Medierne har mistet klimainteressen

De danske medier kaster sig ikke længere over klimastoffet. Tal fra Energihjem.dk viser, at der blev skrevet seks gange så mange historier om energi og klima sidste efterår, end der bliver skrevet nu.

De danske medier kaster sig ikke længere over klimastoffet. Tal fra Energihjem.dk viser, at der blev skrevet seks gange så mange historier om energi og klima sidste efterår, end der bliver skrevet nu.

Ifølge Energihjem.dk skrev de danske netmedier 811 artikler om klima, energi og CO2-udledning sidste uge i november 2009. I sidste uge af august 2010 blev emnet taget op 142 gange af de danske nyhedssites. Hvorimod journalisterne sidste uge af august 2009 skrev 642 klimahistorier på nettet.

2009 var naturligvis præget af klimafokus på grund af COP15. Men direktør for Energihjem.dk kan mærke, at den generelle interesse er faldet og får svært ved at få kæmpe fokus igen:

»Vi kæmper dagligt for at sætte klimaet på dagsordenen, men medierne er ikke rigtig med på vognen længere. Måske sælger det ikke så godt længere, men emnet er bestemt ikke blevet mindre relevant siden november,« siger Martin Borgstrøm, der er direktør for Energihjem.dk i en pressemeddelelse. Energihjem samler nyheder om klima og energi fra over 500 danske netmedier.