75 procent af kommunikationsbranchen måler og evaluerer deres kommunikation, viser undersøgelse. Målingerne skal dokumentere kommunikationsafdelingernes gennemslagskraft og berettigelse.
Det er en myte, at kommunikationsfolk ikke måler deres indsats. Faktisk måler tre ud af fire organisationer og virksomheder effekten af hjemmesider, PR-indsats, nyhedsbreve og eksterne kampagner, viser en undersøgelse blandt 71 kommunikationschefer lavet af Dansk Kommunikationsforening.
Kommunikationschef for FDM, Barbara Borre Lange mener, at det har afgørende betydning, at kommunikationsafdelingerne har mere fokus på, hvordan de dokumenterer værdi af arbejdet, hvis de ikke skal betragtes som 'ren udgift'.
»Ved at dokumentere effekten af kommunikation, er det nemmere at få flere ressourcer og større budgetter,« siger hun til DKFs medlemsblad 'Kommunikatøren'.
Kommunikationschef i Region Midtjylland, Lotte Søgaard mener, at det er meget vanskeligt at måle en effekt af kommunikationsarbejdet.
»Og derfor er det også hele tiden en kamp om 'religion', når der skal overbevises opad i organisationen om kommunikationsarbejdets værdi«, forklarer hun.
71 kommunikationsledere har svaret på DKFs undersøgelse, heraf 42% private, 19% offentlige, 23% fra organisationer og resten fra bureau og den finansielle sektor. 60% af svarpersonerne kommer fra arbejdspladser med mere end 100 ansatte
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.