Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
The Washington Post har fået adgang til interne mails, der viser, at det amerikanske PR-firma Targeted Victory på det seneste har arbejdet systematisk for at undergrave tilliden til TikTok i USA.
Meta betaler for indsatsen, oplyser The Washington Post.
PR-arbejdet er blandt andet foregået ved at skrive indlæg, der får TikTok til at fremstå som farlig, til redaktionelle medier, og få andre til at fremstå som afsendere – for eksempel en bekymret forælder. Og ved at pushe historier og TikTok-videoer, som stiller TikTok i et dårligt lys, til lokale medier. Targeted Victory har også arbejdet på at påvirke lokale journalister.
Meta-talsmand Andy Stone forsvarer ifølge The Washington Post kampagnen.
”Vi mener, at alle platforme, inklusive TikTok, bør udsættes for et niveau af kontrol, der stemmer overens med deres voksende succes,” siger han.
Targeted Victory afviser at kommentere, men oplyser, at de har repræsenteret Meta gennem adskillige år, og at de er ”stolte” af deres arbejde.