Magten over det danske tv-sendenet i udbud

Om mindre end to år får Danmark et helt nyt digitalt tv-sendenet. Det skal styres af blot et enkelt selskab, som får tilladelsen i 12 år. Hvem det bliver, afgøres ved en skønhedskonkurrence. Startskuddet lyder i dag.

Om mindre end to år får Danmark et helt nyt digitalt tv-sendenet. Det skal styres af blot et enkelt selskab, som får tilladelsen i 12 år. Hvem det bliver, afgøres ved en skønhedskonkurrence. Startskuddet lyder i dag.

Hvilke tv-stationer skal danskerne i fremtiden kunne hente ned via en simpel stueantenne?

Det er i princippet det helt basale i den skønhedskonkurrence om det digitale tv-sendenet, som skydes i gang i dag.

Sikkert er det, at der bliver langt, langt flere tv-stationer at vælge imellem. Men samtidig er der lagt op til en enorm magtkamp mellem de store medie- og teleselskaber, som alle gerne vil have del i den meget lukrative forretning det er, at drive det danske tv-net.

Tilladelsen gives nemlig for hele 12 år frem i tiden. Og der bliver kun en enkelt operatør, som får opgaven med at vælge tv-kanaler ud og sørge for de bedst tænkelig tv-stationer til danskerne. Men som altså også får mulighed for at tjene på systemet.

For at undgå, at det alene bliver et spørgsmål om pengenes magt, har Kulturministeriet besluttet, at valget af den såkaldte 'gatekeeper' skal ske ved en skønhedskonkurrence.

Ikke desto mindre er en række koncerner stærkt optaget af at få opgaven, som kan få stor betydning for både deres position på det danske mediemarked og deres økonomi.

Blandt andet har følgende vist deres interesse:

Norske Telenor, der ejer Canal Digital, har etableret et særligt datterselskab med henblik på at få opgaven. Selskabet har fået navnet Danmarks Digital TV.

Derudover har svenske Boxer meldt deres interesse. Boxer driver i forvejen det digitale tv-sendenet i Sverige.

Endvidere har det svensk-finske Telia Stofa vist interesse.

Og sandsynligvis vil også Egmont byde ind.

I Branchen ForbrugerElektronik (BFE) udtrykker man stor begejstring for, at rollen som kommerciel gatekeeper nu er blevet udbudt. Læs mere her

Selve udbudsmaterialet fremgår af Mediesekretariatets hjemmeside.

Endelig forventer Kulturministeriet, at resultat bliver op mod 25 landsdækkende tv-kanaler via det nye æterbårne sendenet.