search

Med staten som modstander

TV 2s og DRs hjemmesider ligner på mange måder alle andre portaler på internettet. Forskellen er, at DR og TV 2 får statsstøtte. Det er unfair konkurrence, raser mediechefer og truer med at gå til EF-domstolen.

Mediediktatur. Konkurrenceforvridning. Østeuropæiske tilstande.

Det er stærk retorik, som avis- og mediechefer den seneste tid har taget i brug, når de har beskrevet statens støtte til TV 2 og DR. Det, som især har fået de private medier til at se rødt, er de 200 millioner kroner, som TV 2 og DR fik til deling ved det seneste medieforlig. Penge, der skal udvikle public service-stationernes internet-tjenester.

"Ingen kan overleve ved at konkurrere mod statskassen. Når TV 2 får 100 millioner i statsstøtte til deres internetsider og samtidig bringer gratis rubrikannoncer, som er i direkte konkurrence med os, så er det konkurrenceforvridning, så det basker," siger Jørgen Ejbøl, administrerende direktør og chefredaktør på Jyllands-Posten (JP).

Som alle andre aviser investerer JP store summer i internettet, og vil også gerne lave radio og tv. JP søgte sammen med andre aviser sendetilladelsen til den fjerde radiokanal. Og senest har Ejbøl bebudet, at JP gerne vil købe TV 2. Det sker i erkendelse af, at medierne de kommende år vil smelte sammen – det som kaldes medie-konvergens. Frem for alt vil tv, internet og radio blive ét medie – det vil sige, at forbrugerne vil modtage både tekst, tv og radio ved hjælp af det samme apparat. Derfor er aviserne tvunget til at satse på flere medietyper.

Det er i det lys, man skal se Ejbøls massive kritik, som deles af de øvrige avischefer. At de elektroniske medier i høj grad lever af at videreformidle avisernes historier, gør ikke avischeferne mildere stemte.

Men også andre medier er utilfredse med konkurrencen fra de statsstøttede medier. Martin Thorborg, direktør for internetportalen Jubii, er en af dem.

"TV 2 har gratis annoncer for huse, biler, job og både. De har søgemaskiner og spil. De konkurrerer på nøjagtig de samme områder som os andre. Forskellen er, at de kan levere ydelserne med statspenge i ryggen. Det er simpelthen for østeuropæisk," siger Martin Thorborg.

Allerede inden medieforliget blev indgået sidste forår, var de private medieforetagender fortørnede over TV 2s hjemmeside. Da forligspartierne – regeringen, CD og SF – gav DR og TV 2 yderligere 200 millioner licenskroner til at udvikle deres hjemmesider, tog forargelsen for alvor til.

 

Gamle medier
Kulturministeren kan ikke se meget nyt i den seneste kritik af medieforliget, selv om tonen er blevet skærpet. Hun forsvarer da også den øgede støtte til public service-stationerne.

"Om ganske få år kan vi ikke længere skelne mellem internet og fjernsyn. Hvis vores public service-stationer ikke forbereder sig til det, så bliver de nogle håbløst gamle medier, og vi mister muligheden for at sikre den fælles referenceramme, som tager udgangspunkt i vores kultur og sprog," siger kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen.

Det er især støtten til TV 2, der vækker anstød, fordi TV 2 modsat DR har rubrikannoncer og søgemaskiner, ligesom eksempelvis Jubii har. Og TV 2s internetportal tv2.dk er en af de mest besøgte på nettet.

Angrebet mod TV 2 begyndte sidste år, da Jubii klagede til Konkurrencestyrelsen over TV 2. Nu truer Jørgen Ejbøl med at bringe sagen for EF-domstolen, hvis politikerne ikke retter op på situationen.

Måske er kritikken ved at få hul igennem til Christiansborg. Socialdemokratiets medieordfører Søren Hansen er villig til at se på medieforliget igen og vil bede kulturministeren om at komme med en redegørelse.

"Det er ikke meningen, at TV 2 skal konkurrere for licenspenge med private foretagender på internettet. Hvis de gør det, så må vi se på det igen," siger Søren Hansen.

 

Gratis reklamer
Tv2.dk, som bliver drevet af TV 2s datterselskab, TV 2 Interaktiv, har i over et år haft gratis rubrikannoncer på deres hjemmeside.

Med et par klik kan man se annoncer for huse, både, rejser, biler og job.

Det, som forarger Jørgen Ejbøl, er, at TV 2 ikke tager betaling for hver enkelt annonce.

"TV 2 er i stand til at bringe annoncerne gratis, fordi den har statskassen i ryggen. Mig bekendt er der ingen skohandler, der kan leve af at stille skoene ud på gaden," siger Jørgen Ejbøl.

En anden ting, som støder de private medievirksomheder, er, at TV 2 sender tv-reklamer for tv2.dk uden at tage penge for det.

"Omkring halvdelen af vores budget går til markedsføring, og så er det fuldstændigt urimeligt, at TV2 reklamerer helt gratis for tv2.dk," siger Martin Thorborg fra Jubii.

Egmonts store internet-satsning Eon.dk og rejsesiden Travelmarket er lukket for nylig, blandt andet på grund af konkurrencen fra tv2.dk, mener Martin Thorborg.

Det er på den baggrund, at Jubii har klaget til Konkurrencestyrelsen, og den afgørelse sætter Martin Thorborg sin lid til.

"Hvis ikke det bliver stoppet, så er der ingen retfærdighed til," siger Thorborg.

Konkurrencestyrelsen har været mere end et år undervejs med sin afgørelse, men styrelsen oplyser, at den falder senest om endnu et halvt år.

 

Rigsrevisionen
Dagbladene har allerede én gang forsøgt at få skovlen under TV 2. Danske Dagblades Forening (DDF) mistænkte tv2.dk for at bruge licenspenge til at være kommercielle på nettet. Det må TV 2 nemlig ikke ifølge loven. Derfor bad DDF Rigsrevisionen om at undersøge pengestrømmene mellem TV 2/DANMARK og TV 2 Interaktiv.

Rigsrevisionens afgørelse, som faldt sidste efterår, afviste enhver mistanke om sammenblanding.

Men afgørelsen gør ikke indtryk på Martin Thorborg fra Jubii, som ser Rigsrevisionens notat som politisk bestillingsarbejde.

"Notatet viser bare, at har man de rigtige politiske forbindelser, så kan alt lade sig gøre."

Konkurrenterne er altså både utilfredse med, at TV 2 har gratis rubrikannoncer på sin hjemmeside, og at TV 2 uden beregning reklamerer for tv2.dk. TV 2 må godt være kommercielle på internettet, hvis bare de ikke bruger licenspenge til det og i øvrigt lever op til public service-reglerne. Tilbage står TV 2s gratis reklamer for tv2.dk, og det er Konkurrencestyrelsen ved at se på.

 

Sammenblanding
Da DR og TV 2 fik de omstridte millioner til at udvikle deres hjemmesider, besluttede politikerne, at DR og TV 2 skulle leve op til de eksisterende public service-regler på internettet. Formuleringen er dog løsere og giver derfor public service stationerne friere spil på nettet end på tv.

"Det forekommer imidlertid ikke hensigtsmæssigt at fastsætte en udtømmende afgrænsning af, hvad DRs og TV 2s public service internet-tjeneste skal indeholde, da udviklingen på området er dynamisk og uforudsigelig," står der i bemærkningerne til lovforslaget.

"De 200 millioner sætter tingene på spidsen, når der samtidig gives frit spil til at bruge dem," siger Jørgen Ejbøl fra JP.

Men public service-stationerne har ikke frit spil, mener kulturministeren. DR og TV 2 skal leve op til public service-reglerne på både tv, radio og internettet.

"Ved det foregående medieforlig, hvor Venstre og Konservative var med, åbnede vi for, at DR og TV 2 kunne være kommercielle på markedsvilkår. Det er bare det, som TV 2 har taget hul på. Det er ikke anderledes, end når offentligt støttede museer laver kursusvirksomhed i konkurrence med private," siger kulturministeren.

Det er ikke godt nok, mener Jørgen Ejbøl. Når tv2.dk får 100 millioner kroner til at lave public service på nettet, så frigiver det penge til den kommercielle del.

"Det er bare et spørgsmål om, hvad du kalder bolsjerne i krukken. Det kan ikke adskilles," siger Ejbøl.

Det afviser kulturministeren:

"Hvis TV 2 snyder, så bliver det kontrolleret af konkurrencestyrelsen og Rigsrevisionen."

Kulturministeriet sender alligevel om kort tid en bekendtgørelse til høring om, hvordan den regnskabsmæssige adskillelse skal foregå i fremtiden.

"Men glem de 200 millioner kroner. Det er mere hele princippet i, at staten støtter nogle enkelte elektroniske medier, som i forvejen lever af at læse avisernes historier højt," siger Jørgen Ejbøl.

Medieforsker Anker Brink Lunds undersøgelse "FØRST med det SIDSTE" viser, at dagbladene producerer omkring 90 procent af nyhederne. Nyheder, som DR og TV 2 i stort omfang videreformidler.

"Det er os, der leverer mangfoldigheden, samtidig med at statsstøtten ødelægger vores indtægtsgrundlag. Det giver i sidste ende færre aviser og mindre bredde," siger Jørgen Ejbøl.

 

Pessimistiske aviser
Oven i kritikken af støtten til DR og TV 2 er dagbladscheferne også utilfredse med, at de tabte den fjerde radiokanal til DR. De mener, at politikerne har gjort det umuligt for dem at deltage i mediekonvergensen.

På det punkt mener Elsebeth Gerner Nielsen, at aviserne er for pessimistiske.

"Aviserne er ikke tilstrækkeligt optimistiske og har ikke nok tro på fremtiden. De får en fantastisk mulighed for at lave tv og radio," siger Elsebeth Gerner Nielsen og henviser til, at det digitale sendenet med 40 nye radio- og 12 nye tv-kanaler formodentlig bliver udbudt inden jul.

Spørgsmålet er, om det er tids nok for aviserne. Ejbøl har ikke i sinde at vente på svaret.

"Nu har vi sendt budskabet, og så er det op til politikerne at rette på situationen. Hvis de ikke kan se, at det, som foregår, er konkurrenceforvridning, så rejser vi sagen i EU," truer han.

De mest besøgte hjemmesider i tredje uge i maj. Tallene markerer antal besøgende.
1. Jubii 836.177
7. TV 2 269.897
9. DR 190.648
10. Infopaq 130.509
11. Ekstra Bladet 124.067
12. B.T 104.897
14. Jyllands-Posten 94.027
15. Politiken 89.640
16. Berlingske _ Tidende 80.999

Kilde: Gallup Webmeasure uge 21

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen