search

Medie-bryllup

Ekstra Bladet promoverer dagligt Big Brother. Avisen har indgået en aftale med TvDanmark, der skal sikre stationen flere seere – og Ekstra Bladet flere læsere. Det sår tvivl om avisens uafhængighed.

"Big Brother – hver dag i Ekstra Bladet." Og: "Vi gi'r dig mere Big Brother end nogen anden dansk avis."

Således lyder løfterne i store annoncer i Ekstra Bladet. Avisen har forlovet sig med tv-programmet Big Brother og fra udsendelsesstart dagligt viet programmet varm opmærksomhed.

"Seer-rekord" hedder det på forsiden den 30. januar, hvor "529.000 fulgte Jill & Co". Det er første dag med Big Brother – der dermed får den bedst tænkelige modtagelse i avisen.

Vinklen er næppe tilfældig. Avisens ledelse og TvDanmark har indgået den aftale, at Ekstra Bladet skriver om livet i Big Brother-huset – hver eneste af de 100 dage, programmet kører. Til gengæld servicerer TvDanmark Ekstra Bladet med eksklusiv adgang til gode Big Brother-historier.

Ekstra Bladet har som eneste printmedie adgang til kameragangen rundt om huset. Avisen bliver hidkaldt, når TvDanmark fremprovokerer fotoegnede situationer med husets beboere. Og Ekstra Bladet kan interviewe de hjemsendte deltagere – der også kan være med på en telefonlinje på avisen. Det hele er en stor mediesymbiose, og cheferne på de to medier lægger ikke skjul på, at formålet er at geare høje seer- og læsertal.

"Når TvDanmark har indgået denne aftale med os, er det fordi daglig omtale kan give dem flere seere," siger Hans Engell, administrerende chefredaktør på _Ekstra Bladet. Han fortsætter:

"Og når vi har indgået aftale med dem, er det fordi daglig omtale af et tv-program, der trækker mange seere, kan være med til at sælge flere aviser. Det er meget enkelt at gennemskue interessesammenfaldet," siger Hans Engell.
"Det er en win-win-situation, hvor begge parter har fordele af det," siger Jesper Sehested Lund, direktør på TvDanmark.

"Når vi giver dem noget solo, så skriver de noget mere."

Også Ekstra Bladets ansvarshavende chefredaktør Bent Falbert er glad for aftalen.

"Hvis du spørger, om bladets redaktion er velvilligt indstillet over for Big Brother, så er svaret "YES!, det er vi," siger Bent Falbert.

 

Skeptiske journalister
Lidt for velvillige, frygter mange af Ekstra Bladets journalister. De er bekymrede for, om avisen har deponeret sin uafhængighed i lommen på TvDanmark.

"Det er katastrofalt, at vi har forpligtet os til at dække Big Brother. Hvad med vores redaktionelle dømmekraft. Vi har bundet vores troværdighed i halen på en tv-station," lyder det fra en Ekstra Blads-journalist – han fortsætter:

"Jeg er dybt frustreret. Jeg har altid troet, at avisen ville kritisere, når der var grund til det".

En anden Ekstra Blads-journalist fremhæver, at det er "på grænsen – eller snarere over grænsen", at Ekstra Bladet gengiver det officielle Big Brother-logo over artikler. Logoet har sågar været på avisens forside.

"Vi er langt inde på en glidebane, vi aldrig skulle have betrådt," kritiserer journalisten.

Også journalist og tillidsmand Thomas Szlavik er bekymret. Han understreger , at avisen ikke har mistet sin redaktionelle frihed og uafhængighed – men:

"Alene mistanken om, at det er sket, er i sig selv bekymrende. Personligt er jeg ikke glad for den aftale," siger Thomas Szlavik.

Ifølge bladets ledelse er bekymringen helt og aldeles ubegrundet.

"Vores forpligtelse er at skrive noget om det hver dag. Men størrelse, omfang og indhold afgøres alene af Ekstra Bladets redaktion. Den aftale er helt uproblematisk. Vi har ikke forpligtet os til at skrive noget bestemt om Big Brother," siger Hans Engell.

Jesper Sehested Lund, direktør på TvDanmark, mener heller ikke, at Ekstra Bladet har solgt sin redaktionelle frihed. Men han ville finde det mærkværdigt, hvis avisen skulle vælge ikke at omtale Big Brother.

"Hvis han ikke skrev en linje i den her uge om Big Brother, så ville jeg da ringe og sige: "Hvad fanden er nu det for noget, Hans! Hvorfor skriver I ikke om det og det og det?!"" siger Jesper Sehested Lund.

 

Intet medie er en ø
Den situation opstår næppe.

Hans Engell lover, at Ekstra Bladet skriver hver dag.

– Hvordan kan I love daglig omtale og så alligevel bevare jeres uafhængighed?

"Programmet er nyt og har en form, der gør, at der vil være noget – et-eller-andet – hver dag. Det er givet," siger Hans Engell.

– I har foretaget en journalistisk vurdering på forhånd?

"Vi har foretaget en journalistisk vurdering på forhånd, ja," bekræfter Hans Engell.

"Det er en særaftale, der giver Ekstra Bladet en række eksklusive rettigheder uden pligter, så jeg forstår ikke, at vores uafhængighed skulle være sat på spil," fastslår Bent Falbert, der afviser bekymringerne. Han påpeger, at avisen har forbeholdt sig ret til at kritisere programmet, hvis der undervejs er grund til det.

"Det er med stor forbavselse, at jeg iagttager opstandelsen over den uskyldige aftale. Det er det mest latterlige, jeg har været ude for," siger Bent Falbert.

"Men nogle af mine egne medarbejdere er jo også oppe at køre over det. Men det er ikke lykkedes for dem at forklare os endnu, hvad de er så forbandede over. De siger, at vi deponerer vores redaktionelle frihed, det er noget vrøvl," siger Bent Falbert, der understreger, at samarbejdsaftaler er en del af fremtiden.

"Mediealliancer vil blive mere og mere almindelige. Et medie kan ikke klare sig ved at isolere sig på en øde ø," fastslår Falbert.

En holdning, Hans Engell støtter. Han kalder samarbejdet mellem TvDanmark og Ekstra Bladet for et "eksperiment".

"Det vil være naivt i vores nye fagre medieverden at sige, at "Vi er os selv nok – vi interesserer os ikke for andet!". Det kommer i de kommende år til at handle om partnerskab og nye alliancer. Det gælder også her i huset," fastslår Hans Engell.

"Kunsten er, at det ikke går ud over den journalistiske troværdighed," fastslår Engell, der understreger, at han tager medarbejdernes skepsis alvorligt og gerne vil diskutere etiske problemer omkring samarbejdsaftaler med dem.
Netop troværdigheden omkring samarbejdet er blevet udfordret af to mails, afsendt af de to Ekstra Blads-chefer.

Den 25. januar skrev Bent Falbert i den interne aviskritik til medarbejderne, at Ekstra Bladet "har godt fat i, at Baren åbner som en fiasko. Jeg kan oplyse, at Big Brother til gengæld allerede ligner en succes!"

"Hvad mener han med det?! Han skriver ligeud, at TV3s program Baren, der konkurrerer direkte med Big Brother, er en fiasko. Hvorfor er det relevant at fortælle medarbejderne det," raser en Ekstra Blads-journalist.

"Og så garanterer han, at Big Brother allerede er en succes – før programmet er begyndt. Men meget passende i forhold til, at vi har særrettigheder til at fotografere deltagernes hjem, før udsendelsen begynder!"

"Den del af min mail er ment som en morsomhed," parerer Bent Falbert.

Også Hans Engell har i en intern mail bidraget til mistanken om, at Ekstra Bladet har en mission om at gøre Big Brother til en succes, for derigennem at få mere ud af sin eksklusivaftale.

"Bliver programmet en succes, hvad optakten og indledningen måske kunne tyde på, har vi nogle muligheder som ingen andre medier," skriver han lige ud til journalisterne den 29. januar – med den tilføjelse, at Ekstra Bladet også vil skrive, hvis Big Bro-ther bliver en fuser.

– Det lyder, som om du giver dine medarbejdere et kraftigt vink?

"Sådan tror jeg ikke, nogen har læst det!" svarer Hans Engell.

Ordlyden i de to mails ligner et radikalt brud med Ekstra Bladets nyligt reviderede udgivelsesgrundlag. Her hedder det, at Ekstra Bladet "modsat de rygklappende ugeblade" skal "skildre tv-livet på godt og ondt og gøre opmærksom på, at der er tale om den mest iscenesatte virkelighed overhovedet".

"Det gør vi også i vidt omfang i andre sammenhænge," siger Hans Engell.

– Men ikke omkring Big Brother?

"Nej, her har vi valgt at dække det ud fra en underholdningsvinkel."

Underholdningsvinklen er noget mere begrænset på Big Brothers anden dag – set med TvDanmark og Ekstra Blads-øjne. Big Brother er ganske enkelt styrtdykket fra over en halv million seere den første dag til 200.000 færre på dag to.

Det udløser den kritiske vinkel og rubrik på Ekstra Bladets artikel: "Big Brother mister 200.000 seere".

Det er ikke nogen rar vinkel for TvDanmark at få blæst ud til Ekstra Bladets læsere. Måske er det derfor, at overskriften aldrig kommer i avisen. Fra det øjeblik journalist Anne-Mette Bro gemmer artiklen på lageret, til artiklen kommer i avisen, bliver overskriften ændret til en langt mere positiv overskrift:

"Big Brother stjæler billedet", står der i Ekstra Bladet. Væk er "Big Brother mister 200.000 seere". "Det undrer mig – men det sker jo, at rubrikker ændres," siger journalist Anne-Mette Bro, der har skrevet artiklen, hvor det fremhæves, at seerne måske er på vej væk fra Big Brother. "Jeg synes, min egen rubrik dækkede historien godt," fastslår Anne-Mette Bro.

Læs også Chefer siger nej

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen