Joachim Malling var med at sælge Det Berlingske Officin til både Orkla Media og David Montgomery. Han mener, at Officinet i dag står styrket i konkurrencen.
Både under Orkla Media og David Montgomery er det blevet kritiseret, at en udenlandsk ejer har taget kontrollen over Det Berlingske Officin. Men den kritik afviser Joachim Malling, der var administrerende direktør for Det Berlingske Officin i næsten otte år.
»Det er ikke nationaliteten, der er afgørende, men holdningen til mediedrift, ledelse og økonomiske resultater. Og hvis man tror, at den tidligere danske ejerkreds bag Officinet ikke kiggede på bundlinjen, så er man naiv,« siger Joachim Malling med henvisning til den tidligere danske ejerkreds bestående af blandt andre A.P. Møller og Danske Bank.
Da David Montgomery i sensommeren 2007 blev ny ejer af Det Berlingske Officin, pegede et stort flertal i ledergruppen på ham. Men der var også modstand. Siden har 19 ledere forladt Officinet.
Joachim Malling mener, at danske virksomheder kan have godt af at blive rusket op af en udenlandsk ejer, der ser på forretningsgangen med friske øjne.
»Der hersker jo en enorm xenofobi i Danmark. Vi bryster os, når det går godt for Carlsberg. Vi er stolte af Det Berlingske Officin. Det er dansk. Men hvis en udlænding formaster sig ind i ejerkredsen, så bliver vi bange. Vi tror, pengene fosser ud af landet. Det er en slags ubegrundet Berlusconi-angst,« siger Joachim Malling, der varslede sin afgang fra Officinet, da Orkla Media satte salgsprocessen i gang, men som stadig sidder i bestyrelsen.
Malling var som leder kendt for et roligt tempo, hvor tingene blev tænkt grundigt igennem set i forhold til nutidens officin, hvor man reagerer hurtigt på de økonomiske nøgletal. Men han mener, at udviklingen er nødvendig og reaktionerne forståelige.
»Når du samler en rationaliseringsgevinst op, så bliver der brug for færre ledere. Det er naturligt, at det skaber dønninger, men det er nødvendigt, hvis Officinet skal stå stærkere i konkurrencen,« siger Joachim Malling.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.