search

Mediegiganter falder som sne

Nordens mediegiganter har tabt over 30 milliarder kroner i markedsværdi det seneste år.

Nordens mediegiganter har tabt over 30 milliarder kroner i markedsværdi det seneste år.

Det er et forvarsel om nye tider i branchen, hvor nedskæringer og konsolidering afløser højtflyvende planer om nye aviser, nye sites og nye tv-kanaler.
De seks største børsnoterede medieselskaber i Norden har tabt 31 milliarder kroner i værdi over det seneste år, viser Dagbladet Børsens gennemgang af markedsudviklingen.

De selskaber, der for blot et halvt år siden blev portrætteret som branchens store fornyere, er på de seneste blevet ramt hårdest af alle. Schibsted har mistet over 40 procent af sin markedsværdi på tre måneder.
Den norske kæmpe, der ejer nogle af Nordens største aviser og sites – som VG og Aftenposten i Norge og Svenska Dagbladet og Aftonbladet i Sverige – har på det seneste måttet skære bort og sælge fra for at holde skindet på næsen.

Mecom, som ejer Det Berlingske Officin, har tabt to tredjedele af markedsværdien siden august.
En farlig cocktail af voldsom ekspansionsiver finansieret af et optimistisk lånemarked og et vigende annoncemarked, bliver nu straffet i hele branchen vurderer analytikerne.
»Omkostningerne er bygget markant op i 2007. Man har været meget fokuseret på at udvikle nye projekter«, siger medieanalytiker Henrik Schultz fra Kaupthing Bank til Børsen.

Ud over presset fra investeringer og en opbremsning på annoncemarkedet står branchen med store udfordringer som overgangen til digitale platforme og udfordringen fra nye stærke konkurrenter som Google på annoncemarkedet.

Fald i markedsværdien i børsnoterede nordiske medieselskaber de seneste 12 måneder:

Mecom: 67 procent
Metro: 48 procent
Schibsted: 41 procent
Aller/Rella. 36 procent
Sanoma: 26 procent
MTG: 20 procent

Læs også: Jobfesten er forbi

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen