search

Medierne blæser på Kandis-segmentet

En nordjysk popsanger er blevet billedet på, at rigtig mange danskere interesserer sig for noget andet end journalisterne.

En nordjysk popsanger er blevet billedet på, at rigtig mange danskere interesserer sig for noget andet end journalisterne.

SKYKLAPPER. En øjenåbner. Sådan betegner både Peter Brüchmann og Poul Madsen, chefredaktør på henholdsvis B.T. og Ekstra Bladet, det forrygende mersalg, de begge har oplevet gennem de uger, hvor Kandis-Johnny har været på forsiden.
»Det er virkeligt et 'wake up call' for medierne, for noget tyder på, at vi på toppen af bjerget har overset, at der findes et andet Danmark, som kan have svært ved at finde sig selv i aviserne. Kandis-Johnny er en eksponent for det,« siger Poul Madsen.
14 gange i alt har Johnny Hansen været på forsiden af B.T. og Ekstra Bladet, siden hans kone begik selvmord i starten af december, og mersalget er kommet bag på de to chefredaktører.
»Interessen for Kandis-Johnny er stor, og det kan vi komme til at overse, fordi vi går rundt i en journalistverden af folk, der lever, føler og tænker som os,« siger Poul Madsen.
B.T.'s chefredaktør Peter Brüchmann forklarer, at journalisterne gerne måler sig selv på, om deres historie bliver nomineret til en Cavling, eller om den bliver citeret i Radioavisen.
»Jeg siger Vorherre bevares. Det er udtryk for snobberi og for, at journalisterne skriver til hinanden. Læserne er skideligeglade,« siger han.
Begge chefredaktører understreger, at historiens appel ikke alene skyldes en stor interesse for Kandis-Johnny, men også at der er tale om et gribende, menneskeligt drama.

EN SØGNING PÅ KANDIS i artikeldatabasen Infomedia viser, at gruppen i de seks uger op til, at Johnny Hansens kone begik selvmord, kun var at finde i spalterne i de landsdækkende dagblade fem gange – og to af de fem gange var det for at udtrykke noget nedsættende. En kendt komiker skrev eksempelvis:
"Misforstå mig ikke: Jeg argumenterer ikke for, at børn skal sniffe acetone på semidaglig basis (enkelte skal… ellers er der ingen til at købe Kandis' plader)."
De tre øvrige gange, Kandis blev nævnt, var i artikler, som ikke handlede om orkesteret.

KIM MADSEN ER EN AF DE DANSKERE, som gerne så og hørte langt mere til Bjørn & Okay, Kandis, Richard Ragnvald og Sussi & Leo i medierne. Han er indehaver af Ballumhus Kro syd for Esbjerg, hvor han gennem 40 år har haft dansktopkunstnere på plakaten lørdag efter lørdag, og der er fuldt hus hver gang.
»Jeg elsker dansktopmusik, men den er nu helt fordrevet fra DR, og genren har kun overlevet i kraft af lokalradioerne. Det er en hån mod den danske befolkning,« siger han.
Manageren Tenna Tajmer undrer sig.
»Mange af de mest populære dansktopnavne har kalenderen fyldt år ud og år ind. Kun de fem allerstørste danske navne sælger bedre. Det står i skærende kontrast til, hvor tit man støder på dem i tv og radio. Der er simpelthen en stor målgruppe, som medierne negligerer,« siger Tenna Tajmer.
Kandis er som et af meget få bands i Danmark ude til cirka 200 arrangementer om året.

DANSKTOPPEN KAN I DAG kun høres på DAB-radio, hvor den hver lørdag præsenteres af journalist Leif Wivelsted. Han har et bud på, hvorfor dansktopmusikken er ildeset blandt journalisterne.
»Jeg tror, at der ofte sker det, at journalisterne, som beskæftiger sig med musik gennem mange år, går længere og længere ned og bliver mere forfinede. Derved flytter de sig fra målgruppen,« siger han.
Professor og medieforsker Jørgen Poulsen, RUC, ser de store salgstal på historien om Kandis-Johnny som endnu et udtryk for, at vores kultur er blevet mere opsplittet, og at kulturjournalisterne har bevæget sig bort fra læserne:
»De skriver gerne side op og side ned hver sommer om Roskilde Festival, selv om der blandt deres læsere kun er få, som kunne drømme om at deltage. Og hverken Thomas Helmig eller TV2 kan jo slå en prut, uden at vi skal høre om det. Samtidig kan man ikke finde et ord om Lars Lilholt, som man tilsyneladende finder for poppet og for dum. Det er et problem, men jeg har ikke indtryk af, at det er noget, som chefredaktørerne interesserer sig for,« siger Jørgen Poulsen.

"DET TAVSE FLERTAL" er det udtryk, som direktør for reklamebureauet Nørgaard Mikkelsen A/S Erik Laumand, bruger for det, som andre har kaldt »dansktopsegmentet«:
»Det er udtryk for chefredaktørernes arrogance, at det kommer bag på dem, at der er stor interesse for Kandis. Det har jo længe været kendt, at Jodle Birge kunne sælge flere aviser end nogen anden. Og Lars Lilholt kan spille for fulde huse rundt om i landet gennem hele sommeren. Publikum er der, og de vælger aviserne fra, fordi de føler, at aviserne ikke forstår dem,« siger Erik Laumand.
På Ekstra Bladet forsøger man at lukke gabet mellem læsere og journalister gennem websitet Nationen, hvor tusindvis af læsere deltager med synspunkter, blogs, kommentarer og spørgeskemaer. Via Nationen fandt avisen for nylig ud af, at læserne var rasende, fordi Ole Stephensen blev sat af holdet som morgenvært på TV 2, og den viden kastede mange artikler af sig.
Også B.T. vil i højere grad bruge nettet til at have en finger på læsernes puls:
»Alle vores journalister er bimediale, og fordi nettet straks afslører, hvor mange der klikker på din historie, bliver du bragt ud af illusionen. Så ser du, at den historie, som udløste et citat i Radioavisen, kun gav 12 klik på nettet, mens historien om, at Robert Hansen har kysset med Tina Lund, gav 120.000 klik,« siger chefredaktør Peter Brüchmann. •

 

 

HER BOR
JOURNALISTERNE

Journalister er overrepræsenterede i gode kvarterer med ejer- eller andelsboliger. Her tjener beboerne godt og går teater eller på kunstudstilling så ofte som muligt. Til gengæld er det svært at finde journalister, som bor i socialt boligbyggeri eller i områder med lavt uddannelsesniveau eller høj arbejdsløshed.

Det viste en undersøgelse, som firmaet Geomatic og Dicar gennemførte i 2006 for Journalisten.

 

FORSIDER MED JOHNNY HANSEN

B.T. har haft otte forsider med Kandis-Johnny, siden hans kone blev fundet død den 9. december. De har i gennemsnit udløst et mersalg på 10 procent. B.T. ønsker ikke at oplyse, hvor meget enkelte forsider i forløbet har solgt.

Ekstra Bladet har haft seks forsider og oplyser, at de to første gav et mersalg på cirka 30 procent, men det for de øvriges vedkommende lå på 10-15 procent.

Et mersalg på 30 procent er på niveau med, hvad Ekstra Bladet opnåede med sit solointerview med Stein Bagger fra fængslet i Californien.

Kommentarer
1
jørgen hansen
06.02.09 04:47
Re: Medierne blæser på Kandis-segmentet

og hvad siger Politiken, JP, DR, Berlingske, TV2 mv. til det her??? Hvor er de henne i artiklen?

mvh 

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen