search

Medier mistænkte sygeplejerske for fjerde mord ved en fejl

Flere medier skrev tirsdag, at en varetægtsfængslet sygeplejerske – sigtet for tre mord – nu sigtes for et fjerde. Det var forkert. Fejlen startede hos Folketidende og spredte sig via Ritzau. »Det er tydeligvis os, der har misforstået det,« siger lokalmediets redaktør. TV 2 vil nu stramme op på rettelser

En misforstået oplysning fra et retsmøde i Nykøbing bredte sig tirsdag som en steppebrand i de danske medier. Fra folketidende.dk til Ritzau og derfra til en række andre medier.

Folketidende skrev, at Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi barsler med en ny sigtelse for manddrab mod en kvinde, der i forvejen er sigtet for tre drab og et drabsforsøg. Kvinden fik tirsdag forlænget sin varetægtsfængsling.

På bt.dk blev det til rubrikken ”Drabsmistænkt kvinde efterforskes for muligt fjerde mord”, mens tv2.dk i en rubrik skrev ”Sygeplejerske kan sigtes for endnu et drab”.

Men det er ikke sandt, at kvinden sigtes for et fjerde drab.

Som tv2.dk selv skrev i en artikel publiceret klokken 11.18 samme dag:

»Jeg har ikke sagt noget i den retning ved retsmødet,« citerede TV 2 anklageren i sagen for at sige i en artikel, hvor de udredte misforståelsen for deres læsere.

Folketidende: Fejlen begyndte hos os
På Folketidende forklarer nyhedsredaktør David Arnholm i en mail til Journalisten, at avisens reporter i retten under anklagerens fremlæggelse af sagen fik det indtryk, at sygeplejersken ville blive sigtet for et nyt drab.

”Dette ringede vores reporter hjem til redaktionen og fortalte, så en kollega kunne skrive en historie, vi kunne nå at få med i tirsdagsavisen (vi udgiver en eftermiddagsavis med allersidste deadline for forsiden klokken 11.30). Historien om det "nye" drab var så opsigtsvækkende, at jeg straks – klokken 11.15 – sendte den til citat hos Ritzau,” skriver han.

David Arnholm lægger ikke skjul på, at fejlen, som spredte sig til både TV 2, DR og BT, begyndte hos dem:

”Det er tydeligvis os, der har misforstået det, og det er vi selvsagt kede af. Det er altid ærgerligt at skulle dementere en historie, sådan som vi gjorde det tirsdag – og da især, når det er en, man via Ritzau har sendt til skue hos hele mediedanmark,” skriver han.

TV 2: Forløb præget af fejl og famlen

Selv om tv2.dk beskrev misforståelsen i en artikel allerede inden middag tirsdag, blev fejlen først rettet i deres egen oprindelige artikel sidst på eftermiddagen samme dag. Indtil da fremgik det fortsat af artiklen, at kvinden nu kunne sigtes for et fjerde mord.

Det var en fejl, erkender Peter Brüchmann, digital chef på TV 2, over for Journalisten. 

”I det konkrete tilfælde citerede vi Folketidende for oplysninger, der var baseret på en misforståelse. Vi havde så undervejs en rettelses-artikel, hvor de forkerte oplysninger stadig optrådte i brødtekst. Det er en fejl,” skriver han i en mail.

Han mener, hele forløbet var præget af fejl og famlen:

»Forløb som disse viser, at vi digitale medier stadig famler med hensyn til rettelser. Det er afgørende, at man er tydelig om sine rettelser og også anfører, hvad der har stået, hvis der er betydelige fejl,” skriver Peter Brüchmann.

Forløb som disse viser, at vi digitale medier stadig famler med hensyn til rettelser.

Peter Brüchmann, digital chef på TV 2

BT: Læserne skulle have haft besked

På bt.dk blev oplysningen om, at kvinden nu blev efterforsket for et muligt fjerde mord, fjernet fra rubrikken. Men i flere timer fremgik oplysningen stadig af artiklens indledning. Først sidst på dagen blev den fjernet helt, men ingen steder fremgik det, at den oprindelige artikel var blevet ændret.

”Den nævnte artikel indeholdt en formulering, som ikke var helt præcis. Derfor er indledning og rubrik ændret tirsdag eftermiddag efter aftale med journalisten. Ændringen er af en sådan karakter, at læserne naturligvis skulle have haft besked, og det er rettet nu,” skriver Lars Westh Jacobsen, digital nyhedschef på BT, til Journalisten.

Peter Brüchmann skriver desuden, at TV 2 er på vej med nye retningslinjer for, hvordan de retter og deklarerer fejl på tv2.dk:

”Jeg mener som udgangspunkt ikke, at man bør lade forkerte oplysninger blive stående og lade dem være indpakket i diverse rettelser. Derfor er vi på tv2.dk netop i disse uger i gang med at lave mere præcise retningslinjer for, hvordan vi retter, i hvilke URL’er, og hvordan vi synliggør disse,” skriver han.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen