Medieguru klar med bog om fremtidens medieøkonomi

Det kommer ikke til at koste en rød reje at læse "Free", når chefredaktøren for magasinet Wired, Chris Anderson, senere i år udsender sin længe ventede bog om "Freeconomics" og dens indvirkning på medieverdenen. Men hvordan er endnu hemmeligt.

Det kommer ikke til at koste en rød reje at læse "Free", når chefredaktøren for magasinet Wired, Chris Anderson, senere i år udsender sin længe ventede bog om "Freeconomics" og dens indvirkning på medieverdenen. Men hvordan er endnu hemmeligt.

Endnu er det hele omgærdet af stor mystik og hemmeligshedskræmmeri. Forlaget Hyperion har udtrykkeligt bedt Chris Anderson om ikke at afsløre, hvordan det reelt bliver muligt gratis at læse "Free", når bogen slippes løs den 6. juli i år.

Men forleden på konferencen South by Southwest 2009 løftede han dog alligevel lidt af sløret. Angiveligt bliver det muligt at klikke sig til sin personlige kopi af "Free".

"On July 6, you will all have a free copy of 'Free' under your … mouse button," meddelte Chris Anderson, der om nogen har "fingeren på pulsen".

Times har således kåret ham som en af verdens 100 mest indflydelsesrige personer. Han har tidligere formuleret begrebet The Long Tail om nichemedier som fremtidens vinder. Nu er Wired-chefredaktøren klar med næste forudsigelse:

I de kommende år vil der blive vendt fuldstændigt op og ned på produktions- og udgivelsesvilkårene i mediebranchen. Årsagen er den simple, at det til stadighed bliver billigere og billigere at lave forretning, fordi både varerne, tjenesterne og opbevaringen af medieindholdet konstant falder i pris og nærmer sig nul. Medierne bliver simpelthen gratis – eller næsten gratis.

"Gratis (Free) ændrer på vores økonomi. Hvor vi tidligere har fokuseret på alt det, som kan gøres op i dollars og cents, handler det nu om en mere realistisk bogføring af alle ting, vi virkelig værdsætter i dag," skrev han sidste år i cover-historien af marts-udgaven af Wired med titlen "Free! Why $0.00 is the Future of Business".

Det er altså denne teori, som han nu har udbygget til selve bogen "Free: The Future of a Radical Price", som det allerede nu er muligt at bestille via Amazon. Mod betaling.

Ifølge Chris Anderson er det da også en af pointerne. Det kan godt være, at bogen bliver gratis at hente via nettet, men ønsker man en hard copy, så skal der stadig betales.

"Paper still matters. If you believe that the physical book is the superior form, then you have to believe that people who love the sample will buy the physical book," sagde Chris Anderson på South by Southwest-konferencen.

0 Kommentarer