Fejlmeddelelse

Filen kunne ikke oprettes.

Mangel på format

Kan det være rigtigt, at mediechefer tager rampelyset, når de store satsninger skal luftes – men gemmer sig og skubber ansvaret nedad, når det hele ramler? Døm selv, skriver Øjvind Hesselager
07.05.2018 · 11:58
Øjvind Hesselagers billede
Øjvind Hesselager
Ansvarshavende redaktør
Journalisten

JP/Politikens administrerende direktør, Stig Ørskov, luftede i sommeren 2017 vidtløftige drømme om ungdomsmediet Format.

”Når vi først går i gang med noget af denne kaliber, så gør vi det med evighedens perspektiv,” sagde Stig Kirk Ørskov i juli til medietrends.dk.

I april hørte Journalisten, at Ørskovs kaliber vist var skrumpet, og det samme var evigheden – mildt sagt. Derfor kontaktede vi ham for at høre om planerne med Format.

”Hvordan ser du selv på den udtalelse i dag – kun otte måneder senere – hvor to tredjedele af den redaktion, I hyrede i 2017, ikke længere er en del af holdet, og flere beskriver Format som en synkende skude og spekulerer i, hvornår I trækker stikket?” skrev vi til ham.

Det lugter jo lidt af, at direktøren skal stilles til ansvar for sine udtalelser og sågar dele af JP/Politikens forretningsstrategi. Med andre ord – hans ansvarsområde.

Og så kan det nok være, direktøren fik drejet kanonen:

”Du skal have fat i Benjamin Kürstein. Det er ham, der udtaler sig på vegne af Format,” lød svaret fra direktøren, der helt undlod at kommentere, at han jo tidligere netop havde kommenteret.

Når vi ikke kunne få Ørskov, var Benjamin Kürstein et godt bud. Han havde også været i diverse medier med vidtløftige planer for det nye medie, da det gik i luften i august 2017:

”Vi vil lave et kvalitetsprodukt, som vi tror, målgruppen efterspørger. Der er så meget andet støj derude, og vi vil vinde deres hjerte med journalistisk kvalitet, der er formateret til dem,” sagde han dengang til MediaWatch.  

Men Benjamin Kürstein ville heller ikke interviewes af Journalisten, da projektet så ud til at være ved at kuldsejle. Eller svare skriftligt, selv om han lovede det. 

Nu bredte tavshedens lov sig som en steppebrand, samtidig med at Formats lukning nærmede sig.

Vi prøvede tre andre chefer i JP/Politikens Hus, der har været tæt på planerne bag Format. Forgæves.

Først da Format var blevet lukket – og Benjamin Kürstein var stoppet som chefredaktør – kom der ord på. Fra Poul Madsen, chefredaktør på Ekstra Bladet.

Her stod det endelig klart, at ledelsen i JP/Politikens Hus intet stort ansvar følte for miseren.

”Når man starter noget nyt, så løber man en risiko for, at det er forkert,” lyder det fra Poul Madsen.

Til gengæld mener han godt, at journalisterne kunne lære en lektie:

”Det kan godt være, at medarbejderne selv syntes, det var godt, men det kriterium, jeg bedømmer ud fra, er, om folk gider at læse det, de laver. Og det lykkedes ikke.”

Så er den ligesom tørret af. Mon ikke journalisterne efter bedste evne lavede præcis de historier, ledelsen havde regnet ud var gode for Format?

Hvad skal man sige til den fraværende selvkritik fra en dyrt betalt ledelse?

Måske bare: Mangel på format! 

 

Øjvind Hesselager

Ansv. redaktør. Tidligere freelancejournalist og tilrettelægger af dokumentar-tv. Uddannet Cand.comm.

Kommentar

07/05/2018 - 21:19

Stig Kirk Ørskov

Kære Øjvind, der er ganske givet mange ting, man kan klandre ledelsen for i forbindelse med Format. Og jeg medgiver, at tavse mediechefer sjældent er et kønt syn. Men blot for en god ordens skyld: I bad om en kommentar fem dage før vores udmelding om Formats fremtid. Tilgiv os, at vi ønskede at orientere vores medarbejdere, før vi orienterede Journalisten. Mon ikke, at du ved nærmere eftertanke forstår hensynet. Bedste hilsener, Stig Ørskov

08/05/2018 - 06:56

Øjvind Hesselager

Kære Stig

Tak for din replik. Og tak for din forklaring om det udviste hensyn til medarbejderne.

Der er stadigt flere ubesvarede spørgsmål, som jeg tror ikke mindst de nævnte medarbejdere gerne vil have svar på. Jeg har listet nogle af dem op nedenfor.

Lad os tage det forfra.

Vi henvendte os jo til dig, fordi du i sommeren 2017 sagde dette om Format:

”Når vi først går i gang med noget af denne kaliber, så gør vi det med evighedens perspektiv.”

Vi skrev derfor til dig opfølgende den 18. april 2018:

”Hvordan ser du selv på den udtalelse i dag – kun otte måneder senere – hvor to tredjedele af den redaktion, I hyrede i 2017, ikke længere er en del af holdet, og flere beskriver Format som en synkende skude og spekulerer i, hvornår I trækker stikket”.

Du svarede næste dag, torsdag den 19. april:

”Du skal have fat i Benjamin Kürstein. Det er ham, der udtaler sig på vegne af Format.”

Spørgsmål:

Hvis det er af hensyn til medarbejderne var udelukket at svare på Journalistens henvendelse, hvorfor henviste du så Journalisten til redaktøren på Format med oplysningen om, at det er ham, der udtaler sig?

Efter Journalisten forgæves havde kontaktet fem chefer i JP/Politikens Hus, endte bolden efter lukningen af Format hos Poul Madsen.

(Du vendte ikke selv tilbage, selv om medarbejderne nu var orienteret.)

Poul Madsen efterlader det overraskende indtryk, at den vigtigste årsag til at starte Format var konkurrencen med Berlingske Medias mx.dk. Og at JP/Politiken Hus nu havde nedkæmpet mx.dk:

”Hvis konkurrencebilledet havde været det samme, havde vi fortsat investeringerne i Format,” siger Poul Madsen.

Spørgsmål:

Er du enig i den udlægning, som jo ikke umiddelbart harmonerer med de signaler du selv eller resten af huset kom med, hvor Format nærmere fremstod som et ambitiøst publicistisk projekt rettet mod ungdommen?

Apropos hensynet til medarbejderne:

Orienterede I de medarbejdere, I ansatte på Format (og Skærm) – flere forlod gode stillinger andre steder – om at missionen ville være opfyldt, hvis mx.dk lukkede?

Endelig:

Poul Madsen mener ikke rigtigt ledelsen kan klandres for noget i forløbet. Han siger til Journalisten:

”Når man starter noget nyt, så løber man en risiko for, at det er forkert.”

Du skriver til gengæld ovenfor, at der er meget, man kan ”klandre ledelsen for i forbindelse med Format.”

Hvad mener du, I kan klandres for?

Bedste hilsner

08/05/2018 - 09:12

Stig Ørskov

Kære Øjvind,

Når man investerer et betydeligt millionbeløb i en stor journalistisk satsning, er det evident, at man kan klandres, hvis det ikke lykkes. Det er lige så evident, at en satsning af den karakter og i den størrelse må have evighedens perspektiv, hvor tåbeligt det end måtte lyde i dag.
Alternativet havde været en tidsbegrænset satsning. Selv du må kunne se, at det første er at foretrække.

I bakspejlet kan man sikkert få øje på mange ting, man kunne have gjort anderledes. Men det ændrer desværre ikke på, at vi var nået til et sted, hvor det ville være uforsvarligt at investere yderligere i en udgivelse, som brugerne ikke i nævneværdigt omfang ønskede at benytte.

Som medieforbruget udvikler sig, må man konstant forsøge sig med nye fortælle- og formidlingsformer for at nå brugerne. Vi insisterer på at blive ved at prøve. Nogle gange lykkes det. Nogle gange mislykkes det. Men vi prøver igen. Det kan jeg love. Også selv om Journalistforbundets fagblad nogle gange synes mere optaget af at skamme de journalistiske satsninger ud end at bifalde, at vi faktisk prøver. Og prøver igen. Men det har nu også altid været lettest at være mandagstræner.

Bedste hilsener
Stig

08/05/2018 - 10:40

Øjvind Hesselager

Kære Stig

Tak for svar.

Jeg synes det er dejligt, at I prøver efter bedste evne. Mere er man ikke forpligtet til. Ærgerligt, at trafiktallene ikke fremstår helt realistiske.

Jeg kan høre på medarbejderne, at de ikke føler, I har spillet rent spil. Jeg synes fx, det havde været fair at melde ud, at formålet var at udkonkurrere mx.bt, når man lokker folk til projektet, i stedet for at tale om evigheden.

Hvorfor ikke bare sige sandheden: Vi vil det her. Vi prøver alt hvad vi kan. Vi er ambitiøse. Hvis det ikke lykkes skal I vide, at I står på gaden. Bare så I ved det.

De bedste hilsner

08/05/2018 - 14:01

Lene Rimestad

Interessant dialog. Jeg ville ønske, at det var muligt at lave en "follow the money"-historie på det her forløb, men det er det nok ikke. Vi får - igen - den bløde menneskehistorie....
Hvad bruger man millionerne på? Teknik? Løn? Markedsføring? Hvorfor forsvinder pengene så hurtigt? Hvordan hænger pengeflowet sammen med visionen for produktet?

08/05/2018 - 14:34

Mads Vad Kristensen

@Lene: Belært af egne erfaringer tidligere har jeg et kvalificeret bud på, hvad millionerne er blevet brugt på.

Det koster det kassen at lave den slags projekter, som Format var udtryk for. Det siger sig selv, når man mener, man skal starte med en redaktion på 17 mand, at den alene koster minimum 8 mio. om året alt inkl. Så er der selve omkostningen til udvikling/teknik, hvor tilgangen ofte er den, at man vælger at bygge hele produktet og lancerer det, før man tester, om der er nogen ude på den anden side, der efterspørger det. Programmører (særligt inhouse) er enormt dyre og ting tager altid længere tid end beregnet. Det er en fantastisk dyr - unødvendig dyr - tilgang.

Baseret på andre projekter vil jeg antage, at man for maksimalt en million kunne have testet hovedproblemstillingen, som jeg har forstået den på de citater, der optræder i artiklerne: Om målgruppen overhovedet var der, og om det også kommercielt var interessant. Der findes masser af gode agile testmetoder, man kan bringe i anvendelse, men som de fleste springer let henover, fordi de (1) tror, de ved det hele, (2) tror, Excel kan regne det ud, de ikke allerede ved (tip: det kan Excel ikke) og (3) bare gerne vil bygge noget nyt - nogle endda mest af alt for at sætte sig selv et 'monument'.

Naturligvis kan ting fejle - og gør det hele tiden. Det virkelig begrædelige i hele denne sag (udover de mennesker, det går ud over, fordi de mister deres job) er den tilsyneladende totale mangel på vilje eller evne til at ville lære noget på chefniveau for i stedet at skubbe ansvaret nedad. Det øger risikoen markant for, at det ikke bliver sidste gang, vi kommer til at se stort anlagte medieprojekter med eller uden evighedens perspektiv, der kommer til at fejle spektakulært.

09/05/2018 - 14:29

Peter Jensen

... også handlede det hele bare om at få BT/MX lukket ...

12/05/2018 - 09:04

Lene Rimestad

Tak til @ Mads for fint regnstykke og analyse;-)

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Seneste nyheder

18.05.2018 · 14:07

Når Twitter-kommunikation fejler

Søren Frandsen
18.05.2018 · 13:13

Det kan journalister lære af 18. maj

Søren Frandsen

Seneste jobopslag

Kommunikationskonsulent til udvikling og implementering

Region Nordjylland
Ansøgningsfrist: 10.06

Skatteministeriet søger intranetredaktør

Skatteministeriet
Ansøgningsfrist: 10.06

Content Manager til Gyldendal Forlag

GYLDENDAL
Ansøgningsfrist: 07.06

Enhedslistens folketingsgruppe søger presserådgiver

Enhedslisten
Ansøgningsfrist: 01.06

Pressemedarbejder til Det Tekniske Fakultet

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 30.05

Journalist med videoerfaring

Bolius Boligejernes Videncenter A/S
Ansøgningsfrist: 03.06

Pressemedarbejder til Borgmesterkontoret i Odense Kommune

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 10.06

Kommunikationsmedarbejder til Blå Kors Danmark (barselsvikariat)

Blå Kors Danmark
Ansøgningsfrist: 01.06

Herning Folkeblad søger magasin- og ugeavisjournalist

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 25.05

Sportsjournalist til Skive Folkeblad

Skive Folkeblad
Ansøgningsfrist: 28.05

Pressechef til Københavns Rådhus (barselsvikariat)

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 07.06

Erfaren presserådgiver søges til Erhvervsministeriet

Erhvervsministeriet
Ansøgningsfrist: 04.06

Kommunikationskonsulent til MKB-Kommunikation, Aarhus Kommune

Aarhus Kommune
Ansøgningsfrist: 30.05

SKARP POLITISK REPORTER TIL TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 23.05

Dygtig presse- og kommunikationsmedarbejder søges til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 03.06

Kommunikationsmedarbejder

Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 22.05

Ambitiøs samfundsskribent med lyst til fordybelse

Zetland
Ansøgningsfrist: 28.05

Samvirke søger Danmarks bedste madskribent

COOP
Ansøgningsfrist: 11.06