search

”Man skal pitche med sin egen stil og stemme”

Nicolai Würtz pitchede 89 idéer til tv-stationer sidste efterår. ”Det er historien eller idéen, der skal stå frem. Det er ikke journalisten, der præsenterer den,” siger han. Vi har spurgt: Hvordan laver du et godt pitch?

I årets travleste perioder tænder Nicolai Würtz sin PowerPoint flere gange om ugen for at prøve at overbevise en redaktør om, at lige netop hans idé er uundværlig for tv-kanalen. Sidste år pitchede han eksempelvis 89 idéer til tv-stationer.

Hvordan laver du et perfekt pitch?

Uanset om du er selvstændig kommunikatør, journalist, fotograf eller grafiker, lever du ofte af at sælge dine idéer. Men hvordan lander du egentlig det perfekte pitch? Det har vi spurgt nogle af dem, der pitcher allermest, om. Dette er første artikel i serien.

Han er udviklingschef hos Nordisk Film TV og pitcher både sine egne og kollegernes idéer samt tv-formater købt fra udlandet. At sælge idéer er kort sagt det, han lever af.

Det bedste, du kan gøre under et pitch, er at forklare din idé kort, præcist og energifyldt, siger han. For idéen skal videreformidles mange gange, først fra redaktøren til kanalchefen og i sidste ende til seerne, forklarer han.

”Man skal virkelig gøre sig selv den kæmpestore tjeneste at være sikker på, at idéen er så simpel og klar som mulig. Hvis man ikke er sikker på det, skal man arbejde videre med den, inden man pitcher den,” siger Nicolai Würtz og tilføjer:

”Nogen tror måske, at man skal pitche på en særlig måde. Men man skal pitche med sin egen stil og stemme. Det er historien eller idéen, der skal stå frem. Det er ikke den, der præsenterer den.”

Ud over at kunne præsentere sin idé kort og energifyldt, er det også vigtigt, at du pitcher den det rigtige sted.

”Langt de fleste medier er så differentierede og kender deres målgrupper så godt, at man skal ramme meget præcist, når man pitcher en idé,” siger han.

Få din idé til at leve

Nicolai Würtz lægger vægt på, at vi som journalister ikke først og fremmest er sælgere, men mere historiefortællere.

”Det, man skal overbevise sin modtager om, er jo, at historien er så fed, at de skal bruge penge, tid og kanal på at fortælle den,” siger han.

Et godt råd til at overbevise redaktøren om det, er at få idéen til at se så færdig ud som mulig. Man skal finde ud af, hvordan idéen kommer til at se mest realiserbar ud.

Jo tættere et pitch kan komme på at ligne det færdige resultat, desto nemmere er det for køberen at se potentialet.

”Man kan få sin idé til at leve på mange måder. Det kan være, at man har optaget lidt med sit cast, eller at man har klippet en promo, der forklarer idéen. Det vigtigste er bare, at man kan vise, at idéen kan blive til tv,” siger han.

Mænd, der aldrig havde haft sex

Nicolai Würtz fortæller at, en genvej til at sælge et tv-program kan være at have adgang til et særligt miljø. Det havde Nordisk Film TV, da de pitchede idéen om ‘Dronningens Slotte’, der blev vist på DR1. Her havde Dronning Margrethe sagt ja til at invitere danskerne indenfor og vise rundt på sine slotte.

”At få ja til det program er ikke så svært, for adgangen til at komme indenfor på slottene med dronningen som rundviser er jo helt unik. Det er der mange kanaler, der gerne vil vise. Her er arbejdet jo så at få adgangen,” siger han.

Et andet eksempel på et vellykket salg er ‘Jomfruernes Klub’, som Nicolai Würtz pitchede til DR3. Her var det ikke en adgang, men en idé, der skulle forklares: Nemlig en serie om mænd i 20’erne, der aldrig havde haft sex. Den idé blev godt modtaget.

”Vi fandt nogle fyre i 20’erne, som passede på præmissen, og lavede en promo med interviews med dem. De var hudløst ærlige og meget søde. Det at sætte dem sammen i en klub blev en ret uimodståelig idé. Og promoen viste, at det kunne lade sig gøre,” siger han.

Lad være med at spille klog

Ifølge Nicolai Würtz er det værste, du kan gøre i en pitch-situation, at forsøge at overtage arbejdet fra dem, du pitcher for, ved at gøre dig klog på, hvad der duer og ikke duer på deres kanal, og hvordan de skulle tage at gøre det helt anderledes.

”Man skal respektere arbejdsdelingen mellem kanal og tv-magere og huske på, at kanalens redaktører har mange flere data og meget mere erfaring med deres job, end man selv har,” siger han.

Og det bedste tip, han har? Husk på, at der kommer mange idéer efter den, du pitcher lige nu.

”Hvis det ikke bliver den her idé, bliver det den næste eller måske den næste efter den. Man kan nemt få en følelse af, at det er liv eller død, og så kan man få sig selv kørt op i en spids, så man ikke kan forklare tingene ordentligt. Så ta’ det roligt,” siger han.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen