Mediemagt skal kortlægges

Mediemagten i alle afskygninger skal granskes i ny undersøgelse på RUC's Center for Magt, Medier og Kommunikation og Center for Nyhedsforskning

RUC lover, at det bliver den "til dato mest omfattende af sin sin art", når en ny undersøgelse af mediemagten i dag lanceres.

Mere end 20 forskere bidrager til undersøgelsen, der tager sit udgangspunkt i nyhedsugen, uge 46 2012.

Samme uge dannede i 1999 og 2008 grundlag for lignende undersøgelser af de publicistiske medier i Danmark.

Men denne gang er det mediemagten, der skal undersøges, siger lektor Mark Blach-Ørsten, der sammen med Ida Willig leder Nyhedsuge-undersøgelsen:

”Denne gang sætter vi særligt fokus på analyser af mediemagt i alle afskygninger. For eksempel vil vi se på den dagsordensættende magt på tværs af medieplatforme, og vi vil analysere mediedagsordenen i forhold til den politiske dagsorden og borgernes dagsorden,” skriver Mark Blach-Ørsten i den pressemeddelelse, der er sendt ud om undersøgelsen.

Undersøgelsen vil også inddrage journalistisk indhold og deling af nyhedshistorier i sociale medier.

Fokus vil rettes mod kildebrug, men der vil også blive iværksat en række delundersøgelser af ugens tophistorier og udvalgte stofområder.

Undersøgelsen indledes med en åbningskonference i dag på RUC. Her vil der bl.a. være oplæg af professor Michael Schudson, Columbia Journalism School, og af Mette Davidsen-Nielsen, direktør for Dagbladet Information.