
I høj sø tog Morten Krüger blandt andet disse billeder af en bevæbnet mand på et russisk forskningsskib. Foto: Morten Krüger / DR Presse
Morten Krüger har været fotograf i så mange år, at han har prøvet det meste.
Men indtil en kold eftermiddag i november sidste år havde han ikke prøvet at sidde i en ribbåd i urørt hav en time fra kysten ved Sjællands Odde med zoomfunktionen på et lille kamera trykket helt i bund, i forsøget på at dokumentere en russisk mand iført elefanthue med en militærriffel i favnen.
Den slags kræver sit håndelag, når havet konstant skubber det zoomede fokus op og ned i bølgende bevægelser.
Og først var der ingenting i det grå, dystre og overskyede novembervejr.
DR havde ellers modtaget et tip fra en anonym kilde om, at et russisk skib befandt sig på en bestemt position ud for Sjællands Odde.
Det russiske skib sendte ikke på den såkaldte AIS-sender, så DR-folkene var sejlet derud i fuld fart på chancen efter et tip fra en kilde om en bestemt position på skibet.
Banket af en ribbåd
Sådan en ribbåd kan sejle op imod 90 kilometer i timen, så der er fart på – og det kan mærkes på kroppen.
”Lige pludselig er vi på positionen, og så kigger vi bare ud i horisonten, og så er der ingenting. Og der er vi blevet banket, altså der har vi fået nogle seriøse tæv med den her båd,” fortæller Morten Krüger om episoden, som DR onsdag er udkommet med i en stor afsløring af russisk efterretningsarbejde i danske farvande.
Med sig i båden har Morten Krüger på dagen et mindre Panasonic-kamera, som han ved vil være perfekt til at skyde i fuld loyalitet over for det visuelle manifest, han har lagt for serien.
Det skal gerne se mystisk og lidt hemmelig agent-agtigt ud.
Og tågen hjælper til. Man kan ikke rigtigt se noget.
Og skibet er der bare ikke.
Morten Krüger og Niels Fastrup begynder at skyde historien om det, der burde have været, men altså ikke er der.
Det er ikke helt blevet mørkt endnu, men skumringen er på vej. De beslutter sig for at vende tilbage mod havnen.
For at imødekomme de voldsomme bølger vælger de dog at sejle en lidt anden rute, så de kan gå mere lige på bølgerne og undgå for meget turbulens.
”Lige pludselig kigger vi ud i det fjerne og siger til hinanden: Der ligger et eller andet derude. Hvad er det?”
Der står nogen og fisker
Morten Krüger, bådens kaptajn og journalist Niels Fastrup sejler forsigtigt ribbåden tættere på.
De kan ane nogle kyrilliske bogstaver.
Der er jackpot.
På skibet står der ’Admiral Vladimirskij’, og selv om det officielt bruges til havforskning, så er det ifølge DR’s kilder et skib, der bruges til et efterretningsarbejde, der kan have enorm betydning for Danmarks forsyningssikkerhed.
”Vi kan hurtigt se, at det er et større skib, og at det ligger for anker.”
”Og jeg filmer løs,” fortæller Morten Krüger.
Ribbåden sejler forsigtigt bagbord om skibet.
De vil gerne filme uforstyrret så længe som muligt.
”Og jeg filmer meget på alle de der antenner og alle de der ting. Det er et forskerskib, men der er ufatteligt mange antenner ombord på det.”
Morten Krüger har pakket let til den voldsomme bådtur, så der er ikke en monitor med.
Morten Krügers øjne er også journalist Niels Fastrups øjne, og fotografen må hele tiden fortælle, hvad der sker.
I søgeren kan han se, at nogen står og fisker.
Han kan også se, at de får øje på den lille ribbåd med DR-folkene i.
Og så kommer der flere til.
Kaptajnen kigger også ud oppe fra broen.
”Jeg rapporterer til Niels hele tiden, for jeg sidder med zoom på. Han kan ikke se noget, for han har ikke kikkert med, så han kan kun se med fra afstand. Han kan bare se, at nogen bevæger sig derovre.”
Og en mand med en militærriffel
Ribbåden kommer nu over på den anden side af skibet.
Pludselig kommer der en mand gående langs skibet, som ser meget målrettet ud.
Morten Krüger kan se, at manden på skibet har en militærriffel.
”Han peger ikke ud mod os, men han er klart i gang med at vise våben. Det er et klart ’Hey, nu har vi set jer’.”
Der kommer flere til på skibets dæk. Flere af de russiske besætningsmedlemmer begynder også at filme DR-folkene i ribbåden, kan Morten Krüger se.
”Det virker, som om de ikke synes, det er rigtigt fedt, at vi er der. Ellers ville han jo ikke nødvendigvis komme ud og vise våben.”
DR-folkene i ribbåden trækker lidt væk derfra. Og så begynder de at filme oplæg med journalist Niels Fastrup, der fortæller historien om, at et russisk efterretningsskib sejler rundt som spøgelsesskib i danske farvande tæt på kritisk infrastruktur, der ligger på havets bund.
På vej tilbage til Sjællands Odde sidder Morten Krüger med fornemmelsen af, at han har alt det materiale, de skal bruge.
Men han kan jo ikke vide det med sikkerhed.
”Jeg tænker bare: Lad os komme ind og få tjekket de her optagelser. Og da vi kommer tilbage til bilen, så får vi tændt kameraet, hentet det over på computeren og tjekket materialet.”
Samme aften laver han frame grabs, der viser, at de har fået rigtigt meget med.
”Jeg får sendt det rundt i vores gruppe på redaktionen, og der kan jeg ligesom mærke, at der bare kommer sådan en: ’What? Hvad er det, vi har set derude?’.”
Og derfor føles optagelserne ifølge Morten Krüger også meget levende, når man ser dem i dag.
”Jeg kan fornemme, at vi har kort tid derude, så jeg træffer simpelthen valget om, at vi må høre Niels på bånd. Jeg vælger at fokusere på skibet fremfor også at begynde at filme på Niels, fordi jeg er så bange for, at der sker noget på skibet, vi ikke får med,” siger han.
Hele DR’s afsløring og Morten Krügers arbejde på ribbåden kan findes her på DR.
Blå Bog: Morten Krüger
51 år
Fotograf
Arbejdet på DR siden 1996
Har blandt andet været fotograf på historiske satsninger som ’Historien om Danmark’, ’Frederik IX’, ’Grænseland’ og en række dokumentarer.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.