RUC lover, at det bliver den "til dato mest omfattende af sin sin art", når en ny undersøgelse af mediemagten i dag lanceres.
Mere end 20 forskere bidrager til undersøgelsen, der tager sit udgangspunkt i nyhedsugen, uge 46 2012.
Samme uge dannede i 1999 og 2008 grundlag for lignende undersøgelser af de publicistiske medier i Danmark.
Men denne gang er det mediemagten, der skal undersøges, siger lektor Mark Blach-Ørsten, der sammen med Ida Willig leder Nyhedsuge-undersøgelsen:
”Denne gang sætter vi særligt fokus på analyser af mediemagt i alle afskygninger. For eksempel vil vi se på den dagsordensættende magt på tværs af medieplatforme, og vi vil analysere mediedagsordenen i forhold til den politiske dagsorden og borgernes dagsorden,” skriver Mark Blach-Ørsten i den pressemeddelelse, der er sendt ud om undersøgelsen.
Undersøgelsen vil også inddrage journalistisk indhold og deling af nyhedshistorier i sociale medier.
Fokus vil rettes mod kildebrug, men der vil også blive iværksat en række delundersøgelser af ugens tophistorier og udvalgte stofområder.
Undersøgelsen indledes med en åbningskonference i dag på RUC. Her vil der bl.a. være oplæg af professor Michael Schudson, Columbia Journalism School, og af Mette Davidsen-Nielsen, direktør for Dagbladet Information.
2