Berlingskes ejer Mecom har netop offentliggjort ny strategi. Der skal skæres en halv milliard kroner over tre år og satses på betalt indhold på alle platforme. Berlingskes spareplan er del af strategien, oplyser Berlingske til Journalisten.dk. Se også Mecoms nye logo.
Mecom har længe været presset af gæld. Men nu har mediegiganten, der ejer Berlingske Media, offentliggjort en ny strategi, der skal bringe koncernen tilbage på fode.
Først og fremmest skal Mecom skære 70 millioner euro af koncernens udgifter frem til 2014, altså cirka 520 millioner danske kroner. 25 millioner euro skal skæres i 2012, 25 millioner i 2013 og resten i 2014, lyder det i en meddelelse.
Derudover kommer der nogle ekstraordinære engangsudgifter i forbindelse med nedskæringerne over 2012 og 2013, som beløber sig til cirka en halv million kroner.
Det fremgår, at pengene skal findes ved at nedlægge stillinger på tværs af alle funktioner, øge integrationen internt i Mecom-koncernen samt outsource support-funktioner i højere grad.
Herudover er der en række andre udmeldinger i strategien, der er interessante.
Blandt andet vil Mecom implementere en betalingsmodel på alle koncernens platforme, inklusiv de mobile. Det indebærer en betalings-app for alle mediegruppens ti største titler, efterfulgt af apps til Android og HTML5.
Mecom vil samtidig investere i nye græsgange og indtægtsmuligheder. Årligt skal investeres op til 10 millioner euro i at udvikle nye produkter og udvikle de tilbud, der allerede er til abonnenter på Mecoms medier. I samme ombæring nævnes Sweetdeal som et eksempel på et tilbud, der vokser.
De kommercielle muligheder i koncernen skal udnyttes bedre. Det gælder blandt andet udnyttelsen af de datamængder, Mecom har på sine abonnenter, samt bedre integration af de forskellige tilbud, Mecom har.
»Strategien, som vi offentliggør i dag, vil sikre større kommercielt fokus, ved at vi satser på betalte platforme og tættere integration for at bruge gruppens (Mecom Group, red.) styrker bedre. Ved at lægge vægt på vores eksisterende styrker og udvikle nye indtægtskilder, vil vi gavne læsere, annoncører, vores egne folk og aktionærer, og det vil gøre os i stand til at levere bæredygtig vækst i fremtiden,« udtaler adm. direktør Tom Toumazis i meddelelsen.
Mecom har gjort flere forsøg på at nedbringe gælden. I december 2011 solgte de således fra i Norge, til A-Pressen, og i oktober solgte de ud i Polen.
Berlingske Media har også skåret betragteligt i budgettet, hvilket er en del af Mecoms nye strategi, oplyser Berlingske til Journalisten.dk. Som vi har skrevet om tidligere, har Berlingske sat gang i en omfattende spareplan. Det danske mediehus vil nedlægge næsten 100 stillinger og har lukket gratisavisen Urban.
Du kan selv gennemlæse Mecoms meddelelse om den nye strategi her.
Mecom præsenterer netop nu strategien på et pressemøde. Du kan se hovedpointerne her.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.