Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right
10:16 07.02.2023 Anna Sol Jørgensen

Mediehuse laver ny aftale om forbedrede målinger af radiolyttere

Det er fortsat Kantar Media Danmark – også kendt som Gallup – der skal lave målinger af radiolytningen i Danmark for DR, Bauer Media, Danske Medier og Radio 4.

Det skriver DR i en pressemeddelelse, på bagkant af at der er faldet en aftale på plads med Kantar Media Danmark efter en udbudsproces.

Aftalen træder først i kraft 1. januar 2024, men allerede i løbet af 2023 vil Kantar Media Danmark indføre de forbedringer i målingerne, som parterne er blevet enige om. Det betyder blandt andet, at der bliver indført ny teknologi til at registrere radiolytning, og de, der indgår i panelet, får nye og mere moderne apparater, og panelstørrelsen i målingerne bliver udvidet, fremgår det af pressemeddelelsen.

”Det danske radiomarked er komplekst, fordi det er kendetegnet ved både små og store stationer, lokale, regionale og nationale stationer, og stationer som distribueres på FM, DAB+ og internet – og alle tænkelige kombinationer heraf. Den nye måling bygger videre på det velfungerende fundament og udbygger målingen, der sikrer den danske radiobranche valide lyttertal i den kommende kontraktperiode,” siger Dennis Christensen, formand for styregruppen bag målingen og chef for DR Analyse, i pressemeddelelsen.

SENESTE NYT

Flere nyheder