search

Mærsk støtter Mærsk

Bo Damgaard, programchef på TV 2, har ingen kvaler med, at to portrætprogrammer om Danmarks rigeste erhvervsmand Mærsk Mc-Kinney Møller er delvist finansieret af Mærsk selv.

Bo Damgaard, programchef på TV 2, har ingen kvaler med, at to portrætprogrammer om Danmarks rigeste erhvervsmand Mærsk Mc-Kinney Møller er delvist finansieret af Mærsk selv.

»Vi lever jo i en moderne verden, hvor der er ejerskaber hele vejen rundt. Det er helt uproblematisk for os.«

Mærsk Mc-Kinney Møller har gennem årtier været pressesky. Derfor vakte det også opsigt, da TV 2 som den første tv-kanal i adskillige år blev inviteret indenfor i det Møller'ske univers. De to gange 40 minutters »Hr. Møller« blev produceret og sendt første gang for fire år siden, og de blev i anledning af 90-års fødselsdagen genudsendt flere gange i sommerferien. Det er Jacob Jørgensen fra selskabet JJ Film, der lavede portrætfilmene til TV2. Programmerne er støttet af Tuborgfondet og Danske Bank. Netop Danske Banks største enkeltaktionær hedder Mærsk Mc-Kinney Møller. Han har altså indirekte betalt for portrættet af sig selv. Hvilket Bo Damgaard ikke finder betænkeligt.

»Sponsorbekendtgørelsen er overholdt til punkt og prikke. For at ingen skulle være i tvivl om programmernes integritet, så valgte jeg undtagelsesvis at være redaktør på dem selv,« fortæller Bo Damgaard og udtrykker stor tilfredshed med programmernes kvalitet.

Helt så rosenrødt ser medieforsker Michael Bruun Andersen fra Roskilde Universitetscenter ikke på sagen.

»Det ser dumt ud alene af den grund, at man kan rejse spørgsmålet, om pengene har betydet noget. Det kaster et mistænkeligt skær over TV2s omgang med troværdigheden. Principielt ser sammenblandingen ikke for godt ud, og derfor bør TV 2 afholde sig fra det. En tv-station lever jo af, at den er fri for den slags mistanker,« siger Michael Bruun Andersen.

Professor i erhvervshistorie Ole Lange, Handelshøjskolen i København, skrev i Berlingske Tidende:

»Den mand fortjener sgu' da bedre end at være indlagt som gratis reklame for sin syvstjernede gruppe af storvirksomheder, der ikke behøver gratis reklame.«

Producent Jacob Jørgensen fra JJ Film kan ikke se noget galt i, at Mærsk har ydet støtte til programmerne, hvor han selv er hovedperson.

»Nej, ikke når jeg leverer det. Men jeg kan måske godt se problematikken, hvis det er nogle andre. Forskellen er, at JJ Film ikke tager parti for nogen. Vi laver ikke kritisk journalistik, vi portrætterer mennesker,« siger Jacob Jørgensen, der er uddannet reklamefotograf, klipper og filmfotograf og mest er kendt for sine mange programmer om Kongehuset.

Han bedyrer samtidig, at pengene ikke har haft nogen indflydelse på filmene, og at Mærsk Mc-Kinney Møller ikke krævede noget bortredigeret, da han så dem igennem, inden programmerne blev sendt på TV 2.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen