Et regulært mareridt er ved at tage form i dagbladenes annonceafdelinger. Flere velplacerede dagbladschefer, som dagbladet Børsen har talt med, vurderer, at salget af annoncer dykker med 20-25 procent i 2009.
Ifølge adm. direktør Ulrik Falkner Thagesen fra mediabureauet Mediacom er det især salget til februaraviserne, der har pustet til pessimismen.
"Januar gjorde ondt, men var ikke værre end forventet. Til gengæld ser hele februar ud til at falde med 25 procent, og det var der ingen, der havde regnet med," siger Thagesen til Børsen.
I fjerde kvartal lød nedgangen i tekstannonceringen på 17 procent ifølge Danske Reklame- og Relationsbureaers Forening.
Børsen har gennemgået læsertallene for de tre store morgenaviser Berlingske Tidende, Morgenavisen Jyllands-Posten og Politiken. Konklusionen er klar: Det er en stadig smallere, mere eksklusiv og aldrende gruppe, der er parat til at bruge 4.000 kroner årligt på en betalingsavis.
Læs Journalistens magasinhistorie "Dødens gab" her.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Fra et ophold i USA, kan jeg se at avisernes Classified ads - de smaa notiser som private bruger til at saelge ting eller udleje lejligheder, m.m. er helt udraderet af gratisaviser og craigslist paa nettet.