
Sportsmediet Mediano udkommer primært på lyd og i enkelte artikler. Mediet er primært finansieret af sponsorater, men har dog valgt at sige nej tak til sponsorater fra bettingselskaber og alkoholproducenter. Foto: Ludvig Brüchmann
Sportsmediet Mediano havde i 2022 et overskud på beskedne 1.140 kroner efter skat, hvilket står i kontrast til det noget større overskud på knap 210.000 kroner i 2021.
Det fremgår af virksomhedens seneste årsregnskab.
Baggrunden for det noget smallere overskud er investeringer i nyt indhold og blandt andet en forøgelse af udgifterne til lønninger på godt 1,13 millioner kroner fra 2021 til 2022.
Det uddyber stifter og ansvarshavende chefredaktør Peter Brüchmann i et blogindlæg, hvor han også fastholder, at Mediano har visioner om at reinvestere indtjeningen fra sponsorater og medlemmer i indholdsproduktion.
”Regnskabet fra 2022 er en alt for tydelig legemliggørelse af de ord, vi ofte siger: Vi tjener penge for at lave indhold – vi laver ikke indhold for at tjene penge,” skriver han.
Blandt andre har Mediano i 2022 tilknyttet nye folk i form af journalisterne Sebastian Stanbury, Gisle Thorsen, Thomas Pyndt og Karsten Krogh.
Ifølge Peter Brüchmann er der seks til ti ansatte i Mediano Media:
”I sådan en traditionel opgørelse af årsværk svarer vores stab til ti ansatte, men det er en blanding af fuldtidsansatte, deltidsansatte, fastlancere, freelancere og honorarmodtagere. Når vi holder vores månedsmøde med alle faste, er vi ti personer,” lyder det videre i Peter Brüchmanns blogindlæg.
Åben for overenskomst
I begyndelsen af året luftede chefredaktøren også muligheden for, at Mediano vil indgå en overenskomst med Dansk Journalistforbund, hvis man kan nå til enighed.
”Vi har overenskomstlignende vilkår med pension, fuld løn under barsel og sådan nogle ting, så vi har sådan set vilkårene til det,” sagde han dengang til Journalisten.
Det krævede dog ifølge Peter Brüchmann, at man fra Dansk Journalistforbunds side ville være villig til at tage hensyn til, at man ikke én-til-én kan overføre kravene fra de store, etablerede medievirksomheder til en iværksættervirksomhed, men han ønskede ikke at gå i detaljer med, hvad det ville kræve.
I samme omgang fortalte han, at han havde ambitioner om at gøre Mediano til et mere aktuelt og redaktionelt båret medie. Her er det især produktet ‘Støt Mediano’, hvor abonnenter kan betale et valgfrit beløb, der har været udslagsgivende for at bære Mediano i retning af mere aktualitet.
3000 betalende medlemmer
Ifølge Peter Brüchmann havde ‘Støt Mediano’ i begyndelsen af året 707 medlemmer og er i dag vokset til 3000 betalende medlemmer.
”På et rullende år vil indtægten via Støt Mediano være over en million kroner med de nuværende tal,” skriver han videre i blogindlægget.
Her forklarer han også, at antallet af lyttere er vokset betydeligt, så man i 2022 havde i alt 12 millioner lytninger af Medianos programmer.
Det kommer også til udtryk i det officielle Podcastindex fra Danske Medier, hvor Mediano i de senest tilgængelige tal fra uge 29 var den femte mest downloadede/streamede podcastudbyder i landet.
Desuden var Medianos optaktsprogram til fodboldens Superliga i uge 29 den tredjemest downloadede/streamede podcastepisode i landet (40.355 downloads/streams) efter Mørkeland på 2. pladsen (117.668 downloads/streams) og Genstart på 1. pladsen (120.334 downloads/streams).
Selvom ‘Støt Mediano’ er vokset til 3000 medlemmer er Mediano primært et sponsordrevet medie, hvor sponsorer optræder i forbindelse med de enkelte udsendelser.
Mediano har dog også måttet sande, at sponsoraftaler kan gøre ondt. I juni 2022 måtte Mediano trække sig ud af en sponsoraftale med en techvirksomhed med hovedsæde i Dubai. Desuden har mediet fravalgt finansiering fra alkoholproducenter.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.