Mailfejl afslørede Thomas Banke

Fredericia Dagblad afslørede Thomas Banke, da avisen ved en fejl fik intern mail om borgmesterens medicinmisbrug. »Vi vidste, at det ville kunne koste ham jobbet,« siger journalist Nana Hanghøj (Rettet 12/1-13 kl. 20.40)

I går meddelte Thomas Banke (V), at han træder tilbage som borgmester i Fredericia. Journalist på Fredericia Dagblad Nana Hanghøj fortæller, at hun ved et tilfælde kom på sporet af historien om Thomas Bankes medicinmisbrug.

Ved en fejl fik Fredericia Dagblad 18. november nemlig en mail med korrespondance mellem Venstremedlemmer i byrådet og den unge borgmester. Mailen var ved en fejltagelse sendt til en lokalradio, som er en del af Jyske Medier ligesom Fredericia Dagblad.

»I mailen kunne vi se, at byrådsmedlemmerne forlangte, at Thomas Banke gik i behandling, så han kunne komme ud af sit misbrug. Det var personlige oplysninger, men vi mente, at det havde så stor samfundsmæssig relevans, at vi skulle bringe det,« fortæller Nana Hanghøj.

Allerede dengang var hun klar over, at sagen kunne få vidtrækkende konsekvenser.

»Vi vidste, at det ville kunne koste ham jobbet.«

Historien blev bragt 21. november 2012, og siden er det kommet frem, at Thomas Banke har brugt kommunens kreditkort til private køb. Han indleverede forkerte køreregnskaber og oplyste falsk navn, da han skulle aflevere en urinprøve i forbindelse med sit medicinforbrug.

Efter en længere sygemelding meddelte Thomas Banke tirsdag, at han ville vende tilbage som borgmester. Det førte til, at han først blev ekskluderet af de fire andre Venstremedlemmer i byrådet. De fire blev dernæst selv smidt ud af partiet.

Sagen har blandt andet rejst spørgsmålet om hvordan man slipper af med en borgmester, der ikke passer sit arbejde.

Nana Hanghøj siger, at Fredericia Dagblad har været på forkant det meste af vejen.

»Det har været vildt. Vi har arbejdet til langt ud på natten og videre næste morgen, så vi kunne komme først. Næsten hver dag måtte vi ændre den planlagte forside, fordi tingene udviklede sig minut for minut.«

Da Thomas Banke for eksempel meldte sig syg, skete det efter dagbladets deadline. Det var for sent at stoppe trykken og i stedet kom historien på nettet.

Nana Hanghøj siger, at det som lokaljournalist har det været interessant at opleve, hvordan Thomas Banke pludselig blev en historie for TV 2, DR og de store dagblade. I dag har Ekstra Bladet for eksempel fem journalister i byline på deres dækning.

På Fredericia Dagblad har de kun været en eller to journalister.

Undervejs opdagede Fredericia Dagblad allerede i december, at Thomas Banke havde aflagt urinprøver.

På et pressemøde torsdag ville Thomas Banke ikke svare på, om han finder den massive kritik retfærdig.

»Jeg har trådt i spinaten. Jeg har sjusket, men jeg har ikke fusket,« sagde Thomas Banke.

 

Rettet 12/1-13 kl. 20:40: I artiklen var angivet, at Thomas Banke skulle have haft et stofmisbrug. Imidlertid er der tale om, at Thomas Banke har erkendt at have brugt smertestillende morfin i forbindelse med en langvarig tandbehandling.