Medier tilgiver it-nedbrud på Store Match Dag

Der gik 25 minutter mere end forventet, før Politiken fik svar fra de fire studerende, avisen havde tilbudt en praktikplads til dagens panikdag. Årsagen er problemer med nyt it-system. ”Børnesygdom,” siger praktikantvejleder. Altinget: "Vi kan godt leve med, at der sker fejl"

Det var egentlig meningen, at Politiken klokken 13.40 i dag skulle have svar fra de praktiksøgende, mediet havde tilbudt en praktikplads. Anledningen var Store Match Dag. Men som Journalisten tidligere har beskrevet, var det nye it-system, der skal matche praktikanter med praktiksteder, midlertidigt brudt sammen.

Derfor fik Politiken først et klart svar 25 minutter over tid.

”Lige over klokken 14.05 fik vi et skærmbillede op, hvor vi kunne se, at de praktiksøgende, vi havde tilbudt en praktikplads, havde acceperet tilbuddet,” siger praktikantvejleder hos Politiken Per Thiemann.

Virkede ikke som forventet

Ifølge tidsplanen skulle praktikstederne afgive tilbud kl. 13.30. Politiken søgte fire praktikanter og gav derfor fire tilbud i første runde. Derefter havde de studerende 10 minutter til at reagere foran skærmen.

”Efter de 10 minutter var det meningen, systemet skulle vende tilbage til os og vise os, hvem der havde accepteret vores tilbud. Men det gjorde det ikke,” siger Per Thiemann og fortsætter:

”Efter meget lang tid fik vi et skærmbillede op, hvor vi bare kunne se det, vi selv havde afgivet. Vi kunne ikke se, om nogen studerende havde reageret på noget af det.”

Til gengæld blev Politiken ringet op af to de praktiksøgende, der meldte positivt tilbage.

”De kunne godt se på skærmen, at vi havde givet dem grønt lys, men de kunne ikke få lov til at trykke ’accepter’. Og de var begyndt at blive nervøse – for hvis det hos os så ud, som om de ikke ville have os, så var de bange for, at vi ville gå med nogle af vores ’måske’ere’ (andenprioriteter, red.),” fortæller han.

Som Journalisten tidligere har beskrevet, fik de studerende af deres undervisere lov til at ringe til medierne , da det stod klart, at systemet ikke fungerede, som det skulle. 

Telefonisk kontakt med alle fire

Per Thiemann fortæller, at Politiken derpå ringede til de to andre praktiksøgende, som de havde tilbudt en plads. Også her var interessen gensidig.

”Jeg havde spurgt Pia Færing (praktikkoordinator på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole – DMJX – red.) i forvejen, om vi måtte ringe til de andre, hvis der opstod tvivl om, hvorvidt teknikken afholdt nogen fra at acceptere vores tilbud. Det kunne hun ikke se noget problem i,” fortæller han.

Da Politiken havde talt med de fire studerende, slog Per Thiemann og hans kollegaer koldt vand i blodet og ventede på, at systemet begyndte at virke, fortæller han.

Og omkring 14.05 kom aftalerne officielt i hus.

”Vi kunne se, at nu skete der noget på computeren. Så blev der hvid skærm, og så kom skærmbilledet op, og så kunne vi se, at nu er den god nok,” fortæller Per Thiemann.

Politiken fik et match med alle sine fire førsteprioriteter.

Var I bange for, at jeres førsteprioriteter røg til nogle andre medier?

”Jo, man kan aldrig være helt sikker,” siger Per Thiemann.

Ingen kritik fra Politiken

Per Thiemann, hvad synes du om, at systemet gik ned?

”Det må vel anses som en børnesygdom, som, jeg håber, de får fixet til næste gang."

”Det betyder, at der stadig var et lille element af panik i panikdagen. Men jeg tænker selvfølgelig, at sådan er det nogle gange, når man skal gøre noget første gang,” mener han.

Bakker du op om systemet?

”Jeg synes, tanken bag er rigtig fin. Og jeg håber, at det kommer til at fungere ud fra den tanke, der ligger bag, næste gang."

Samme oplevelse hos Altinget

Fra Altingets ansvarshavende chefredaktør, Jakob Nielsen, lyder stort set identiske toner.

"Der var en halv time til en time, hvor vi var meget usikre på, hvad der foregik, fordi systemet ikke fungerede. Men vi kunne se på Twitter og Facebook, at det gjaldt alle," siger han.

Altinget fik dog de praktikanter, de skulle have. Og ligesom Per Thiemann retter Jakob Nielsen heller ikke kritik mod det nye system, trods dagens problemer.

"Vi kan godt leve med, at der sker fejl. Det kan jo ske," siger han.

"Det havde været meget dejligere, hvis det havde fungeret, som det skulle. Men man må tage hatten af for, at der her var nogle mennesker, der har prøvet at lave noget, der var markant bedre," siger Jakob Nielsen med henvisning til Store Match Dag på DMJX, inden det nye computersystem kom ind i billedet.