Mediejurist: OK at udelukke Se og Hør

Ekstra Bladet kritiserer Vild med Dans' udelukkelse af Se og Hør. Men rent juridisk er TV 2 i deres gode ret til at holde Se og Hør ude af det gode selskab, mener mediejurist Oluf Jørgensen. Opdateret 14.56: Se og Hør også udelukket fra programmet Voice

Ekstra Bladet kritiserer Vild med Dans' udelukkelse af Se og Hør. Men rent juridisk er TV 2 i deres gode ret til at holde Se og Hør ude af det gode selskab, mener mediejurist Oluf Jørgensen. Opdateret 14.56: Se og Hør også udelukket fra programmet Voice

I går holdt underholdningsprogrammet Vild med Dans pressemøde om sæsonstarten. Men i stedet for historier om dansende kendisser, skrev medierne primært om dem, der ikke var til stede til pressemødet. Ugebladet Se og Hør var nemlig blevet udelukket fordi, de har trykt topløse billeder af Vild med Dans-værten Christiane Schaumburg-Müller.

Den udelukkelse møder i dag skarp kritik i Ekstra Bladets leder. Avisen klandrer ikke Christiane Schaumburg-Müller for at være sur og rasende, men den mener, at der er tale om en privat sag:

"Det tilkommer ikke TV 2 at blande sig. Vi har at gøre med et offentligt foretagende, der har til opgave at drive public service-virksomhed. Ikke agere standret og smagsdommer. Men det er lige præcis, hvad tv-stationen tv-stationen har gjort ved at nægte Se og Hør adgang," skriver Ekstra Bladet.

TV 2 har ifølge Se og Hørs hjemmeside begrundet udelukkelsen med hensynet til værtens arbejde:

»Som arbejdsgiver for Christiane ser vi det som TV 2's opgave at sikre rammer, der gør hende tryg og i stand til at yde sit bedste – og det er i øjeblikket ikke muligt i selskab med Se og Hør.«

Men den undskyldning holder ikke, skriver Ekstra Bladet:

"En eller anden klarhjernet medarbejder på TV2 bør fortælle tv-værterne samt underholdningschef Gitte Madsen, at tv-stationen hverken kan eller skal involveres i en sag, der heller ikke rager seerne," skriver Ekstra Bladet i dagens leder.

Juridisk blåstempling
Rent juridisk gør TV 2 dog ikke noget forkert, vurderer forskningschef og mediejurist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Oluf Jørgensen. Han forklarer, at det er korrekt at en offentlig forvaltning ikke må forskelsbehandle medier og udelukke bestemte medier. TV 2 er dog en statsejet virksomhed og befinder sig derfor i gråzonen mellem den offentlige og private sektor. Derfor er der ikke noget entydigt svar.

Men i og med at TV 2 er i konkurrence med andre medier, kan man argumentere for at det er i orden at udelukke konkurrenterne:

"TV 2-virksomhedens karakter som medie, der er i konkurrence med andre medier, taler for, at TV2 ud fra konkurrencehensyn kan sortere i hvilke medier, der får adgang. Det kunne jo
f.eks. være andre tv-kanaler. Efterhånden har mange traditionelle medier også websites med tv-billeder. Så grænserne udviskes," skriver Oluf Jørgensen til journalisten.dk

Han skriver også at hensynet til deltagerne kan spille ind som et legitimt argument:

"Der kan være deltagere i Vild med dans, der har dårlige erfaringer med Se og Hør, og derfor ikke ønsker at medvirke, hvis Se og Hør er tæt på."

Opdateret 14.56:

Se og Hør er også blevet udelukket fra TV 2-programmet Voice, hvor rapperen L.O.C., – Liam O'Connor – der ligeledes var på billederne, spiller en central rolle. Det skriver Se og Hør på deres hjemmeside. PR-chef på TV2, Katarina Brøchner, giver følgende begrundelse til ugebladet:

»Som arbejdsgiver for Liam ser vi det som TV 2’s opgave at sikre rammer og en positiv stemning, der gør ham i stand til at yde sit bedste – og det er i øjeblikket ikke muligt i selskab med SE og HØR.«