicki Lolk Sørensen
4. MAJ 2016
Det lyder lidt ekstremt. Skal
Det lyder lidt ekstremt. Skal man følge samme logik, er det heller ikke tilladt at bede om oplysninger om browserens bredde for at kunne tilpasse hjemmesiden (responsivt design), uden at spørge om lov først.