search

Medieboss: Den kreative nedtur fortsætter

Den digitale teknologi er i fuld gang med at underminere stort set alle former for medier, og ingen ved, hvem der overlever. Imens går det ud over kreativiteten, lyder det fra mediebossen Gordon Crovitz, tidligere udgiver af The Wall Street Journal.

Den digitale teknologi er i fuld gang med at underminere stort set alle former for medier, og ingen ved, hvem der overlever. Imens går det ud over kreativiteten, lyder det fra mediebossen Gordon Crovitz, tidligere udgiver af The Wall Street Journal.

På den ene side har det aldrig været bedre tider. 

Udgifterne til at producere nyheder, lave et videoindslag eller distribuere en historie eller et stykke musik på nettet er de laveste nogensinde.

Men samtidig er situationen også noget nær den værst tænkelige. Det har nemlig vist sig noget nær umuligt for mediekoncerner – hvadenten de tilhører old eller new media – at udtænke en bæredygtig forretningsmodel.

Og midt i dette står forbrugerne så – fuldstændigt usikre på, hvorvidt deres favorit-nyhedsformidler eller -underholdningsgigant overhovedet overlever.

Ikke uden grund er forvirringen total. Og konsekvensen er kreativ destruktion.

Sådan indleder mediebossen L. Gordon Crovitz sin analyse i dagens udgave af The Wall Street Journal, hvor han forsøger at skære situationen ud i pap: Det ser mere sort end lyst ud.

Selv har Gordon Crovitz stået i spidsen for netop The Wall Street Journal, ligesom han har været executive vice president for Dow Jones og direktør for dets Consumer Media Group. Endvidere har han lige siden starten af 1990'erne stået for udviklingen af WSJ.com (WSJ Online), som i dag har mere end en mio. betalende abonnenter, hvilket har gjort WSJ.com til verdens største betalingssite. Derudover kan Gordon Crovitz bryste sig af en lang række andre titler, og skal man tro mediebossen, er internettet i fuld gang med at underminere stort set alle former for eksisterende medier.

Med henvisning til den nye bog "The Curse of the Mogul: What's Wrong with the World's Leading Media Companies", der udkommer senere i denne uge, gør Gordon Crovitz det klart, hvorfor den kreative destruktion blot ser ud til at ville fortsætte i de kommende år.

Problemet i den digitale mediealder er samtidig, at nuværende konkurrencefordele bliver stadig sværere og sværere at opnå for de eksisterende mediehuse – og ikke mindst at fastholde dem.

Og ja – medieverdenen har tidligere oplevet enorme omvæltninger som følge af den teknologiske udvikling med alt fra skabelsen af telegraftjenester til telefon, radio og fjernsyn. Men udviklingen i medieverden er aldrig gået så hurtigt som nu – og slet ikke så omfattende som nu på tværs af alle sektorer i branchen.

Samtidig er tidligere stordriftsfordele med egne trykkerier og ekskluskiv adgang til kæmpe publikum stort set forsvundet. Derfor har de mange opkøb, som mediebranchen har foretaget, i de fleste tilfælde vist sig at være den forkerte strategi, lyder ræsonnementet fra L. Gordon Crovitz, der afslutningsvis konkluderer, at hovedfokus for alle må være at finde ud af, hvad der lige præcis får deres brand til at adskille sig fra alle andre og gør netop deres indhold mere værdifuldt end det evigt stigende antal af alle andre alternativer, som teknologien til stadighed giver grundlag for.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen