search

MEDIEFORLIG RAMMER TVDANMARK HÅRDT

10 millioner kroner i ekstra afgift blev resultatet for TvDanmark, da medieforliget kom i hus. En ekstra udgift der kan koste fyringer. DR og TV 2 må nu sende flere sponsorerede udsendelser. Et angreb på troværdigheden, bliver beslutningen kaldt.
10 millioner kroner i ekstra afgift blev resultatet for TvDanmark, da medieforliget kom i hus. En ekstra udgift der kan koste fyringer. DR og TV 2 må nu sende flere sponsorerede udsendelser. Et angreb på troværdigheden, bliver beslutningen kaldt.

TV 2 var ikke den eneste tv-kanal, der havde nedadvendte mundvige, da politikere fra fire partier kunne præsentere et nyt medieforlig.

For TvDanmark betyder forliget nemlig, at de 13 lokale tv-stationer, der producerer lokale nyheder, får en stor ekstraregning. I forvejen betaler de 20 millioner i afgift til staten om året, men det stiger nu til 30 millioner kroner om året.

"Det bliver meget svært for stationerne at få økonomien til at hænge sammen," siger Bent Helvang, administrerende direktør i TvDanmark.

Walter Turnowsky, tillidsmand på TV-DK Ålborg – Radio ANR mener, at der er stor risiko for, at de besparelser, der nu er nødvendige, betyder, at der bliver skåret ned på udgifterne til journalistikken. Og han frygter, at det kommer til at koste fyringer.

"Hvis politikerne mener, der er for lidt lokalt og nationalt i fladen på TvDanmark, så kunne de jo netop forsøge at styrke de lokale stationer i forhold til landsfladen i stedet for at øge vores udgifter. Det er jo i landsfladen, der er er mange amerikanske serier," siger Walter Turnowsky.

Han vurderer, at statsafgiften på 30 millioner vil kunne forvandles til omkring 80 journalistiske stillinger på de 13 lokalstationer, hvis den bliver droppet.

"Her på vores lokalstation skal vi lave journalistik. Ikke penge. Derfor ville flere penge betyde flere journalister og mere og bedre tv fra lokalområdet. Pengene ville ikke forsvinde ind i TvDanmark-systemet," siger Walter Turnowsky.

Afgiften, som TvDanmark betaler til staten, blev i sin tid politisk vedtaget, da de mange lokalstationer fik mulighed for at samsende i et landsdækkende netværk.

TV 2 var af konkurrencemæssige årsager stærkt imod det, men fik samtidig en licensforhøjelse, mens der blev lagt en årlig afgift på de lokale TvDanmark stationer.

Det er den afgift, der nu er steget med 50 procent. De 30 millioner skal bruges som støtte til ikke kommercielle kanaler.

"Kulturministeren opfører sig som den onde sherif fra Nottingham. Hun udsulter os og gør alt for, at TV 2 skal skånes fra enhver konkurrence. _TV 2-regionalstationerne får 40 millioner kroner om året, mens vi skal betale 30 millioner. Og hvorfor? Vi har begge et krav på vores skuldre om, at vi skal levere nyheder fra det lokale område," siger Bent Helvang, administrerende direktør i TvDanmark.

Farlig pengekasse

Medieforliget betyder også, at det fremover vil være lovligt for DR og TV 2 at sende programmer, der er sponsoreret af religiøse eller fagpolitiske bevægelser. Hidtil har kun erhvervsvirksomheder måtte putte penge i udsendelser.

En lovændring, som bestyrelsen i DR selv havde anmodet om.

Men tidligere bestyrelsesmedlem i DR, medieforsker Preben Sepstrup, mener, at pengekassen fra de nye sponsorer er farlig at åbne.

"En public service-virksomhed skal helt klart kunne vise, at stationen aldrig varetager andet end seernes interesser. I samme sekund, man afviger fra det, så ligner stationen alle andre kanaler og vil efterlade en tanke hos seeren. Hvorfor blev det her program lavet? Var det fordi, der var en sponsor, eller var det for at oplyse mig? Den her lovændring kan virke som et angreb på troværdigheden," siger Preben Sepstrup.

Generaldirektør i DR Christian Nissen afviser, at lovændringer går ud over DRs troværdighed.

"Vi har netop lavet vores egne regler, der er strammere end lovgivningen, for at sikre os imod, at man som seer kan komme i tvivl om vores uafhængighed. For eksempel har vi kun sponsorering med skilte før og efter programmerne i sportsudsendelser."

Christian Nissen siger, at der i hvert tilfælde med sponsorering vil ske en vurdering.

"Man kan ikke sikre sig gennem paragraffer. Derfor vil vi lave skøn i hvert tilfælde," siger Christian Nissen.

HOVEDPUNKTER I MEDIEFORLIGET

Der indføres forbud mod børnereklamer omkring børneudsendelser

Licensen stiger med fem procent årligt i fire år

Den fjerde og den femte radiokanal sendes i offentligt udbud

Forbudet mod sponsorering fra fagforeninger, arbejdsgiverforeninger eller religiøse bevægelser ophæves

Kommercielt funderede lokal-tv stationer, som samsender, får øget afgiften fra 20 til 30 millioner kroner

TV 2 fritages for renter og får henstand i afdrag på etableringslånet på 490 millioner kroner

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen