search

Med fremmede øjne

Hvordan bedømmer udenlandske visuelle eksperter danske aviser, hvis de kun skal se og ikke læse? Vi præsenterede eksperterne for Berlingske, Politiken, Jyllands-Posten, Ekstra Bladet og B.T. Den gamle tante ligner en vinder.

Hvordan bedømmer udenlandske visuelle eksperter danske aviser, hvis de kun skal se og ikke læse? Vi præsenterede eksperterne for Berlingske, Politiken, Jyllands-Posten, Ekstra Bladet og B.T. Den gamle tante ligner en vinder.

SEKS TYPOGRAFISKE TOPNAVNE

Timothy Donaldson
født 1948, uddannet fra University of Lincoln og The University of Wolverhampton, underviser på University College Falmouth, England. Han eksperimenterer med redskaber og håndskrift, især i stor skala. På http//tr.im/redboxet-yellowsystem kan man bl.a. se hans Museé-en-Boîte, 20 røde boxe med skrivningens historie timothydonaldson.com

David Ellis
født 1962, Bachelor of Art i grafisk design fra Central Saint Martins, 1984, og en master fra Royal College of Art, 1987. Oprettede derefter designbureauet Why Not Associates i London med to kolleger, et trendsættende og oprørsk designbureau. www.whynotassociates.com

Andreas Koop
født 1970, uddannet diplomdesigner og master fra Zürcher Hochschule der Künste, Zürich, Schweiz. Designbureau i Allgäu og i München. Han er forfatter, forsker i skrift og design og har modtaget en række nationale og internationale priser. www.designgruppe-koop.de

Paul Willoughby
født 1975, uddannet i illustration fra Loughborough University, Leicestershire, England i 2001. Kreativ direktør i designbureauet The Church of London. Med til at skabe filmmagasinet Little White Lies i 2005. www.littlewhitelies.co.uk www.thechurchoflondon.com

Bas Jacobs
født 1976, uddannet i visuel kommunikation fra kunstakademiet ABK i Maastricht og postgraduate I typografi og skrifter fra Royal Academy of Art, KABK Den Haag, Holland, med i det pan-europæiske skriftfirma Underware, bor i Amsterdam. www.underware.nl

Jeanne-Louise Moys
født 1977, Master of Arts og bachelor i Journalistik fra Rhodes University i Sydafrika, hvor hun har undervist i kommunikationsdesign indtil 2003. Ph.d.-studerende på The Simplification Centre ved University of Reading, England

BERLINGSKE
Timothy Donaldson: »Den ser ud til at handle om de afgørende ting i livet. Flot opbygget med rene linjer, enkel struktur, tre teasere i toppen, et billede og en hovedhistorie.«

David Ellis: »Den virker troværdig og appellerer mest til ældre læsere, høj fotostandard, ikke bange for luft på siderne, godt logo og flot udseende. Den er som de engelske The Guardian, The Times eller The Independent.«

Andreas Koop: »Logoet udstråler noget elitært med tegningen af våbenskjoldet, typografien og den blå farve. Det signalerer noget statsrettet og er et klart statement. Konservativ i sit udtryk. Den skal passe på, at den ikke ender med at blive stinkende kedsommelig at se på.«

Paul Willoughby: »Det er den eneste af de fem aviser, der har en stærk identitet og fremstår som eftertænksom. Serif-typerne (skrift med fødder) gør, at den virker venlig i sit udtryk, og den har et klassisk design. Det specielle r i rubrikken er godt – det ligner et et-tal med en prik øverst til højre. Men det er dårligt, at logoet bare er knaldet ovenpå.«

Bas Jacobs: »De danske aviser ser ud til at ligne danskerne, stille og seriøse. Berlingske ligner aviser fra Schweiz og Finland.«

Jeanne-Louise Moys: »Den kan jeg bedst lide. Den ligner den avis, min familie holdt, da jeg var barn i Sydafrika.«


POLITIKEN

Timothy Donaldson: »De mindst seriøse ser ud til at være B.T., Ekstra Bladet og Jyllands-Posten, mens jeg er i tvivl om de to sidste. Politiken er som en Volkswagen, mens Berlingske er en Mercedes. Bedømt på layoutet og formatet er Politiken nok den mest højreorienterede af de fem, eller er det Berlingske?«

David Ellis: »De signalerer, at de har en dagsorden – man kan se, at de vil fortælle, hvad der sker i verden uden at prakke en noget på. Størrelsen er ikke nem at håndtere i et overfyldt undergrundstog. Det format passer bedre til en avis, man kunne tænke sig at læse i weekenden.«

Paul Willoughby: »Lidt intetsigende i sit udtryk. Et okay design med en klar identitet. Det er specielt, at den udkommer i broadsheet. Måske et tegn på, at den er Danmarks mest konservative avis?«

Jeanne-Louise Moys: »Ligesom Berlingske er den meget klassisk i designet, og de udstråler begge noget objektivt.«


JYLLANDS-POSTEN
Timothy Donaldson: »Politisk og indholdsmæssigt prøver den at udfylde hullet mellem Berlingske og B.T. Jyllands-Posten virker lidt firkantet i sit design, men den råber ikke helt så højt som de andre, så den appellerer nok til de lidt mere seriøse.«

David Ellis:
»Avisens blanding af skrifter i hovedet og rubrikken på forsiden er forvirrende.«
Om Udland og sektion 2, Puls: »De tør godt give plads til design og flot layout. Men de meget smalle spalter i Jyllands-Posten efterlader grimme huller mellem ordene og er sværere at læse end de brede spalter i Berlingske, der giver et roligere forløb.«

Andreas Koop: »Den signalerer, at vi hurtigt får noget information. Det lille format gør, at den kan læses i metroen, men den udstråler også, at ingen har tid, og at ingen vil dybt ind i sagerne, og den holder sig nok på overfladen. Indholdet er måske i orden, men designet signalerer, at verden er sort-hvid. Zak-Zak, her læser vi uden rigtigt at få noget at vide, og så vil vi videre.«

Bas Jacobs: »Den ser lidt ud som gratisaviserne med de store, grimme overskrifter og de grønne bogstaver i navnet. Den store rubrikskrift kolliderer med avishovedet.«

Jeanne-Louise Moys: »Jyllands-Posten er meget typetung i modsætning til B.T. og Ekstra Bladet.«

EKSTRA BLADET
David Ellis: »Nu, hvor mange får deres nyheder på de digitale medier, kan man godt spørge sig selv, hvad meningen er med at læse de 100 ord om et emne, som er typisk for Ekstra Bladet. Aviser vil gerne have et design, som ikke står i vejen for indholdet. Aviser deler sig stort set i to grupper. Enten vil de underholde publikum, eller de vil formidle sandheden, og jeg har ikke lyst til at læse en avis, som vil sælge mig noget, som jeg ikke ønsker.«

Bas Jacobs: »Ekstra Bladets og B.T.'s typografi og layout virker anmassende med voldsomt store typer i rubrikkerne og mange billeder, ligesom for eksempel spanske og mexicanske tabloidaviser. Højtråbende aviser er ens over hele verden. Uinspirerende at se på.«

Jeanne-Louise Moys: »Vi havde ikke formiddagsaviser i Sydafrika, da jeg voksede op, men Ekstra Bladet og B.T. minder mig om det, jeg lærte på universitetet, nemlig at de typisk henvender sig til folk med lave uddannelser, mens broadsheet-aviserne var til de højtuddannede. Det er svært at se, om avisen er højre- eller venstreorienteret. Jeg er fra et land, hvor højre-venstre har skiftet i min tid, og de termer bruger vi kun om de mest ekstreme bevægelser.«

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen