search

Medier og god gammeldaws kundeservice

TV 2 står foran at skulle have sin egen 'læsernes og seernes redaktør', som andre medier allerede har det. Hurra for det. Hvor er det saliggørende og stort.

TV 2 står foran at skulle have sin egen 'læsernes og seernes redaktør', som andre medier allerede har det. Hurra for det. Hvor er det saliggørende og stort. Ja, man fristes næsten til at kaste sig i støvet over det klarsyn, der viser sig på direktionsgangene, hver eneste gang det bliver besluttet at give en 'borgernes advokat' adgang til de hellige haller.

Og hvorfor så egentlig det? For er en 'læsernes og seernes redaktør' (eller hvad det nu måtte hedde det konkrete sted) egentlig andet og mere end kundeservice? Nej, det er det ikke. Og det er på høje tid, at også medier får øjnene op for betydningen af kundeservice. Det er vel nærmest den sidste branche, det sker for…

Nu vil nogen sikkert indvende, at masser af medievirksomheder også beskæftiger sig med kundeservice. Jeg vil dog postulere, det kun gør sig gældende i meget ringe grad. Jo, man kan ringe ind og klage over, at avisen endnu engang er blevet afleveret i en vandpyt i stedet for i postkassen. Eller man kan ringe ind og spørge, om man kan få Basim's autograf til den lille nevø, der ikke tør ringe selv. Men komme i kontakt med de, der leverer det produkt, man enten læser, ser på TV eller bruger på nettet og få en indflydelse på det, når noget er faktuelt forkert – det kan man næsten ikke.

Det svarer til, at man går ned og køber et TV, og det eneste, man kan klage over, er papkassen, TV'et blev leveret i. Hvor mange (forbruger)journalister ville finde sig i det? Forhåbentlig ingen.

Derfor er det på høje tid, at medier og journalister tager den gode gammeldaws kundeservice alvorlig. Der hvor man er til rådighed – og vel at mærke HELT til rådighed – for de kunder, der er i butikken. Hvor man kan komme i kontakt og få en dialog, hvis noget er, som det ikke skal være. Hvor afstanden mellem medier og menigmand mindskes.

Sine steder gør man det allerede ved at lade email adresser på journalister følge den enkelte artikel eller indslag, men der skal mere til end det. For kundeservice har en anden væsentlig funktion frem for at tage imod kritik og se til, at fejl bliver rettet: Det kan rent faktisk være med til at give gladere kunder i butikken – og i sidste ende flere kunder i det hele taget.

Mange medier tror nemlig stadig, de ved, hvad det er, læsere, lyttere, seere og brugere skal have hver dag. I den forstand står Moses stadig på bjerget og docerer for den undrende hob. Kundeservice i system kan være med til at sikre, at Moses kommer ned fra bjerget, lytter og forholder sig til budskabet fra hoben. Kundeservice kan være med til at mindske afstanden mellem medier og de, der sidder i den anden ende. Og det – tror jeg – er i sidste ende nøglen til, at medierne igen kommer i en situation, hvor der er fremgang over hele linien. For hvis medierne betyder en konkret forskel for den enkelte i dagligdagen – hvis man bliver hørt og taget alvorligt – kan medier nemlig ikke undværes. Heldigvis.

Kald det bare 'læsernes og seernes redaktør' eller noget andet fint, hvis I vil det. Sålænge I bare er bevidste om, at det er god gammeldaws kundeservice, det handler om for jer som for alle andre brancher, der gerne vil have en eksistensberettigelse i samfundet. 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen