Mediefolk tror tidligst på opsving i 2011

Norske avischefer er stærkt pessimistiske. En undersøgelse blandt 43 af landets aviser taler sig eget tydelige sprog: Flertallet tror tidligst på bedring i slutningen af 2010, og mange venter først fremgang i 2011 eller senere.

Norske avischefer er stærkt pessimistiske. En undersøgelse blandt 43 af landets aviser taler sig eget tydelige sprog: Flertallet tror tidligst på bedring i slutningen af 2010, og mange venter først fremgang i 2011 eller senere.

Foråret lader vente på sig i år, og det gør optimismen i mediebranchen så sandelig også. Eller rettere: Den er nærmest ikke-eksisterende.

En ny undersøgelse af det norske avismarked – herunder udviklingen i første kvatal af 2009 – vidner om manglende tro på fremtiden.

"Situationen er dramatisk, og den er kommet hurtigt. Det haster med at omstille sig på alle aviser, hvilket vi har kunnet læse om i nyhederne hver uge. Og jeg kan ikke udelukke, at konsekvensen bliver nye fusioner, samarbejder og nedlæggelser som følge af den her udvikling," siger konsulent og medieekspert ved Handelshøyskolen Erik Wilberg fra Wilberg Managment til Kampanje.com.

Ifølge undersøgelsen er størstedelen af landets mediechefer pessimister. Blot hver fjerde af deltagerne tror, at markedet vil vende i år fra nedgang til fremgang.  

"50 procent af alle de, der har svaret, mener, at vi skal frem til 2010 eller senere før det bliver bedre. Der er få optimister i avismarkedet nu, og jeg tror, dette er et så sandfærdigt billede, man kan få lige nu," siger Erik Wilberg til Kampanje.

 

0 Kommentarer