search

Medier tilgiver it-nedbrud på Store Match Dag

Der gik 25 minutter mere end forventet, før Politiken fik svar fra de fire studerende, avisen havde tilbudt en praktikplads til dagens panikdag. Årsagen er problemer med nyt it-system. ”Børnesygdom,” siger praktikantvejleder. Altinget: "Vi kan godt leve med, at der sker fejl"

Det var egentlig meningen, at Politiken klokken 13.40 i dag skulle have svar fra de praktiksøgende, mediet havde tilbudt en praktikplads. Anledningen var Store Match Dag. Men som Journalisten tidligere har beskrevet, var det nye it-system, der skal matche praktikanter med praktiksteder, midlertidigt brudt sammen.

Derfor fik Politiken først et klart svar 25 minutter over tid.

”Lige over klokken 14.05 fik vi et skærmbillede op, hvor vi kunne se, at de praktiksøgende, vi havde tilbudt en praktikplads, havde acceperet tilbuddet,” siger praktikantvejleder hos Politiken Per Thiemann.

Virkede ikke som forventet

Ifølge tidsplanen skulle praktikstederne afgive tilbud kl. 13.30. Politiken søgte fire praktikanter og gav derfor fire tilbud i første runde. Derefter havde de studerende 10 minutter til at reagere foran skærmen.

”Efter de 10 minutter var det meningen, systemet skulle vende tilbage til os og vise os, hvem der havde accepteret vores tilbud. Men det gjorde det ikke,” siger Per Thiemann og fortsætter:

”Efter meget lang tid fik vi et skærmbillede op, hvor vi bare kunne se det, vi selv havde afgivet. Vi kunne ikke se, om nogen studerende havde reageret på noget af det.”

Til gengæld blev Politiken ringet op af to de praktiksøgende, der meldte positivt tilbage.

”De kunne godt se på skærmen, at vi havde givet dem grønt lys, men de kunne ikke få lov til at trykke ’accepter’. Og de var begyndt at blive nervøse – for hvis det hos os så ud, som om de ikke ville have os, så var de bange for, at vi ville gå med nogle af vores ’måske’ere’ (andenprioriteter, red.),” fortæller han.

Som Journalisten tidligere har beskrevet, fik de studerende af deres undervisere lov til at ringe til medierne , da det stod klart, at systemet ikke fungerede, som det skulle. 

Telefonisk kontakt med alle fire

Per Thiemann fortæller, at Politiken derpå ringede til de to andre praktiksøgende, som de havde tilbudt en plads. Også her var interessen gensidig.

”Jeg havde spurgt Pia Færing (praktikkoordinator på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole – DMJX – red.) i forvejen, om vi måtte ringe til de andre, hvis der opstod tvivl om, hvorvidt teknikken afholdt nogen fra at acceptere vores tilbud. Det kunne hun ikke se noget problem i,” fortæller han.

Da Politiken havde talt med de fire studerende, slog Per Thiemann og hans kollegaer koldt vand i blodet og ventede på, at systemet begyndte at virke, fortæller han.

Og omkring 14.05 kom aftalerne officielt i hus.

”Vi kunne se, at nu skete der noget på computeren. Så blev der hvid skærm, og så kom skærmbilledet op, og så kunne vi se, at nu er den god nok,” fortæller Per Thiemann.

Politiken fik et match med alle sine fire førsteprioriteter.

Var I bange for, at jeres førsteprioriteter røg til nogle andre medier?

”Jo, man kan aldrig være helt sikker,” siger Per Thiemann.

Ingen kritik fra Politiken

Per Thiemann, hvad synes du om, at systemet gik ned?

”Det må vel anses som en børnesygdom, som, jeg håber, de får fixet til næste gang."

”Det betyder, at der stadig var et lille element af panik i panikdagen. Men jeg tænker selvfølgelig, at sådan er det nogle gange, når man skal gøre noget første gang,” mener han.

Bakker du op om systemet?

”Jeg synes, tanken bag er rigtig fin. Og jeg håber, at det kommer til at fungere ud fra den tanke, der ligger bag, næste gang."

Samme oplevelse hos Altinget

Fra Altingets ansvarshavende chefredaktør, Jakob Nielsen, lyder stort set identiske toner.

"Der var en halv time til en time, hvor vi var meget usikre på, hvad der foregik, fordi systemet ikke fungerede. Men vi kunne se på Twitter og Facebook, at det gjaldt alle," siger han.

Altinget fik dog de praktikanter, de skulle have. Og ligesom Per Thiemann retter Jakob Nielsen heller ikke kritik mod det nye system, trods dagens problemer.

"Vi kan godt leve med, at der sker fejl. Det kan jo ske," siger han.

"Det havde været meget dejligere, hvis det havde fungeret, som det skulle. Men man må tage hatten af for, at der her var nogle mennesker, der har prøvet at lave noget, der var markant bedre," siger Jakob Nielsen med henvisning til Store Match Dag på DMJX, inden det nye computersystem kom ind i billedet. 

Kommentarer
9
Jens Otto Kjær Hansen
07.11.18 16:17
Vi beklager dybt over for
Vi beklager dybt over for både studerende og medier, at forløbet ikke gik som ønsket - og siger tak for den forståelse, som Politiken og Altinget udviser. Vi har fulgt op på alle de studerende, der har været til matchdag, og mener at alle rent faktisk har fået praktikplads inden dagen var omme. Skulle der nogle vi ikke er nået, og som står uden plads, vil det blive håndteret individuelt og hurtigt. Vi vil naturligvis følge op på hvorfor systemet kørte for langsomt og hvordan vi sikres mod gentagelse af det problem, og vil vil drøfte sagen i praktikudvalget.
Fremhævet af Journalisten
Silas Fuglsbjerg
07.11.18 16:38
På Ritzau var oplevelsen
På Ritzau var oplevelsen noget værre. Da systemet frøs, var der fuldstændig tavshed fra Pia Færing om en evt. nødplan, selvom vi havde fået at vide, at der var en plan B. Der blev intet sagt om, at vi nu frit kunne ringe og indgå aftaler, hvilket Pia Færing ellers tilsyneladende har fundet anledning til at informere Politiken om på forhånd. Dog valgte vi at ringe og fik besat tre af fire pladser. En af praktikanterne valgte efterfølgende at annullere aftalen, selvom han havde bekræftet aftalen både på telefon og mail. Han havde fået et opkald fra et andet medie efterfølgende... Nu skal vi så til at afholde nye samtaler, så set ud fra et tidsmæssigt perspektiv ender dette nye system med at koste os temmelig meget tid. Alternativet var, at vi formentlig kunne have besat alle pladser, hvis alle parter havde været samlet på Journalisthøjskolen i dag.
Fremhævet af Journalisten
Anders Duelund
07.11.18 17:00
Vi forsøgte også at kontakte
Vi forsøgte også at kontakte Pia Færring adskillige gange, men det lykkedes os aldrig. Den praktikant vi havde udset os, valgte desværre at lave en telefonisk aftale med et andet medie.
Fremhævet af Journalisten
Pia Færing
07.11.18 17:37
Jeg beklager, hvis ikke I
Jeg beklager, hvis ikke I synes, I har kunnet få fat i mig - der blev rykket fra mange sider. Jeg forsøgte at holde jer opdateret på mediepraktik.dk - med forlængelse af de enkelte runder. Nogle valgte at shortcutte deres meldinger på Matchdag med en opringning - og disse opringninger kunne jo så efterfølgende bekræftes af skærmbilledet. Silas - jeres oplevelse er ikke helt så entydig - og den tror jeg, vi skal tage i et andet forum.
Fremhævet af Journalisten
Naja Navntoft Holse
07.11.18 18:15
Det kunne være interessant at
Det kunne være interessant at få de journaliststuderendes perspektiv - og vel og mærket de steder, som ikke indgår forhåndsaftaler. Det er en smuk fortælling om tilgivelse fra Politiken og Altinget, men hvad resterende 98 %?
Fremhævet af Journalisten
Filip Wallberg
07.11.18 21:42
Jeg har den største respekt
Jeg har den største respekt for, at man forsøger et nyt system. Men det er en skam, at systemet - trods tidligere udmeldinger - ikke kunne holde til belastningen. Hvis der skal gøres noget ved panikken, så skal it-systemet fungere. Der er omkring et halvt år til næste Store Match Dag, og hvis it-systemet skal have en fremtid, så skal det testes igen og igen i stor skala. Og uanset hvad så bør alle medier og studerende have kendskab til en plan b, hvis it-systemet driller voldsomt (som i dag).
Fremhævet af Journalisten
Jan Jørgensen
08.11.18 07:49
Måske skulle man kun kalde
Måske skulle man kun kalde det "lille matchdag". Der var jo slet ikke det antal praktikanter i spil, som vi har haft tidligere (fordi DMJX stod over), og som kommer på banen næste gang. Næste gang vil belastningen af systemet være tre gange så stort. Der var for nogle uger siden en test, som viste flere fejl. Nu har det være on-air, og så bryder det sammen.
Vi har samme oplevelse af den manglende plan B, og den manglende kommunikation fra de ansvarlige udover, at der på et tidspunkt blev skrevet: vi har ikke noget overblik. Det er da en ærlig melding.
Herfra er der ikke megen opbakning til det system, som er blevet udtænkt som den endelige løsning på panikdagen. Det er ikke specielt godt.
Fremhævet af Journalisten
Jesper Olesen
08.11.18 08:08
Den digitale matchdag blev en
Den digitale matchdag blev en dårlig oplevelse for alle, og jeg er med på, at der mere er brug for konstruktive løsninger fremadrettet end bagklogskab. Men jeg er ret forundret og bekymret over, at der åbenbart ved en fejl ikke var blevet bestilt ekstra serverkapacitet til systemet på matchdagen. Der må da op til en så vigtig dag for mange studerende og medier være etableret et kontrolsystem i organisationen på DMJX - eller hvor det nu ligger, som sikrer, at netop alt er klar. Især efter den kaotiske test for nogle uger siden, hvor der netop blev udtrykt stor bekymring om systemet.
Fremhævet af Journalisten
Oskar Jon
08.11.18 08:31
Den såkaldte Store Matchdag
Den såkaldte Store Matchdag ikke har fungeret de sidste... fire-fem år, uanset hvordan man så har forsøgt sig. Ansvaret falder tilbage på de samme mennesker hver gang, men det har endnu ikke ført til ændringer i staben eller yderligere konsekvenser.

Al ære og respekt til Pia Færring, men at sætte hende til at stå i spidsen for et nyudviklet teknologisk IT-system, det er simpelthen hamrende naivt.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen