Medieforsker: Nyt mærke skal op ved siden af rubrikken for at virke

Ny mærkningsordning til journalistik skal op ved siden af rubrikken på alle artikler for at virke, mener medieforsker. Politiken sætter mærket i avisen og på sitet, mens Jysk Fynske Medier stadig undersøger, hvordan de skal placere det

Hvis Danske Mediers og Pressenævnets nye mærkningsordning til journalistik skal virke, skal det placeres enten foran eller lige efter rubrikken. Sådan lyder det fra medieforsker på RUC, Mark Ørsten.

“Det kunne sidde oppe ved siden af rubrikken som et lille grønt mærke, der siger, at ‘dette er godkendt af de højere magter’,” siger han.

Mærket kan også med fordel placeres på mediers sider på sociale medier. Desuden skal mærket være let for brugerne at se, når de scroller forbi en artikel fra et publicistisk medie på de sociale medier.

“På sociale medier læser man ikke nødvendigvis artiklerne. Man scroller og skimmer, så et mærke er nødt til at være noget, man kan se med det samme.”

Mærkets formål er at vise læserne, at den artikel, de sidder med, er skrevet af et publicistisk medie, som abonnerer på de presseetiske regler. Og at mediet er tilmeldt Pressenævnet, og at læserne derfor kan klage over indholdet.

Administrerende direktør i Danske Medier udtalte tidligere til Journalisten, at der med mærkningsordningen ikke er lagt op til, at der skal sidde et lille mærke på hver enkelt artikel, men i stedet nederst på mediers websites eller i hjørnet af en avis.

Skal stå i toppen

Men det er ikke nødvendigvis godt nok. Mærket skal være noget af det første, man ser som læser, for at det har en effekt, mener medieforsker Mark Ørsten.

“Ellers er der stor risiko for at brugeren ikke kommer langt nok ned i teksten til at opdage, at den er noget særligt,” siger han

Så det er ikke nok, at det står nederst på et website eller i hjørnet på en trykt avisside?

“Nej, for de mennesker, der holder et trykt medie, ved præcis, hvorfor de holder det, og det er fordi, det er troværdigt. Det er mere en udfordring med ting, der deles på nettet, hvor der er meget konkurrerende information, som ikke er underlagt kvalitetskontrol,” siger han.

Journalisten har foreholdt Danske Mediers administrerende direktør Mark Ørstens vurderinger, som kalder det “et spændende indspark til ordningen”.

“Vi har møde i Danske Mediers redaktionelle udvalg om nogle uger, hvor vi vil drøfte implementeringen nærmere,” siger Morten Langager.

Jysk Fynske Medier: Mærket skal være tydeligt

Hos Jysk Fynske Medier hilser man den nye mærkningsordning velkommen og planlægger at bruge det både på print og digitalt.

“Det bliver mere og mere vigtigt at vise, at vi står på mål for vores indhold modsat sociale platforme, hvor man ikke kan være sikker på, hvor indholdet kommer fra,” siger chefredaktør på Jysk Fynske Medier, Peter Orry.

Han ved endnu ikke præcis, hvordan de vil placere mærket – kun at det skal være tydeligt.

“Jeg vil meget nødigt lægge mig fast på, hvordan vi skal bruge det. Det skal vi til at finde ud af. Men det skal både findes digitalt, i vores printaviser og i vores gratis ugeaviser,” siger han.

Politiken: Fremragende idé

Chefredaktør på Politiken, Christian Jensen, er begejstret for den nye mærkningsordning og kalder det en “fremragende” idé.

“Alt, hvad der kan tydeliggøre, at der er tale om journalistisk indhold med høj troværdighed, hilser vi velkommen,” siger han.

Fremover vil det lille mærke kunne findes på side to i printavisen og få en “eksponeret placering” på nettet. Mærket vil dog ikke kunne findes på de enkelte artikler og ej heller kunne spottes, når man som læser scroller forbi en artikel fra Politiken på sociale platforme.

“Jeg tror, at alle er med på, at Politikens journalistik har høj troværdighed og er baseret på journalistiske metoder – uanset hvor de møder den journalistik. Her giver vi så bare en yderligere varedeklaration,” siger Christian Jensen.

0 Kommentarer

Læs også

Ny mærkningsordning til medier tilmeldt Pressenævnet

Ny mærkningsordning til medier tilmeldt Pressenævnet

04. JUNI 2019
Ny mærkningsordning til medier tilmeldt Pressenævnet

Ny mærkningsordning til medier tilmeldt Pressenævnet

04. JUNI 2019