Mediechefer har for travlt med at have fingrene i bolledejen i stedet for at gøre det, de skal: Lede

73 procent af DJ’s medlemmer mener, at de har haft en leder, der var så dårlig, at vedkommende ikke burde være blevet chef. Det er helt, helt galt, skriver Christian Lindhardt

Det er helt, helt galt, det vi kan fortælle om i denne udgave af Journalisten. Måske det allerstørste problem overhovedet i medie- og kommunikationsbranchen.

Hvert andet DJ-medlem svarer i en undersøgelse, at de har oplevet stresssymptomer, som primært skyldes en dårlig leder. Og fire ud af ti siger, at de har søgt nyt arbejde på grund af en dårlig chef.

Det kan der være mange grunde til. For selvfølgelig vil der være masser af DJ-medlemmer, der i en branche under konstant forvandling mod deres vilje bliver sat til at udføre arbejdsopgaver, som de enten ikke har lyst til eller ikke føler sig ordentligt klædt på til. Det kan sagtens føre til utilfredshed med den chef, som giver den kedelige besked. Ligesom utilfredshed og vrede over manglende opfyldelse af ønsker til løn, frihed eller efteruddannelse også ofte rettes mod chefen.

Men derfra og så til, at hele 73 procent af DJ’s medlemmer mener, at de har haft en leder, der var så dårlig, at vedkommende ikke burde være blevet chef, der er langt.

Så vi har et problem i medie- og kommunikationsbranchen, blandt andet fordi vi, som en ekspert siger til Journalisten, i mange år har forsømt at tage ledelsesopgaven alvorligt.

Langt de fleste chefer især i mediebranchen har samme baggrund. De har været dygtige journalister, er blevet redaktører og siden chefer. Deres journalistiske faglighed er oftest tårnhøj og værdsat, mens der sjældent fokuseres på egentlige menneskelige egenskaber og ledelseskompetencer.

Ledelse handler om at skabe resultater ved at gøre hinanden gode og få det bedste ud af de ressourcer og mennesker, man har at gøre godt med. God ledelse er at kunne mærke de mennesker, man skal lede, at kunne udstikke en kurs og formidle den, så de mennesker, der skal arbejde på en ny måde eller med noget nyt, føler sig inddraget og forstår meningen, og hvad de skal.

Men alt for mange mediechefer har for travlt med at have fingrene i bolledejen i stedet for at gøre det, som de skal: At lede.

God ledelse handler ikke kun om at komme med de skarpeste analyser på redaktionsmødet, prioritere dagens avis eller udsendelse eller se den store og gode historie med det samme. Det har den gode leder folk til, så de selv kan bruge deres tid på at lede og selvfølgelig deltage i det redaktionelle, når det er de helt store sager og principper, der er på dagsordenen.

Og så bør de danske medier investere massivt i at uddanne deres ledere langt bedre og i at blive endnu bedre til at rekruttere, hvilket for rigtig mange sandsynligvis vil vise sig at være en rigtig god forretning. Når dårlig ledelse koster så mange sygedage, og så mange søger væk, så burde det alene være incitament til at tage ledelse langt mere alvorligt.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.