Mail-kaos: Ansøgere til DMJX-uddannelse modtager fem forskellige mails

Knap 400 ansøgere skulle tirsdag have svar på, om de var udtaget til optagelsesprøven på TV- og Medietilrettelægger-linjen på DMJX. Camille Beck Fallesen fik fem forskellige mails fra skolen. Først var hun gået videre. Så var hun ikke. ”Jeg synes, jeg er blevet røvrendt,” siger hun. ”Beklagelig teknisk fejl,” skriver DMJX
  • Mathias Stilling Ambus
    Camille Beck Fallesen skulle igennem fem forskellige mails fra DMJX, før hun fik svar på, om hun var gået videre i optagelsesforløbet på TV- og Medietilrettelægger-linjen.
12.04.2018 · 12:08

Den 21-årige Camille Beck Fallesen ventede tirsdag spændt på svar fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Ligesom knap 400 andre havde hun skrevet en ansøgning til skolens TV-og Medietilrettelæggeruddannelse, der i alt optager cirka 40 elever. Men det var langtfra et entydigt svar fra DMJX, Camille Beck Fallesen og mange af de andre ansøgere fik.

Først fik Camille Beck Fallesen en mail adresseret til en ”Caroline”. Hvad enten mailen var til Caroline eller Camille, ja så var personen ikke gået videre.

”Vi må med beklagelse meddele dig, at du ikke er blevet udtaget til optagelsesprøven på TV- og Medietilrettelæggelse,” står der i mailen.

Camille Beck Fallesen var ikke den eneste med rod i indbakken. Hun befinder sig på Vallekilde Højskole, der har en linje designet til at forberede eleverne til TV- og Medietilrettelæggeruddannelsen, og her er hun én blandt ni elever på skolen, der har søgt TVM-uddannelsen. Camille Beck Fallesen fortæller, at hun og de andre højskoleelever skulle igennem fem forskellige mails fra uddannelsen, før der var endeligt svar.

Efter første mail fulgte en ny, hvor uddannelsen gjorde opmærksom på fejlen. Og senere tirsdag aften tikkede nummer tre ind.

”Vi har nu været igennem alle ansøgninger til TV og Medietilrettelæggelse i år, og vi vil gerne invitere dig til optagelsesprøven,” stod der i denne mail.

”Her får jeg at vide, at jeg er inviteret til optagelsesprøve. Og her står mit rigtige navn,” siger Camille Beck Fallesen.

”Da jeg fik at vide, at jeg var kommet til optagelsesprøve, var jeg virkelig, virkelig glad. Jeg skrev til min familie: ’Yes, se her’. Bare det at komme til optagelsesprøven er en sejr,” siger Camille Beck Fallesen.

Seks af de ni ansøgere på Vallekilde Højskole fik den glædelige besked. Tre var ikke gået videre. Men onsdag modtog eleverne på højskolen en ny mail. DMJX trak alt tilbage igen.

”Det er altså den fjerde mail, vi får, og alle vi, der allerede er blevet inviteret til optagelsesprøve, bliver frustrerede. Hvad skal vi så regne med nu?” spørger Camille Beck Fallesen.

Sammen med de otte andre på Vallekilde Højskole ventede hun igen på svar. Var hun inde, eller var hun ude?

Den endelige mail tikkede ind hos Camille Beck Fallesen onsdag omkring halv tre.

”Vi må med beklagelse meddele dig, at du ikke er blevet udtaget til optagelsesprøven på TV- og medietilrettelæggelse,” lød beskeden.

”Jeg var en af de sidste, der fik beskeden om, at jeg ikke var kommet ind. Jeg tror ikke helt, jeg har forstået det endnu,” siger Camille Beck Fallesen.

Ud af de seks på højskolen, der først var blevet inviteret med til optagelsesprøve, endte to af dem med at få afslag. Og to af dem, der først havde fået afslag, endte med at gå videre til prøven.

”Det er ikke i orden, at jeg som uddannelsessøgende skal være i den situation. Jeg synes, jeg er blevet røvrendt,” siger Camille Beck Fallesen.

TVM beklager

Anne-Cathrine Aune List er administrativ ansvarlig for optagelsen og skriver til Journalisten:

”Det var en beklagelig teknisk fejl, der gjorde, at en række forkerte mails blev sendt ud. Det er meget ærgerligt, og vi har reageret så hurtigt, vi kunne, i forhold til at få redt trådene ud,” skriver hun.

”Vi har fuld forståelse for den frustration, som de involverede oplever, og vi beklager fejlen og den forvirring og frustration, den har skabt.”

 

Kommentar

12/04/2018 - 13:52

Jens Toftegaard

Og konsekvensen for de ansatte på DMJX? Hvorfor spørger Journalisten ikke ind til det?
Eller er det hele bare lidt for velkendt, at når det offentlige fejler sker der ingen ting?

12/04/2018 - 14:26

Julianna H. Skov

Nu har tillært hjælpeløshed også fundet vej ind i administration hos en af de højere læreanstalter.
TVM’s administrative ansvarlige person samt den bagved liggende ledelse og bestyrelse burde skamme sig over og i samme åndedrag meget ihærdigt, med en underdanig ydmygende tone, at undskylde en sådan urimelig, amatør og total grænseoverskridende behandling, af unge håbefulde mennesker på vej ud i livet.
Dejligt at se at de unge mennesker ikke er bange for repressalier fra et uddannelsessted nu om stunde, som det var kutyme på universiteterne og gymnasierne for 10-20 år siden, hvor de ambitiøse, men integritet løse ikke hade mod på at tilkende give deres uforbeholdne mening eller uretfærdige behandling, i angst for at nogen nidkær samt selvhøjtidelige og navlebeskuende individ indenfor administrationen, bag facaden og i det skjulte, ville hævne sig for en sådan irettesættelse samt at have påpeget berigtigelsen vedrørende inkompetence af gigantisk proportion, som det her er tilfældet.
Man har som virksomhed ikke mindst som uddannelsessted kun en chance for a gøre et førstehånd indtryk, så jeg er slet ikke i tvivl om de unge mennesker der nu ”måske” har fået bekræftet om de er velkommen samtidig går rundt med tanker om nogen form for om e-mails eller dokumentation i fremtiden er troværdige, ikke mindst om de karakterer som sidenhen bliver uddelt er kvalitetssikrede eftersom den nuværende e-mail ansvarlige på TV-og Medietilrettelæggeruddannelsen (DMJX) tilsyneladende ikke ved hvad det ord betyder.
I øvrigt, mener jeg samtidig at veluddannede mennesker helt og holdent bør tage afstand og fraholde sig fra tidens italesættende trend. Det er ikke okay at projekterer en fejl begået af den nuværende e-mail ansvarlige på TV-og Medietilrettelæggeruddannelsen (DMJX) hvor de unge håbefulde menneskers frustration er tilkendegivet med forståelse fra egen (TVM) side men ikke har nogen tilfredsstillende forklaring eller empati på vegne af de potentielle fremtidige studerende.
Hvis dette er niveauet af en højre læreanstalts ansatte med ekspertise indenfor kommunikation ønsker jeg ikke at mine børn søger optagelse der og samtidig vil jeg helt klart ikke anbefale nogen af mine venner eller deres venner at begrænse deres børns uddannelses potentiale i fremtiden ved at søge ind på DMJX/TVM.

12/04/2018 - 15:56

Carsten Lund Madsen

”i angst for at nogen nidkær samt selvhøjtidelige og navlebeskuende individ indenfor administrationen, bag facaden og i det skjulte, ville hævne sig....”

Enig, man kan også, på det grundlag, have sin tvivl om objektiviteten i udvælgelsen; er det f.eks godt eller skidt at have ”et efternavn”, og kan man være for kvalificeret til uddannelsen, i administrationens øjne? Måske Janteloven også spiller ind her?

12/04/2018 - 16:31

Klaus Møller

Fuldstændig enig .

12/04/2018 - 16:43

Carsten Lund Madsen

Med så meget rod i forretningen, kan man så overhovedet være sikker på, at udvælgelsen er udført på et sagligt grundlag, og ikke har været underlagt lige så meget kaos og tilfældighed?

Det er ihvertfald det spørgsmål de unge, der forgæves har søgt ind på uddannelsen, må sidde tilbage med.

12/04/2018 - 18:46

Carsten Lund Madsen

Jeg er bevidst om, ikke alle 400 ansøgere kan komme videre. Men jeg har også bemærket, at mange oplagte kandidater til uddannelsen, er blevet sorteret fra. Det kan selvfølgelig skyldes, der findes 100 lige så kvalificerede ansøgere, der så er gået videre. Men jeg har min tvivl på, dette er årsagen.

Skyldes dette i virkeligheden, at uddannelsen ikke har nok at byde på for ambitiøse, dygtige unge, der har taget sagen i egen hånd, som med drive har dygtiggjort sig gennem arbejde og uddannelse, som med forventninger og erhvervserfaring og kvalifikationer, der langt overstiger institutionens undervisningsniveau og lærerkapacitet?

12/04/2018 - 19:01

Mie Jessen

Jeg er en af de ansøgere der først modtog en invitation til optagelsesprøven på DMJX, men dagen efter alligevel fik afslag. Jeg mindes ikke at have været så skuffet før. Hvordan kan dette overhovedet lade sig gøre? Jeg synes det er en direkte joke, at udvælgelsen sker af folk, der skulle forstille sig, at have styr på kommunikation.

Så ja, jeg tror bestemt ikke jeg er den eneste skuffede ansøger der føler sig en smule røvrendt..

12/04/2018 - 20:21

Carsten Lund Madsen

Det er uhørt, det kan man simpelthen ikke, DMJX burde tage konsekvensen af deres fejl, og stå ved det første svar, man giver, og lade disse ansøgere komme til prøve.

At man desuden har delt personlige oplysninger og navne, er en helt anden sag.

12/04/2018 - 20:56

Carsten Lund Madsen

”Beklagelig teknisk fejl,” skriver DMJX

Teknisk fejl?, den vil jeg da gerne have uddybet. Utroligt at DMJX forsøger at spise ansøgerne af, med en sådan forklaring.
For hvordan kan it-teknologi, som man må formode der er tale om, fejle, i forbindelse med at holde styr på navne og mails?

13/04/2018 - 03:24

Jan Hillers

Kort. Dette er uacceptabelt. Og undskyldningen ligeså.
De ansvarlige er uegnede til opgaven og skal ikke have en ny chance.
Stakkels aspiranter.

14/04/2018 - 01:15

Carsten Lund Madsen

I videoen "Oplæg om uddannelsen Tv- og Medietilrettelæggelse på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole ved Åbent Hus d. 24. februar 2014." fortæller rektor?, at der er to personer, der læser alle ansøgninger og foretager udvælgelsen. Her snakker han endda om 650 ansøgere, det år To personer til 650 ansøgninger? Er dette forsvarligt, for en fair behandling af den enkelte ansøger?

For hvor lang tid, har den enkelte mon brugt på hver ansøgning?
Kører man træt, efter de første hundrede, og stopper her?

Jeg synes, det er yderst betænkeligt for den objektive og upartiske vurdering, at kun to personer er inde over gennemgangen, og udvælgelsen blandt så mange ansøgere.
Two is a couple, three's a crowd. Men i dette tilfælde, ser jeg hellere tre sæt øjne, end to. Gerne flere, i objektivitetens tjeneste.

14/04/2018 - 18:39

Helene Christensen

Som, Rektor (Jens Otto Kjær Hansen), prorektor (Lars Poulsen) samt Kvalitetschef (Solveig Schmidt) hhv. DPO (Data Protection Officer) iht. EU Regulation 679/2016 vedrørende (GDPR) General Data Protection Regulation, der blev vedtaget i EU den 27. april 2016, er disse pågældende personer ikke de eneste som kan forvente en bøde straf ved EU domstolen, hvis denne sag måtte kommer EU kommissionen for ørerne. Ifølge den nu også fuldstændige og aktive bøde udmålings skærings dato per 25. maj 2018, hvor den overordnede ledelse (bestyrelsen) i allerhøjeste grad og i særdeleshed ved brud på GDPR, vil denne kunne forvente et ufravigeligt bødeforlæg af størrelsesorden 4. % iht. virksomhedens årlige globale omsætning. Ikke mindst derfor, kunne det være på sin plads at få undersøgt denne sag til bunds og få tilkendegivet om den øverste ledelse ansvarlig for DMJX (TVM) er lige så inkompetente og uansvarlige, som Roskilde Banks ”ledelse”, således at endnu en gigantisk regning i sidste ende, ikke også, havner hos skatteborgerne.

15/04/2018 - 13:00

Hans Sørensen

Kunne det ikke være fedt med en nulfejlskultur, hvor domme fældes af folkedomstolen? Selvfølgelig ærgerligt at have fået en forkert besked, og de skal da være både sure og skuffede, men yeeezus. Slap nu af. Ingen er døde.

Seneste nyheder

24.09.2018 · 14:48

Avisen.dk kalder sig ikke længere uafhængig

Jakob Albrecht
24.09.2018 · 08:54

Kampvalg om formandsposten hos pressefotograferne i DJ

Maja Langberg
21.09.2018 · 15:20

DJ: Bonnier opfører sig urimeligt

Jakob Albrecht
21.09.2018 · 12:21

Kristeligt Dagblad laver netmedie

Jakob Albrecht

Seneste jobopslag

Kommunikations- og mediemedarbejder

EUC Lillebælt
Ansøgningsfrist: 07.10

Ekstra Bladet søger reportere til Jylland

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 21.10

Pressechef til DMI

DMI
Ansøgningsfrist: 05.10

Rektor til Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 30.09

Kommunikationsmedarbejder til sociale medier og presse

Odense ZOO
Ansøgningsfrist: 07.10

Studentermedhjælper

LIF - Lægemiddelindustriforeningen
Ansøgningsfrist: 01.10

FOA søger digital kommunikationskonsulent

FOA
Ansøgningsfrist: 08.10

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør for journalistiske satsninger

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 12.10

Kommunikationskonsulent

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 07.10

Danskskrivende journalist til Slesvig

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.09

Forlagsredaktør

Bibelselskabet
Ansøgningsfrist: 04.10

Pressechef til Danmarks Lærerforening

Danmarks Lærerforening
Ansøgningsfrist: 01.10

Kommunikationskonsulent

Patienterstatningen
Ansøgningsfrist: 04.10

SOME- OG CONTENT MANAGER

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 30.09

Reporter til TV2 Nord

TV 2 Nord (Vi lukker annoncen ned, når vi har den rette ansøger)
Ansøgningsfrist: 28.09

Studiejob i FN Byen

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 07.10