Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right
07:52 18.06.2021 Anna Sol Jørgensen

Mange børn kan ikke gennemskue reklamer på influenceres profiler

Det er langtfra altid, at børn kan gennemskue, at der er tale om reklamer, når influencere deler sponsoreret indhold og anbefaler produkter.

Det viser en undersøgelse lavet som et adfærdsforsøg blandt 1.500 børn af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.

I forsøget var det 38 procent af de 6-12-årige, der ikke kunne afkode visse typer af reklame fra influencere. Og det er et stort problem, mener erhvervsminister Simon Kollerup (S).

”Vi skal huske på, at de sociale medier har fået en afgørende rolle i vores hverdag, og at mange børn ser influencerne som deres idoler. Samtidig kan vi se, at børn er mere tilbøjelige til at købe fx et stykke legetøj efter at have set en reklame på sociale medier, end hvis de havde set reklamen på tv,” siger han i pressemeddelelsen.

”Så det er et område med udfordringer, som vi i regeringen er meget opmærksomme på, og som kræver løsninger. Vi skal passe bedre på vores børn på sociale medier,” tilføjer Simon Kollerup.

SENESTE NYT

Flere nyheder