Medier møder Facebook-ændringer med sindsro

Medier med en lav troværdighed får i fremtiden en mindre rækkevidde på Facebook. BTMX og EB scorer typisk lavt i undersøgelser om netop troværdighed, men de er ikke bekymrede for ændringerne. ”Jeg synes, at vi er et troværdigt medie,” siger digital chef på BTMX
  • Dado Ruvic/Ritzau Scanpix
24.01.2018 · 14:46

I fredags varslede Facebook igen ændrede vilkår for nyhedsmedierne.

Nyhedsmedier, der vurderes som troværdige, får en større rækkevidde end medier, der vurderes som utroværdige. Vurderingen af mediers troværdighed skal Facebooks brugere selv stå for i såkaldte ”kvalitets-undersøgelser” på Facebook.

Medieanalytiker Jan Birkemose kaldte mandag omlægningen for ”potentielt alvorlig for mange medier.

Kamp mod Fake News er ”prisværdig”

Journalisten har talt med BTMX og Ekstra Bladet, der i undersøgelser ofte bliver vurderet som nogle af de nyhedsmedier med lavest troværdighed. Begge medier tager den varslede ændring med ro.

Digital chef på BTMX Michael Jensen siger om de varslede ændringer:

”Jeg er tryg ved det indhold, vi leverer. Jeg synes, at vi er et troværdigt medie.”

Scorer lavt i undersøgelser

I rapporten ”Danskernes brug af nyhedsmedier 2017” oplyste kun 11 procent, at BT leverede de mest nøjagtige og pålidelige nyheder.

Det var den næstdårligste placering i undersøgelsen – tre procentpoint over Ekstra Bladet på sidstepladsen.

Michael Jensen siger, at han ville ønske, at tallet var højere end 11 procent.

”Men tallet er ikke et udtryk for, om vi er troværdige eller ej. Reelt kan vi ligge på anden- og tredjepladsen hos respondenterne i undersøgelsen,” siger han.

2,6 million brugere hver måned

Men når andre medier får en bedre placering, vil de medier vel blive prioriteret højere end BTMX i Facebooks nyheds-feed, når ændringerne træder i kraft?

”Det kan jeg ikke svare på. Vi aner endnu ikke, hvordan Facebook kommer til at lave den ranking,” siger han.

Brugernes vurdering af BTMX gør ham ikke nervøs.

”Hver måned har vi omkring 2,6 mio. danskere, der lægger vejen forbi vores site, og det må jo ses som en tillidserklæring,” siger Michael Jensen.

Michael Jensen tror ikke, BTMX kan skrue mere op for troværdigheden.

”Det ligger jo i vores arbejde hver dag at lave troværdige nyheder. Vi skal bare fortsætte med at lave historier, der holder, har en relevans og sætter gang i samtalen,” siger han.

Vi gør os umage

Ekstra Bladet scorede lavest på tillid og troværdighed i både ”Danskernes brug af nyhedsmedier 2017” og en YouGov-undersøgelse fra 2012.

Mediet tager også imod de varslede ændringer med sindsro. Ekstra Bladet bruger nemlig Facebook mindre end andre medier, siger redaktør på Ekstra Bladets Social Media-redaktion Philip Thomsen.

”Vi har blandt andet et loft over, hvor stor en del af trafikken der må komme fra Facebook - netop fordi vi forventede, at Facebook ville komme med ændringer a la det, der sker i øjeblikket - at medierne får mindre plads i news feeded. Så vi vil ikke blive så hårdt ramt af ændringerne, fordi vi ikke har så stor en andel af trafik fra Facebook,” siger han.

Omkring opfattelsen af Ekstra Bladets troværdighed siger han, at Ekstra Bladet allerede i dag gør meget for at fremstå troværdige og lave grundig journalistik.

”Det håber jeg, at folk lægger mærke til, at vi gør os meget umage med,” siger han.

Usikkerhed på praksis

Indtil videre har Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, præsenteret troværdighedsundersøgelsen med disse ord:

”Som en del af vores igangværende kvalitetsundersøgelser vil vi spørge folk, om de er bekendte med en nyhedskilde – og hvis ja – hvorvidt de har tillid til den kilde.”

Udmeldingen kommer i forlængelse af, at Facebook for to uger siden meddelte, at opslag fra familie og venner skal fylde mere.

Michael Jensen fra BTMX kalder Facebooks udspil for et wakeupcall.

”Som jeg læser ændringerne, siger Facebook: ”Kære medier, I kan ikke tage tryllestaven og lynhurtigt få den gamle trafik tilbage.”

Kommentar

Seneste jobopslag

Dokumentarkompagniet søger fotograf/klipper/visuel producer

dokumentarkompagniet
Ansøgningsfrist: 12.03

Chef for Koncernkommunikation og Presse i Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 06.03

Chef kommunikationskonsulent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 05.03

Teamleder til Kunder & Kommunikation i Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet, NaturErhvervsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 04.03

Graduate - Video Journalist, Corporate Communication

H. Lundbeck A/S
Ansøgningsfrist: 08.04

Erfaren kommunikationskonsulent til Vallensbæk Kommune

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 11.03

Ny kommunikationschef til Det Danske Hus I Palæstina

DHIP - The Danish House in Palestine
Ansøgningsfrist: 15.03

Digital redaktør - barselsvikar

Danmarks Nationalbank
Ansøgningsfrist: 28.02

Presseansvarlig søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 28.02

Kommunikationsmedarbejder

Aalborg Stift
Ansøgningsfrist: 05.03

Journalist

Dansk Socialrådgiverforening
Ansøgningsfrist: 28.02

Nyhedsjournalist til indlandsredaktion

JydskeVestkysten
Ansøgningsfrist: 01.03

Digital medieredigerende til Fagbladet 3F

3F
Ansøgningsfrist: 12.03

REDAKTIONEL ONLINE MANAGER

NORDJYSKE Medier
Ansøgningsfrist: 25.02

DIGITAL SOUSCHEF TIL REDAKTIONEN

NORDJYSKE Medier
Ansøgningsfrist: 25.02

Sjællandske Medier søger redaktør til Vordingborg

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 05.03

Dansk Socialrådgiverforening (DS) søger journalist til nyhedsbrev og fagblad

Dansk Socialrådgiverforening
Ansøgningsfrist: 28.02