Medier møder Facebook-ændringer med sindsro

Medier med en lav troværdighed får i fremtiden en mindre rækkevidde på Facebook. BTMX og EB scorer typisk lavt i undersøgelser om netop troværdighed, men de er ikke bekymrede for ændringerne. ”Jeg synes, at vi er et troværdigt medie,” siger digital chef på BTMX
  • Dado Ruvic/Ritzau Scanpix
24.01.2018 · 14:46

I fredags varslede Facebook igen ændrede vilkår for nyhedsmedierne.

Nyhedsmedier, der vurderes som troværdige, får en større rækkevidde end medier, der vurderes som utroværdige. Vurderingen af mediers troværdighed skal Facebooks brugere selv stå for i såkaldte ”kvalitets-undersøgelser” på Facebook.

Medieanalytiker Jan Birkemose kaldte mandag omlægningen for ”potentielt alvorlig for mange medier.

Kamp mod Fake News er ”prisværdig”

Journalisten har talt med BTMX og Ekstra Bladet, der i undersøgelser ofte bliver vurderet som nogle af de nyhedsmedier med lavest troværdighed. Begge medier tager den varslede ændring med ro.

Digital chef på BTMX Michael Jensen siger om de varslede ændringer:

”Jeg er tryg ved det indhold, vi leverer. Jeg synes, at vi er et troværdigt medie.”

Scorer lavt i undersøgelser

I rapporten ”Danskernes brug af nyhedsmedier 2017” oplyste kun 11 procent, at BT leverede de mest nøjagtige og pålidelige nyheder.

Det var den næstdårligste placering i undersøgelsen – tre procentpoint over Ekstra Bladet på sidstepladsen.

Michael Jensen siger, at han ville ønske, at tallet var højere end 11 procent.

”Men tallet er ikke et udtryk for, om vi er troværdige eller ej. Reelt kan vi ligge på anden- og tredjepladsen hos respondenterne i undersøgelsen,” siger han.

2,6 million brugere hver måned

Men når andre medier får en bedre placering, vil de medier vel blive prioriteret højere end BTMX i Facebooks nyheds-feed, når ændringerne træder i kraft?

”Det kan jeg ikke svare på. Vi aner endnu ikke, hvordan Facebook kommer til at lave den ranking,” siger han.

Brugernes vurdering af BTMX gør ham ikke nervøs.

”Hver måned har vi omkring 2,6 mio. danskere, der lægger vejen forbi vores site, og det må jo ses som en tillidserklæring,” siger Michael Jensen.

Michael Jensen tror ikke, BTMX kan skrue mere op for troværdigheden.

”Det ligger jo i vores arbejde hver dag at lave troværdige nyheder. Vi skal bare fortsætte med at lave historier, der holder, har en relevans og sætter gang i samtalen,” siger han.

Vi gør os umage

Ekstra Bladet scorede lavest på tillid og troværdighed i både ”Danskernes brug af nyhedsmedier 2017” og en YouGov-undersøgelse fra 2012.

Mediet tager også imod de varslede ændringer med sindsro. Ekstra Bladet bruger nemlig Facebook mindre end andre medier, siger redaktør på Ekstra Bladets Social Media-redaktion Philip Thomsen.

”Vi har blandt andet et loft over, hvor stor en del af trafikken der må komme fra Facebook - netop fordi vi forventede, at Facebook ville komme med ændringer a la det, der sker i øjeblikket - at medierne får mindre plads i news feeded. Så vi vil ikke blive så hårdt ramt af ændringerne, fordi vi ikke har så stor en andel af trafik fra Facebook,” siger han.

Omkring opfattelsen af Ekstra Bladets troværdighed siger han, at Ekstra Bladet allerede i dag gør meget for at fremstå troværdige og lave grundig journalistik.

”Det håber jeg, at folk lægger mærke til, at vi gør os meget umage med,” siger han.

Usikkerhed på praksis

Indtil videre har Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, præsenteret troværdighedsundersøgelsen med disse ord:

”Som en del af vores igangværende kvalitetsundersøgelser vil vi spørge folk, om de er bekendte med en nyhedskilde – og hvis ja – hvorvidt de har tillid til den kilde.”

Udmeldingen kommer i forlængelse af, at Facebook for to uger siden meddelte, at opslag fra familie og venner skal fylde mere.

Michael Jensen fra BTMX kalder Facebooks udspil for et wakeupcall.

”Som jeg læser ændringerne, siger Facebook: ”Kære medier, I kan ikke tage tryllestaven og lynhurtigt få den gamle trafik tilbage.”

Kommentar

Seneste jobopslag

Odense Sport & Event søger kommunikationskonsulent

Odense Sport & Event
Ansøgningsfrist: 13.02

Kommunikationschef til Nature Energy

NGF Nature Energy Biogas A/S
Ansøgningsfrist: 06.02

Velskrivende kommunikationsmedarbejder, der kan sætte rettigheder på dagsordenen

Patent- og Varemærkestyrelsen
Ansøgningsfrist: 06.02

Rådgiver søges til Dansk Journalistforbund – Individuel Rådgivning

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 19.02

BARSELSVIKAR: Journalist/ kommunikationsmedarbejder

MCH A/S
Ansøgningsfrist: 31.01

Danwatch søger Ansvarshavende Chefredaktør

Danwatch
Ansøgningsfrist: 17.02

Dansk Psykolog Forening søger en psykologfaglig redaktør

Dansk Psykolog Forening
Ansøgningsfrist: 12.02

Erfaren kommunikationskonsulent til Tandlægeforeningen

Tandlægeforeningen
Ansøgningsfrist: 30.01

Vikar til lokalredaktionen i Svendborg

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 28.01

Digital redaktør med stærkt udviklingsgen

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Grave-reporter til Flensborg Avis

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Kommunikationskonsulent

Ballerup Kommune
Ansøgningsfrist: 17.02

Web-reporter til førende nyhedssite i København

Landbrugsmedierne
Ansøgningsfrist: 25.01

Pressekonsulent, der kan sætte sikkerhed på dagsordenen

Sikkerhedsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.02

Kommunikationsmedarbejder til intern og ekstern kommunikation

Nationalmuseet
Ansøgningsfrist: 25.01

DANMARKS VILDESTE REDAKTØR TIL JAGTMAGASINER

Recreation Media ApS
Ansøgningsfrist: 31.01