Medier vinder sag om annoncetyveri

Fogedretten gav fredag de danske dagblade og netmedier medhold i, at man ikke må udskifte annoncerne på deres hjemmesider. Den principielle sag kan have stor betydning for fremtidens indtægter, skriver Business.dk.

Fogedretten gav fredag de danske dagblade og netmedier medhold i, at man ikke må udskifte annoncerne på deres hjemmesider. Den principielle sag kan have stor betydning for fremtidens indtægter, skriver Business.dk.

Det vakte voldsom vrede i de største danske mediehuse, da virksomheden AidOnline med 12 af landets største nødhjælpsorganisationer i ryggen lancerede et kontroversielt koncept i sommer.

Ved at installere et smart program, som erstattede bannerannoncerne på de store websites, var AidOnline i stand til at nasse på netmediernes trafik. Brugerne fik ikke længere de rigtige annoncer at se, men derimod annoncer for "vvelgørende organisationer" – eksempelvis Røde Kors.

Men projektet skabte så meget badwill, at de 12 oprindelige partnere fra danske og internationale hjælpeorganisationer blev tvunget til at stoppe samarbejdet med onlinetjenesten AidOline.

Forinden havde Berlingske Medias koncernchef, Lisbeth Knudsen, bebrejdet hjælpeorganisationerne for landevejsrøveri ved højlys dag.

Og nu har Fogedretten så også talt og erklæret fremgangmåden ulovlig.

”Det er en fantastisk glædelig afgørelse. Det er første gang, at vi har en afgørelse om brugen af adblocking i kommerciel sammenhæng. Det er af afgørende betydning for alle internetmedier i Danmark, der gerne vil leve af, at levere kvalitetsindhold til deres brugere,” udtaler Lisbeth Knudsen.

Læs også: Lisbeth Knudsen anklager hjælpeorganisationer for tyveri