Medier møder Facebook-ændringer med sindsro

Medier med en lav troværdighed får i fremtiden en mindre rækkevidde på Facebook. BTMX og EB scorer typisk lavt i undersøgelser om netop troværdighed, men de er ikke bekymrede for ændringerne. ”Jeg synes, at vi er et troværdigt medie,” siger digital chef på BTMX
  • Dado Ruvic/Ritzau Scanpix
24.01.2018 · 14:46

I fredags varslede Facebook igen ændrede vilkår for nyhedsmedierne.

Nyhedsmedier, der vurderes som troværdige, får en større rækkevidde end medier, der vurderes som utroværdige. Vurderingen af mediers troværdighed skal Facebooks brugere selv stå for i såkaldte ”kvalitets-undersøgelser” på Facebook.

Medieanalytiker Jan Birkemose kaldte mandag omlægningen for ”potentielt alvorlig for mange medier.

Kamp mod Fake News er ”prisværdig”

Journalisten har talt med BTMX og Ekstra Bladet, der i undersøgelser ofte bliver vurderet som nogle af de nyhedsmedier med lavest troværdighed. Begge medier tager den varslede ændring med ro.

Digital chef på BTMX Michael Jensen siger om de varslede ændringer:

”Jeg er tryg ved det indhold, vi leverer. Jeg synes, at vi er et troværdigt medie.”

Scorer lavt i undersøgelser

I rapporten ”Danskernes brug af nyhedsmedier 2017” oplyste kun 11 procent, at BT leverede de mest nøjagtige og pålidelige nyheder.

Det var den næstdårligste placering i undersøgelsen – tre procentpoint over Ekstra Bladet på sidstepladsen.

Michael Jensen siger, at han ville ønske, at tallet var højere end 11 procent.

”Men tallet er ikke et udtryk for, om vi er troværdige eller ej. Reelt kan vi ligge på anden- og tredjepladsen hos respondenterne i undersøgelsen,” siger han.

2,6 million brugere hver måned

Men når andre medier får en bedre placering, vil de medier vel blive prioriteret højere end BTMX i Facebooks nyheds-feed, når ændringerne træder i kraft?

”Det kan jeg ikke svare på. Vi aner endnu ikke, hvordan Facebook kommer til at lave den ranking,” siger han.

Brugernes vurdering af BTMX gør ham ikke nervøs.

”Hver måned har vi omkring 2,6 mio. danskere, der lægger vejen forbi vores site, og det må jo ses som en tillidserklæring,” siger Michael Jensen.

Michael Jensen tror ikke, BTMX kan skrue mere op for troværdigheden.

”Det ligger jo i vores arbejde hver dag at lave troværdige nyheder. Vi skal bare fortsætte med at lave historier, der holder, har en relevans og sætter gang i samtalen,” siger han.

Vi gør os umage

Ekstra Bladet scorede lavest på tillid og troværdighed i både ”Danskernes brug af nyhedsmedier 2017” og en YouGov-undersøgelse fra 2012.

Mediet tager også imod de varslede ændringer med sindsro. Ekstra Bladet bruger nemlig Facebook mindre end andre medier, siger redaktør på Ekstra Bladets Social Media-redaktion Philip Thomsen.

”Vi har blandt andet et loft over, hvor stor en del af trafikken der må komme fra Facebook - netop fordi vi forventede, at Facebook ville komme med ændringer a la det, der sker i øjeblikket - at medierne får mindre plads i news feeded. Så vi vil ikke blive så hårdt ramt af ændringerne, fordi vi ikke har så stor en andel af trafik fra Facebook,” siger han.

Omkring opfattelsen af Ekstra Bladets troværdighed siger han, at Ekstra Bladet allerede i dag gør meget for at fremstå troværdige og lave grundig journalistik.

”Det håber jeg, at folk lægger mærke til, at vi gør os meget umage med,” siger han.

Usikkerhed på praksis

Indtil videre har Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, præsenteret troværdighedsundersøgelsen med disse ord:

”Som en del af vores igangværende kvalitetsundersøgelser vil vi spørge folk, om de er bekendte med en nyhedskilde – og hvis ja – hvorvidt de har tillid til den kilde.”

Udmeldingen kommer i forlængelse af, at Facebook for to uger siden meddelte, at opslag fra familie og venner skal fylde mere.

Michael Jensen fra BTMX kalder Facebooks udspil for et wakeupcall.

”Som jeg læser ændringerne, siger Facebook: ”Kære medier, I kan ikke tage tryllestaven og lynhurtigt få den gamle trafik tilbage.”

Kommentar

Seneste jobopslag

Studerende til kommunikationsenhed i europæisk topklasse

Lægemiddelstyrelsen
Ansøgningsfrist: 29.10

SoMe specialist til Skattestyrelsen

Skattestyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.10

Ambitiøs kommunikationschef

Kalundborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.11

Designchef til Zetland

Zetland
Ansøgningsfrist: 10.11

Netavisen Pio søger skarp politisk journalist

Netavisen Pio
Ansøgningsfrist: 29.10

Assisterende perspektivredaktør til Børsen

Børsen
Ansøgningsfrist: 29.10

Informationsmedarbejder til Kvalitet & Udvikling

Lolland Kommune
Ansøgningsfrist: 21.10

ROBOT STORYTELLERS

Grouleff Communications
Ansøgningsfrist: 25.10

Chefredaktør til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist der kan lidt mere end dit fadervor

Professionshøjskolen ABSALON
Ansøgningsfrist: 22.10

Skrivende redaktionsleder til FORSKERforum

Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 31.10

To studerende søges til Dansk Journalistforbund – DJ Rettighedsmidler

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 29.10

SoMe- og webredaktør

DGI
Ansøgningsfrist: 21.10

Adjunkt til TV- og Medietilrettelæggelse på DMJX

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 29.10

Kommunikationskonsulent til Videnskabernes Selskab

Det Kgl. Danske Videnskabernes Selskab
Ansøgningsfrist: 22.10

Nye undervisere og udviklere til Center for Journalistik på SDU

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 31.10

Ekstra Bladet søger reportere til Jylland

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 21.10