Lukningen af Citymail kommer ikke til at betyde totalt monopol til Post Danmark. Bladkompagniet er snart klar med et tilbud om billigere distribution til landets fagblade og magasiner.
Danske specialmagasiner og fagblade fik i sidste måned noget af et chok, da det norske postvæsen besluttede at lukke Bring Citymail i Danmark med virkning fra årsskiftet.
Siden har Søndagsavisen været i forhandlinger om køb af Citymail, men det projekt løb ud i sandet forleden. Derfor har der rundt omkring på landets magasiner og fagblade været en begrundet frygt for at skulle vende tilbage til Post Danmarks monopoldage og dermed dyre ekstra regninger til distribution.
Prisen for at få bladene ud bliver sandsynligvis også højere i det nye år, men distributionsselskabet Bladkompagniet er dog snart klar med et alternativt tilbud:
»Vi tilbyder i dag uadresseret distribution. Det vil sige distribution efter en liste, hvor magsinerne og fagbladsudbyderne leverer en liste med navne, som vi så deler ud efter. Det tilbyder vi i dag i 85 procent af landet. Det nye bliver, at man også kan få en adresse på sit magasin eller fagblad. Men vi skal lige have helt styr på det praktiske, før vi er klar. Det bliver i foråret 2010,« siger adm. direktør Christian Lanng Nielsen til Journalisten.dk.
Han lover samtidig, at Bladkompagniets tilbud bliver billigere end Post Danmark.
»Det bliver prissat, så det bliver attraktivt at vælge os – inden for vores dækningsområde. Det vil sige lavere prissat end Post Danmark.«
– Hvor meget lavere?
»Nok til at vi vinder ordren,« siger Christian Lanng Nielsen.
Han bemærker, at der stadig vil være områder, hvor Bladkompagniet ikke selv kommer ud. Det er mindre landsbyer på Vestsjælland og i Nordjylland og Sønderjylland.
»De steder, hvor vi ikke dækker, ryger magasinerne videre til Post Danmark. Skal vi for eksempel dele 30.000 fagblade ud, så deler vi angiveligt 27.000 ud i vores netværk, mens 3.000 ryger videre til Post Danmark.«
Stort set samme princip var i øvrigt også gældende for distributionen fra Citymail.
»Den eneste forskel er, at vi sammen med vores søsterselskaber dækker 85 procent af Danmark. En dækning, vi i øvrigt er i gang med at øge. Hvor Citymail måske havde en dækning på 40 procent,« udtaler Christian Lanng Nielsen.
Prisen for distribution via Bladkompagniet afhænger i øvrigt af størrelsen på magasinet, oplagsstørrelse, vægt og frekvens.
Den præcise startdato for adresseret distribution er ikke klar. Men Christian Lanng Nielsen forsikrer, at Bladkompagniet vil vælge et meget agressiv linje.
»Vi vil være temmelig offensive. Når vi er sikre på at alting fungerer, og når vi ved, vi kan levere det her med meget høj kvalitet, så går vi igang. Desuden er det vores mål, at distributionen skal ske inden for sandsynligvis en dag – mod to-tre dage, som Posten og Citymail har tilbudt.«
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.