Magasinet KBH får halv million til at tjene penge på nettet

Magasinet KBH, som siden 2011 kun udkommer digitalt, har fået 500.000 kroner i mediestøtte. »Hvis vi ikke havde fået de penge, så havde vi nok sagt ”det var det",« siger direktøren. Støtten skal gå til at finde ud af, hvordan netmagasinet kan tjene penge - blandt andet på annoncør-sektioner og mikrobetaling
  • Magasinet Kbh
    Siden 2011 er Magasinet Kbh kun udkommet digitalt. Nu får bladet støtte til at finde nye indtægter på nettet.
23.03.2015 · 11:34

»Jeg var lykkelig, da jeg hørte det! Hvis vi ikke havde fået de penge, så havde vi nok sagt ”det var det med Magasinet KBH”.«

Sådan siger Anders Ojgaard, direktør for kommunikationsbureauet Manifesta, som udgiver MagasinetKbh.dk. Netmediet, der skriver om københavnsk kultur og arkitektur, har netop fået en halv million i mediestøtte.

Magasinet KBH udkom som printblad fra 2005 til udgangen af 2010. Da en stor sponsor forsvandt, besluttede redaktionen at nedlægge det trykte magasin og gøre det til et digitalt medie.

Siden er MagasinetKbh.dk primært blevet drevet ved frivillig arbejdskraft.

»Vi satte os ned for nogle måneder siden og besluttede, at nu var det enten-eller. Enten skulle vi lukke Magasinet Kbh ned, eller også skulle vi professionalisere det. Derfor er vi rigtig glade for støtten, for den er afgørende for, at vi kan skabe omsætning for mediet og gøre det økonomisk bæredygtigt,« siger han.

Støtten skal bruges til at finde indtægter

Magasinet Kbh får 500.000 kroner i såkaldt udviklingsstøtte under innovationspuljen. Det vil sige, at pengene går til et eksisterende medie, der skal udvikle sig digitalt.

I fredags meddelte Kulturstyrelsen, hvem der får del i innovationsstøtten for første halvår af 2015. Som Journalisten kunne fortælle fredag, er Altinget.dk absolut topscorer: De har fået 3,125 mio. kr. i udviklingsstøtte til at skabe et nyt tv-projekt i samarbejde med Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Anders Ojgaard fortæller, at Magasinet Kbh skal bruge deres halve million kroner på to ting: Dels skal Magasinet Kbh have et nyt webdesign med flere tekniske muligheder, blandt andet for at få bedre engagement med læserne. Dels skal der etableres et sekretariat, som skal afsøge mulighederne for at skabe omsætning til netmagasinet.

»Det er meget svært at generere omsætning som dansk medie - ikke mindst på nettet. Nu skal vi tale med en masse interessenter, så vi forhåbentlig kan finde nok omsætning til, at vi vil kunne afholde lønudgifter, når vi overgår til almindelig drift,« siger han.

Sponsorater og annoncør-sektioner

Sekretariatet skal blandt andet tale med interessenter om muligheden for at levere små sponsorater eller købe sig særlige annoncør-sektioner på magasinetkbh.dk.

»Vi håber, at interessenter i København har lyst til at nå ud til et bredere publikum med en særsektion hos os. Her kan de få deres indhold ud mod at lægge et mindre beløb årligt. Det skal naturligvis være klart markeret som sponsoreret indhold.«

Det er også en del af overvejelserne at åbne for mikrobetaling, hvor læsere kan donere små beløb til magasinets drift.

Ambitionen er, at Magasinet Kbh får så stor omsætning, at de kan ansætte tre årsværk. Det er et af kravene for at modtage fast mediestøtte fra produktionspuljen.

Anders Ojgaard tilføjer, at Magasinet Kbh ikke forventer at udkomme på print igen:

»Vi ville meget gerne, men jeg tror ikke, det er realistisk. Vi udkom i et oplag på 32.000, men hos annoncørerne var interessen behersket. Det var meget svært at generere annonceindtægter, så vi satser på at holde vores omkostninger lavt og udkomme digitalt.«

Ikke risiko for journalistikken

Magasinet KBH udgives af kommunikationsbureauet Manifesta. Anders Ojgaard håber også, at magasin og bureau kan spille tættere sammen fremover.

»Jeg taler faktisk med en mulig kunde, som jeg regner med at få en aftale med her sidst på ugen. Der er det allerede på tale, at der kan være vekselvirkninger, hvor de for eksempel leverer indhold til en særsektion på magasinetkbh.dk. De to ting skal helt sikkert tænkes mere sammen. Vi er også klar på at bruge noget af omsætningen fra bureauet på Magasinet Kbh, det er jo hjerteblod for os.«

Er der ikke en risiko for magasinets troværdighed, hvis I vil have bureau og magasin til at spille tættere sammen? I bureauet laver I jo kommunikation og pr, og magasinet er journalistik.

»Nej, det mener vi ikke. Hvis der for eksempel kommer sponsorerede sektioner, vil de være helt klart markerede. Hos et af mine yndlingsmagasiner Wired synes jeg, at grænserne flyder lidt for meget nogle gange. For eksempel kan det være svært at få øje på markeringen af, at der er tale om sponsoreret indhold. Det er vi meget opmærksomme på. Der skal være helt vandtætte skodder mellem journalistik og annoncør-interesser her hos os,« siger Anders Ojgaard.

Kommentar

Seneste jobopslag

Studerende til kommunikationsenhed i europæisk topklasse

Lægemiddelstyrelsen
Ansøgningsfrist: 29.10

SoMe specialist til Skattestyrelsen

Skattestyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.10

Ambitiøs kommunikationschef

Kalundborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.11

Designchef til Zetland

Zetland
Ansøgningsfrist: 10.11

Netavisen Pio søger skarp politisk journalist

Netavisen Pio
Ansøgningsfrist: 29.10

Assisterende perspektivredaktør til Børsen

Børsen
Ansøgningsfrist: 29.10

ROBOT STORYTELLERS

Grouleff Communications
Ansøgningsfrist: 25.10

Chefredaktør til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 26.10

Skrivende redaktionsleder til FORSKERforum

Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 31.10

To studerende søges til Dansk Journalistforbund – DJ Rettighedsmidler

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 29.10

Adjunkt til TV- og Medietilrettelæggelse på DMJX

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 29.10

Nye undervisere og udviklere til Center for Journalistik på SDU

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 31.10