Magasinet KBH beder atter om hjælp

Knap et år efter at Magasinet KBH måtte dreje nøglen om, forsøger stifter og redaktør Anders Ojgaard atter at få en støtteaftale med Københavns Kommune. Foreløbig har magasinet fået godt 2.000 mennesker til at skrive under på erklæringen: "Vi vil have KBH tilbage".

Knap et år efter at Magasinet KBH måtte dreje nøglen om, forsøger stifter og redaktør Anders Ojgaard atter at få en støtteaftale med Københavns Kommune. Foreløbig har magasinet fået godt 2.000 mennesker til at skrive under på erklæringen: "Vi vil have KBH tilbage".Magasinet var ellers reelt lagt i graven. Først røg de faste støttekroner fra kommunen. Siden forsøgte de Radikale i København at skaffe alternativ finansiering uden held. Dernæst blev magasinet reelt lukket. Og i januar i år blev KBH til kommunikationsbureauet Protopolis Kommunikation.

Men nu forsøger stifter og redaktør Anders Ojgaard atter en gang at få politikerne på Københavns Rådhus i tale. "Magasinet KBH er vigtig for byen" erklærer han, samtidig med at han har startet en støttekampagne.

Foreløbig har godt 2.000 mennesker skrevet under på erklæringen: Vi vil have KBH tilbage!. Og vil man bidrage, kan det gøres på hjemmesiden med samme navn.

"Bred og let tilgængelig information om byens udvikling og byens muligheder er uhyre vigtig for kvaliteten af vores hovedstad. Det er gennem den type information, at der opstår debat, og man får øjnene op for, hvad byen kan bruges til, og hvordan den kan udvikles og gøres endnu bedre. Det skaber dynamik og optimisme på byens vegne," skriver Anders Ojgaard.

Trods lukningen sidste år har KBH dog ikke været helt fraværende. Magasinet har været drevet videre som hjemmeside – stadig med vægt på information om Københavns udvikling, byens rum, hvad de kan bruges til, og hvordan de ændrer sig.

Nu har magasinet sendt to udspil til Teknik- og Miljøborgmester Ayfer Baykal. Ét om en genoptagelse af den gamle aftale, så magasinet igen kan udkomme på tryk, og ét om en ny og mindre aftale, der vil kunne sikre hjemmesidens overlevelse og videreudvikling.

"Uden støtte er vi desværre også nødt til at lukke ned for hjemmesiden," siger Anders Ojgaard.

"Så vi håber meget, at borgmesteren vil tage støtten til KBH med til forhandlingsbordet. Set i forhold til kommunens samlede kommunikationsudgifter, der er i den tre-cifrede millionklasse, er det et uhyre lille beløb, magasinet har brug for. Og et beløb, der giver rigtig meget kommunikationsværdi per skattekrone. Vi håber, at politikerne vil tage københavnernes støtte til den opfattelse med i overvejelserne om byens budget."

Forsøget fra Anders Ojgaard kommer, samtidig med at et helt andet magasin om hovedstaden har set dagens lys: Københavner. De to er dog vidt forskellige i både indhold, stil og journalistisk tilgang.