»Mange aner ikke, hvad de sætter i gang på den anden side«

Erhvervsredaktørerne fra Berlingske, Børsen og Jyllands-Posten vil helst ikke hyre journalister, der kommer fra kommunikationsjobs. Det forstår journalist Nicolai Raastrup ikke. Da han skiftede direkte fra ISS til et job som dagbladsjournalist, var det en fordel, at han kendte erhvervslivet indefra

Redaktørerne på de førende danske erhvervssektioner har i dag meldt klart ud, at det er en ulempe at komme fra et kommunikationsjob i erhvervslivet, hvis man gerne vil have job hos dem. Til Mediawatch.dk siger chefredaktør på Børsen Anders Krab-Johansen:

»De ryger helt klart længere ned i bunken. Helt sikkert. Jeg vil helst have folk, der tror på journalistik.«

Han begrunder det med, at en fortid i kommunikation svækker troværdighed og vækker mistænkeliggørelse.

For erhvervsredaktør på Berlingske Linda Overgaard handler det mere om kompetencer:

»Det viser noget om folks prioriteringer i deres karriere,« siger Linda Overgaard til Mediawatch.dk.

På Jyllands-Posten siger Steen Rosenbak, at man skal have en periode på to år, hvor man ikke skriver om det emne, man har lavet kommunikation om, før man er »vasket ren og kan beskæftige sig med det stof igen,« som Steen Rosenbak udtrykker det over for Mediawatch.

En af de erhvervsjournalister, der arbejder på Jyllands-Posten og er blevet ren igen, er Nicolai Raastrup. I 2010 skiftede han et job som kommunikationsmedarbejder i ISS ud med Børsen. Senere skiftede han til Jyllands-Posten. Han mener, at det som erhvervsjournalist kan være en stor fordel at kende til arbejdsmetoderne i virksomhedernes kommunikationsafdelinger.

»Det, der undrer mig, er, at man i de journalistiske medier ikke er mere interesserede i at tappe ind i hjernen på kommunikationssiden. Det er virkelig ærgerligt, at man ikke vil have en større forståelse. Mange aner ikke, hvad de sætter i gang på den anden side, når man ringer til en virksomhed og gerne vil have et interview. Det er et stort apparat med presseplaner, damage control, Q & A’s og diskussioner om, hvem der skal være afsender,« siger Nicolai Raastrup.

Han understreger, at der selvfølgelig også er mange journalister, der kender til det, selv om de ikke har været i en kommunikationsafdeling, men han mener, at han har god brug af det.

»Man skal være rigtig dygtig til at finde information, som ikke kommer fra selskaberne selv. Den forståelse har folk, som har været på the dark side,« siger Nicolai Raastrup.

Han nævner, at han i nogle sager gør rigtig meget ud af at kontakte direktøren eller bestyrelsesformanden først for at få en bemærkning, som ikke er gennemanalyseret af en presseafdeling. Nicolai Raastrup mener ikke, at hans journalistiske faglighed er blevet mindre af at være hos ISS:

»Min periode i ISS var en meget tydelig øjenåbner for mig om, at jeg gerne ville tilbage til journalistikken. Der hører jeg hjemme, og der har jeg det bedst,« siger Nicolai Raastrup.