Lokaljournalistik

Medie beskylder havnedirektør for at afbryde samarbejde efter kritiske historier

Havnedirektør fortryder, at han fortalte, at han var træt af den journalistiske linje

Så længe Sjællandske Nyheder skriver kritisk om Næstved Havn, vil havnens direktør ikke betale for, at Sjællandske Medier hjælper ham med markedsføringen.

Det er sådan, Sjællandske Medier opfatter situationen, efter at havnedirektøren Jesper Boesen trak sig fra planerne om et annoncesamarbejde til en værdi af angiveligt 100.000 kroner. Planen var, at Sjællandske Medier skulle forbedre havnens hjemmeside og tilbyde annoncer i forskellige tillæg. Men det samarbejdet bliver der ikke noget af, skriver Sjællandske Medier.

Ifølge Sjællandske Medier skyldes havnedirektørens beslutning, at Sjællandske kritisk har dækket planerne om at lukke eller flytte havnen i Næstved.

Lokalredaktør på Næstved-redaktionen Robert Andersen blev opmærksom på sagen for to uger siden, da en mediekonsulent fortalte ham, at en aftale med Næstved Havn var gået i vasken. Mediekonsulenten havde i telefonen fået at vide af havnedirektøren, at han var træt af den journalistiske linje.

Robert Andersen ringede derfor til havnedirektøren for at spørge, om han ville afbryde samarbejdet på grund af avisens artikler om havnen.

”Jeg tænkte, at han ville trække det tilbage, men han stod fast,” siger Robert Andersen, der har været på Næstved-redaktionen siden 2012.

”Jeg har aldrig oplevet noget lignende,” tilføjer han.

Fortryder udtalelse om journalistisk linje

Havnedirektør Jesper Boesen mener dog slet ikke, der var en aftale at annullere, for der var slet ikke en konkret aftale om et samarbejde på bordet.

Han fortryder dog, at han kom med en ”unødvendig og dum bemærkning” om avisens journalistiske linje, da han afviste at mødes med mediehusets annoncekonsulent.

Jesper Boesen siger, at det er forkert, når Sjællandske skriver, at havnen ikke vil samarbejde med Sjællandske Medier på grund af den journalistiske linje.

”Vi var ikke ved at indgå en markedsføringsaftale, og dermed har vi heller ikke afbrudt noget samarbejde,” siger han.

Han har heller ikke forsøgt at presse redaktionen til at ændre den journalistiske linje, siger han. Det, som Jesper Boesen forklarede mediekonsulenten, var, at det ikke ville give mening at betale for positiv omtale i den ene ende af avisen ”og i den anden ende af avisen bliver havnen hele tiden omtalt negativt”.

Den udtalelse fortryder han i dag.

”Jeg skulle ikke have nævnt over for mediekonsulenten, at jeg var træt af den journalistiske linje. Men det var ikke købsstyrende. Det var mere, om det ville gavne os at annoncere,” siger han.

Jesper Boesen siger, at Næstved Havns markedsføringsbehov består af branding og imagepleje, og læserne af Sjællandske er slet ikke målgruppen.

Ikke bare en remouladefabrik

Lokalredaktør Robert Andersen mener dog, at det er af mindre betydning, hvor tæt aftalen egentlig var på at blive underskrevet.

”Det vigtige er, at han under ingen omstændigheder vil handle med os,” siger Robert Andersen.

Ansvarshavende chefredaktør på Sjællandske Medier, Louise Pettersson, mener, at sagen er alvorlig, fordi havnedirektøren selv begrunder beslutningen med avisens journalistiske linje.

”Det er jo en konsekvens af, at vi udkommer med kritisk journalistik om de beslutninger, der er truffet i havnens ledelse,” siger Louise Pettersson.

Hun siger, at Næstved Havn er i sin gode ret til at undlade at samarbejde med Sjællandske Medier.

”Men direktøren Jesper Boesen laver en sammenkædning, der gør det dybt problematisk efter min opfattelse. Og det er jo ikke bare en remouladefabrik, men en offentlig havn, hvor det handler om dine og mine penge,” siger Louise Pettersson.

Dum bemærkning

Jesper Boesen har i en redegørelse over for bestyrelsen beklaget, at han omtalte avisens journalistik, da han afviste tilbuddet om at mødes med mediekonsulenten fra Sjællandske Medier.

Han tilføjer, at hvis Næstved Havn skulle betale for omtale, ville han se på den sammenhæng, omtalen optræder i.

”Hvis et blad for eksempel har en tilgang om, at man ikke skal have havne i Danmark, ville jeg nok ikke annoncere der, fordi markedsføringen ikke ville have en effekt,” siger Jesper Boesen.

Er det ikke sådan det er, at den samme avis både kan have reklame fra Coop og en kritisk artikel om lukningen fa Irma?

”Det ville jeg heller ikke have problemer med. Men det vil altid være sådan, at hvis du skal bruge penge på branding og imagepleje, skal du kigge på, hvor det har effekt,” forklarer Jesper Boesen.

Bestyrelsen i havnen har taget Jesper Boesens redegørelse til efterretning og har fredet ham, men erkender, at der blev begået fejl, skriver Sjællandske Nyheder.

0 Kommentarer