search

Magasinet Lederne fra fagblad til medlemsgode

Organisationen Lederne har udliciteret redaktionen af medlemsbladet til Aller. Det var for dyrt at lave selv, og medlemmerne får i dag al vigtig information gennem elektroniske nyhedsbreve, lyder forklaringen.

Organisationen Lederne har udliciteret redaktionen af medlemsbladet til Aller. Det var for dyrt at lave selv, og medlemmerne får i dag al vigtig information gennem elektroniske nyhedsbreve, lyder forklaringen.

Når næste nummer af magasinet Lederne udkommer, vil de velkendte navne i kolofonen være udskiftet med Aller Client Publishing. Det er nemlig her, magasinet fremover bliver til.
Og det, at en stor fagorganisation skal have et trykt medlemsblad, er ikke længere en given ting. Det mener Torkild Justesen, direktør i organisationen Lederne.

»Vi har stadig bladet, fordi vi tror, det spiller en rolle i forhold til at brande Lederne og ledelse som sådan. Men når jeg kigger frem, har jeg svært ved at spå om, hvorvidt vi skal blive ved med at have det, og hvilken værdimæssig rolle det vil have,« siger Torkild Justesen.

Tidligere var Lederne et traditionelt fagmagasin produceret i organisationen med en redaktionschef, to journalister og en praktikant. Men de seneste par år er antallet af udgivelser gradvist reduceret til seks årlige numre, og til sidst valgte man altså at udlicitere redaktionen til Aller, hvorefter redaktionschef-stillingen blev nedlagt, og de to journalister blev overflyttet til kommunikationsafdelingen.

»For nogle år siden var bladet det eneste, medlemmerne hørte fra organisationen. I dag får de mere end 27 elektroniske nyhedsbreve årligt, så det dækker rigeligt vores kommunikation. Og sammenholdt med at distributionen blev dyrere, så valgte vi at træffe den forretningsmæssige beslutning at lægge det ud af huset,« fortæller Justesen.

Den redaktionelle linje, som nu varetages af Aller Client Publishing, er ifølge Justesen fortsættelsen af en udvikling, hvor magasinet vil have større fokus på de fortællende artikler og historier, der kan fascinere og inspirere omkring ledelsesfaget.

Han har ikke haft nogen betænkeligheder ved at lægge et fagbestemt stofområde ud til et hus, der er mest kendt for kulørte magasiner.

»De laver jo en masse magasiner, så jeg har ingen grund til at tvivle på, at de er i stand til at klare opgaven. Og rent produktionsmæssigt tror jeg, det er en stor fordel at lægge det et sted.«

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen